Jern

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.632 visninger
7 svar
0 synes godt om
27. januar 2011

NinaE

Er der nogen der ved, hvornår man burde starte på at tage ekstra jerntilskud?

På nogle hjemmesider står der i 9. uge (8+0) og nogle steder står der først fra 10+0?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2011

Mother-love

jeg startede da jeg var 10+0. der sagde min læge jeg skulle starte så det lyttede jeg på

Anmeld

27. januar 2011

oo

ja jeg mener sundhedsstyrelse siger fra 10. graviditetsuge. men altså, man MÅ godt starte før (eller senere) alt efter hvad ens behov er. har du ikke fået målt din blodprocent hos lægen? jeg startede senere fordi min blodprocent var ret høj helt fra start og jeg har aldrig haft noget jernmangel i graviditeten, såe... men nu havde mine jernpiller en dejlig afførende virkning på mig, så derfor tog jeg dem helt til slut

Anmeld

27. januar 2011

Sitrani

jeg startede på jernpiller for en måneds tid siden, og er 17+5 i dag 

Mener også at sundhedsstyrelsen siger fra 10. uge... men det er vel ikke et decideret "must"...

Jeg har lige et "follow up"-spørgsmål: Jeg har læst at man skal tage 40-50 mg jern om dagen - jeg har fået noget jern på apoteket, hvor det er 100 mg pr. pille.. Sker der noget ved det? Altså at jeg tager mere end det anbefalede.. Det virker bare underligt, at apotekeren giver mig det, hvis man ikke måtte tage så meget... Men hvad siger I?

Anmeld

28. januar 2011

Albatrossen

Hej

altså jeg har fået brev fra jordmoderen og der står fra 20 uge så jeg venter til der

Anmeld

28. januar 2011

thilde-tusindfryd

NinaE skriver:

På nogle hjemmesider står der i 9. uge (8+0) og nogle steder står der først fra 10+0?

Jeg tror ikke, det er så afgørende, hvornår man starter. Og som flere skriver afhænger det af, om man rent faktisk mangler jern.

Men de officielle anbefalinger siger 10. uge. Grunden til, at man ikke må starte før, er fordi jern kan være abort provokerende, og i første trimester, hvor risikoen for abort er størst, fraråder man derfor at tage jern.

Jeg startede først for en måneds tid siden og jeg tager det meget uregelmæssigt, for jeg synes, det er svært at huske på og passe ind, når man både skal tage det udenfor måltider og helst skal tage det sammen med noget c-vitamin, dvs et glas juice elign. Jeg småspiser meget sådan over hele dagen, så det er lidt vanskeligt at finde et tidspunkt og så også huske på det.

I staren tog jeg kun et par dage, men syns jeg fik det dårligt af det. Blev svimmel og utilpas og følte mig lidt jet-lag'ed. Fik også let forstoppelse. Så jeg stoppede med det og prøvede så noget andet. Umiddelbart synes jeg, at jeg har det bedre med dette præparat. Men jeg har ikke nået at tage det så regelmæssigt, at jeg kan sige, hvordan jeg reagerer på det.

Anmeld

28. januar 2011

Fenja09

NinaE skriver:

Det bestemmer du sådan set lidt selv - men man bør tage dem fra uge 10. Jeg har taget siden jeg var i uge 8 fordi jeg gik og var svimmel - min læge sagde " jo før, jo bedre".

Anmeld

28. januar 2011

Mira0911

Jeg tror det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde... 

Nogle skal starte tidligere og andre senere... Hvis man ikke høre andet fra læge eller JM så er det i 10. graviditetsuge man starter på Jern... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.