Hvor lang tid før barnløshedsbehandling?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

923 visninger
13 svar
0 synes godt om
25. januar 2011

Line11

Hvor længe prøvede I selv, før I fik hjælp til at blive gravide? 

Sagen er den, at min kæreste og jeg har prøvet siden april 2010 og intet er sket endnu. 

Jeg har haft klamydia over en årrække (regnede jeg mig frem til), hvilket endte i en alvorlig underlivsbetændelse... Derfor er jeg ret sikker på, at jeg enten har meget svært ved at blive gravid, eller det slet ikke kan lade sig gøre 

Derfor synes jeg, at tiden er lang før jeg kan ringe til lægen og få hjælp, siden de kloge mennesker siger, at der skal gå 1-2 år. 

Så hvad synes I - skal jeg vente længere endnu, eller skal jeg insistere på at blive undersøgt? Og skal man egentlig selv betale for de indledende undersøgelser for barnløshed efter de nye regler? 

Håber I vil hjælpe fortvivlede mig! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2011

oo

vi havde prøvet næsten halvandet år før vi gik til læge.

det er jo HELT normalt at det tager 1 år for selv sunde og raske par at blive gravide, så jeg ville ikke panikke før I når den tid - og der er trods alt lige nogle måneder til endnu

nu ved jeg ikke så meget om klamydia, udover at man kan blive steril, men hvis man ER bleet steril, er der så overhovedet noget man kan gøre ved det via behandling?? (altså jeg spørger fordi jeg ikke ved det)

og så ved jeg heller ikke med de indledene prøver efter den nye lov. men vi fik taget blodprøver hos vores egen læge og Søren afleverede sæd på svendborg hospital, så det BURDE da ikke koste noget. jeg ved ikke om HSG undersøgelsen koster nu...den fik jeg ikke lavet dengang.

Anmeld

25. januar 2011

Line11

Som jeg har forstået det, er det æggelederne der stopper til ved klamydia, så hvis man laver en IVF og placere ægget i livmoderen, kan man godt blive gravid alligevel...

Jeg synes bare det er så frusterende at vente, når risikoen for at der er skader, er så stor! 

Jeg ville bare ønske jeg havde mere tålmodighed  

Anmeld

25. januar 2011

otlitrom

Jeg kan desværre ikke svare på priser og den slags, ift. den nye lovgivning. Men vi havde prøvet præcist 2 år, da vores henvisning blev sendt videre. På det tidspunkt var jeg lige blevet undersøgt hos gynækolog, og han sendte os videre til yderligere udredning, da der ikke var noget galt med mig...

Det er -som Tjuhl også skriver - meget normalt, at det tager op til et år at blive gravid....

Jeg synes du skal snakke med din læge.

Anmeld

25. januar 2011

baby84

Line2323 skriver:

Sagen er den, at min kæreste og jeg har prøvet siden april 2010 og intet er sket endnu. 

Jeg har haft klamydia over en årrække (regnede jeg mig frem til), hvilket endte i en alvorlig underlivsbetændelse... Derfor er jeg ret sikker på, at jeg enten har meget svært ved at blive gravid, eller det slet ikke kan lade sig gøre 

Derfor synes jeg, at tiden er lang før jeg kan ringe til lægen og få hjælp, siden de kloge mennesker siger, at der skal gå 1-2 år. 

Så hvad synes I - skal jeg vente længere endnu, eller skal jeg insistere på at blive undersøgt? Og skal man egentlig selv betale for de indledende undersøgelser for barnløshed efter de nye regler? 

Da vi skulle igang havde vi ikke prøvet et år, men manden fik undersøgt sæden inden tid fordi sandsynligheden var ret stor for at noget var galt (sygdom i barndommen). Det bekræftrede prøven så og vi kom derefter direkte i behandling. Lægen sagde at det var tåbeligt hvis vi skulle prøve i et år først når man allerede kendte årsagen eller havde mistanke om at noget var galt.

Jeg tænker det er lidt det samme i dit tilfælde. Der er vel en sandsynlighed for at noget er galt med dig, så jeg ville presse på hos lægen eller evt selv betale for undersøgelsen hvis lægen er helt umulig at stikke i. Hvis du står med et bevis på at der er noget galt burde du ikke skulle vente, mendmindre man vurdere at der stadig er håb på naturmetoden.

Forundersøgelser koster vist ikke noget i det offentlige. Det er først når du fx skal have æget sat op det koster.

for at du intet fejler og at det snart lykkes jer

Anmeld

25. januar 2011

Sille10

Vi fik hjælp efter 1½-2 år... :-)

Anmeld

25. januar 2011

Lambi

baby84 skriver:

Da vi skulle igang havde vi ikke prøvet et år, men manden fik undersøgt sæden inden tid fordi sandsynligheden var ret stor for at noget var galt (sygdom i barndommen). Det bekræftrede prøven så og vi kom derefter direkte i behandling. Lægen sagde at det var tåbeligt hvis vi skulle prøve i et år først når man allerede kendte årsagen eller havde mistanke om at noget var galt.

Jeg tænker det er lidt det samme i dit tilfælde. Der er vel en sandsynlighed for at noget er galt med dig, så jeg ville presse på hos lægen eller evt selv betale for undersøgelsen hvis lægen er helt umulig at stikke i. Hvis du står med et bevis på at der er noget galt burde du ikke skulle vente, mendmindre man vurdere at der stadig er håb på naturmetoden.

Forundersøgelser koster vist ikke noget i det offentlige. Det er først når du fx skal have æget sat op det koster.

for at du intet fejler og at det snart lykkes jer

Enig... jeg ville også bede lægen undersøge mig hvis jeg var dig, for hvis det er noget galt og du derfor  ikke bliver gravid, er det dumt at i skal prøve aligevel i så lang tid, hvis i nu kan få behandling med det samme...

Det koster vist ikke noget hos din egen lægen eller på de off. hospitaler...hvos i ihvert fald kan starte udredningen

Held og lykke med det hele

Anmeld

25. januar 2011

ønskebørn74

Line2323 skriver:

3år..

Anmeld

25. januar 2011

fnuggi

6 1/2 år inden vi startede på at snakke om behandling og jeg skal afsted til samtale her den 1 febuar

Anmeld

26. januar 2011

Line11

Tak for for svar allesammen!  

Jeg synes nemlig også det virker lidt meningsløst at vente, og måske jeg er født pessimist, men jeg er helt overbevist om, at jeg skal have hjælp til det...  

Så jeg tror jeg ringer til lægen og snakker med ham om det. Eller er det bedst at bestille en tid, og så snakke med ham i person? 

Min største bekymring er bare at blive fejet til side fordi jeg er utålmodig :/ 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.