Boliglån. Er det muligt for os?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

647 visninger
7 svar
0 synes godt om
26. januar 2011

Anonym trådstarter

Hej med jer,

Jeg har i maaange år haft i tankerne at købe en lejlighed. Drømmer om at få mit eget hjem, og fik endda lov til at at få et boliglån tilbage i 2008, på omkring 1 mio. hvor der så kun var mig og min kæreste. Det blev ikke rigtig til noget, og så kom krisen og jeg har bare hørt så meget om, at det nærmest er umuligt at få boliglån.

Men hvad har I af erfaring med dette?

Vi har en opsparing på 50.000 kr. Vi er begge to studerende, hvor han også har arbejde ved siden af. Så vores samlede indkomst efter skat ligger på omkring 22.000 kr og af udgifter inkl. mad har vi omkring 8.500 kr. om måneden. (EKSLUSIV husleje) Så vi har vel omkring 13.000 kr. om måneden til alt andet (som nu er husleje og alt hvad man ellers kan finde på)

Indkomsten er stabil og har været det i de 2 år vi har boet sammen, derudover bliver min kæreste færdiguddannet på sin kandidat udd. næste år, og der vil den samlede indkomst jo (forhåbentlig) vokse en del. Der skulle i hvertfald være gode muligheder for nogle vellønnede jobs.

Jeg brænder virkelig for at få mit eget hjem, som er vores og kun vores! Og vi har planer om at snakke med vores bankrådgiver om det. Men vi har bare tænkt, at det ikke kan lade sig gøre i disse dage. Eller hvad?

Jeg håber en af jer kloge kvinder har erfaring eller viden om det!  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2011

Fines mor

Anonym skriver:

Hej med jer,

Jeg har i maaange år haft i tankerne at købe en lejlighed. Drømmer om at få mit eget hjem, og fik endda lov til at at få et boliglån tilbage i 2008, på omkring 1 mio. hvor der så kun var mig og min kæreste. Det blev ikke rigtig til noget, og så kom krisen og jeg har bare hørt så meget om, at det nærmest er umuligt at få boliglån.

Vi har en opsparing på 50.000 kr. Vi er begge to studerende, hvor han også har arbejde ved siden af. Så vores samlede indkomst efter skat ligger på omkring 22.000 kr og af udgifter inkl. mad har vi omkring 8.500 kr. om måneden. (EKSLUSIV husleje) Så vi har vel omkring 13.000 kr. om måneden til alt andet (som nu er husleje og alt hvad man ellers kan finde på)

Indkomsten er stabil og har været det i de 2 år vi har boet sammen, derudover bliver min kæreste færdiguddannet på sin kandidat udd. næste år, og der vil den samlede indkomst jo (forhåbentlig) vokse en del. Der skulle i hvertfald være gode muligheder for nogle vellønnede jobs.

Jeg brænder virkelig for at få mit eget hjem, som er vores og kun vores! Og vi har planer om at snakke med vores bankrådgiver om det. Men vi har bare tænkt, at det ikke kan lade sig gøre i disse dage. Eller hvad?

Jeg vil sige, at det kan blive svært i disse tider :-( Men der er kun en måde at finde ud af det på, og det er et besøg i banken!

Anmeld

26. januar 2011

christinak

Det bedste i kan gøre er at lave et up to date budget hvor alle jere udgifter er penslet ud, og så evt finde et hus i godt kunne tænke jer inden for rimlig prisklasse og så tage dette med ned til banken, de er tit mere medgørelig når man har lavet sit forarbejde hjemmefra, det er ihvertfald vore erfaring

Anmeld

26. januar 2011

FrkT

Altså jeg har ikke forstand på det. Men umiddelbart vil jeg ikke tro I kan.... kender 10 forskellige familier (eller 11 måske) som alle har fået nej. Og 6 af de familier har begge en stabil indkomst og fuldtidsjob og begge er uddannede, og der er ikke nogen stor gæld eller noget som helst. Resten er studerende begge to, på nær 1 hold hvor den ene er studerende og den anden har fuldtidsjob og er uddannet. Og alle disse par har altså fornuftig økonomi, og har alligevel fået nej.... så når I begge er studerende og "kun" har 22000 om måneden, så vil jeg tro I får nej. Men I KAN da være heldige, så det er bestemt værd at prøve 

Anmeld

26. januar 2011

Anonym trådstarter

Ja, som I siger er der jo kun en ting vi kan gøre for at finde ud af det. Men ville lige høre hvilke erfaringer andre havde. Jeg vil bare SÅ gerne!  

