Anonym skriver:
Hej De damer..
Jeg lå igår aftes og tænkte, hvad er et værdigt hundeliv egentlig?
Jeg elsker vores lille hund, men kan desværre mærker at han nogle gange bliver overset lidt pga vores lille pige og nok endnu mere når nr. 2 snart kommer. Vi går ture og leger med ham hver dag, men selvfølgelig ikke så meget som før vi fik børn.. Jeg hader mig selv for at ha de tanker og vil da hellere ikke af med min hund.
- Men opfylder vi alle dens behov, hvis man kan sige det sådan? - Og h ar vi overhovedet "ret" til at ha en hund?
Kom gerne med jeres mening..
For jer er I vovses flok og familie.
Du og din mand er alphahan og alphahun og jeres børn er jeres hvalpe.
Hundens plads er nederst i flokken og har man en venlig hund, så bøjer den sig også for dette heraki.
Hunden husker ikke om den for 1 år siden eller blot et halvt år siden var den 3. i jeres flok...den ved pr instinkt at førerne af flokken får hvalpe, og at de ligger over den, og den ved også at det focus den havde før, vil ændre sig når alpha parret får deres hvalpe, og at den ikke mere vil have den samme opmærsomhed.
Så nej, jeres hund lider ikke.
For den er det vigtigste, at den er i sin flok og sammen med førerne i flokken.
Så længe I går ture med den, leger med den og sørger for, at den får mad og drikke, så har det ikke så stor betydning, at den skal dele opmærksomheden.
Du kan dulme din dårlige samvittighed ved at sørge for, at den måske engang imellem får samvær med andre hunde, så den også får lidt sjov, det kunne være til dressur eller agility.
Men giver du den bort, vil den føle at den har svigtet og er blevet udstødt fra sin flok og det kan blive langt sværere for den at komme over det, og så er det, du virkeligt har svigtet den.
Er det sød og kærlig hund du har, jamen så skal den nok finde sin plads.
Du kan måske opleve, at den på et tidspunkt vil prøve, om den kan domminere jeres børn, når de begynder at gå, men der må du lige være på tæerne og sørge for, at den forstår at dens plads i herakiet er UNDER jeres børn. Til gengæld skal dine børn altid respektere, at hundens plads er hundens plads, og der har den ret til at være i fred.
Lige sådan skal de holde sig fra dens ting og dens mad og lade den være i fred, hvis den trækker sig væk og ikke vil plages eller pilles på.

Kærligst
Sussie