Tak for svar alle zusammen! 

Anmeld

26. januar 2011

Rockertand

Anonym skriver:

Hej med jer,

Jeres indkomst efter skat er uinteressant, idet I ved køb af fast ejendom vil få ændret skattefradraget og dermed et andet beløb udbetalt.

En gylden regel:

Jeres samlede husstandsindkomst før skat x 3 (nok nærmere 2,5 nu om dage) = samlede gæld. Så altså, hvis husstandsindkomsten er f.eks. 300.000 om året (og I ingen gæld har), så kan I låne max. 900.000, nogle vil dog sige max. 750.000.

Nogle banker har også regler om, at man skal have 4-5000 kr pr. voksen og 2500 kr pr. barn til forbrug hver måned......dette rådighedsbeløb veksler lidt alt efter, hvor du spørger, men er generelt højt sat.

Det taler til jeres fordel, at I har en opsparing, men det trækker absolut ned, at I er studerende og ikke har jobgaranti efter endt uddannelse, derudover går jeg ud fra, at I har en alder, hvor børn snarligt kunne blive aktuelt, og det vil man også have i mente (det koster jo altsammen).

Anmeld

26. januar 2011

Angelspot

Jeg tænker heller ikke at det er særlig realistisk. Bare det at i er studerende og ikke ved om i har jobs bagefter, gør at banken holder igen. Desuden kræver bankerne helt sindssyge rådighedsbeløb for tiden (omkring 12000 for to voksne), det er vel at mærke når ALLE udgifter er betalt. Og i bund og grund er der vel ingen grund til at gældsætte sig som studerende, når i kan være sikre på at skulle leve utrolig sparsomt til i er færdige.

Jeg ønsker mig også brændende mit eget sted med kæresten, jeg er også studerende, men man må se realistisk på det for hvis det ender med man ikke kan få tingene til at køre rundt, er risikoen for at tabe en masse penge i stedet, altså til stede.

Anmeld

26. januar 2011

piadas

Anonym skriver:

Hej med jer,

Hejsa!

Prøv dette link:

http://www.totalkredit.dk/TKdk/page?js=t

Her kan du selv prøve at lave en beregning. Det er lidt omfattende, men det giver også det mest retvisende billede.

Jeg er selv kunderådgiver i et pengeinstitut, og hvis du henvender dig til din bankrådgiver, skal de bruge jeres årsopgørelser og budget med alle jeres faste udgifter. Derudover er det en rigtig god ide at medbringe en salgsopstilling på et hus/lejlighed, I gerne vil købe. Det behøves ikke nødvendigvis være lige præcis det rigtige hus/lejlighed, men noget i retning af, det I kunne tænke jer at købe. Grunden til dette, er at det er meget nemmere at regne på et specifikt hus fremfor et fiktivt, hvor man ikke kender de eksakte ejendomsskatter, varmeudgifter osv. Så får I også et mere retvisende billede af jeres rådighedsbeløb.

Mht. bankernes stramme krav til rådighedsbeløb osv. tror jeg, det kommer an på hvilket pengeinstitut, man har. Mange af de store kommer folk i kasser og hvis man ikke passer i en af dem, får man bare blankt afslag. Jeg arbejder selv i et mindre pengeinstitut, hvor vi mere kigger på hver enkelt sag, og ser på hvad folk plejer at bruge. Dvs. kan I klare jer for f.eks. kr. 5.000,- om måneden, går vi ikke ind og siger, at I lige pludselig skal have kr. 12.000,-/md. bare fordi I gerne vil købe en ejerbolig. Selvfølgelig stiller vi nogle krav i form af krydslivsforsikringer, opsparing til f.eks. udskiftning af vaskemaskine osv., men det plejer jeg at regne med, når jeg laver en beregning for en kunde.

Omvendt er der jo også nogle som knapt kan få det til at løbe rundt, selv om de har kr. 15.000,-/md. til dem selv, så der er det lidt det omvendte, vi skal være opmærksomme på...

Men spørg endelig hvis jeg kan hjælpe med mere!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.