falder æggeløsningen med alderen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.564 visninger
4 svar
0 synes godt om
23. januar 2011

dorteandersen

jeg er 41 år og har mens reglmæssig

med 25 dage imellem

nu er mit spørgsmål bare burde jeg så stadig ikke ha

ægløsning hver mdr eller hva

jeg har svært ved at blive gravid igen

har 2 store børn også en på 5 år

men vi ville gerne ha en til

andre der kender til problemet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2011

aarhusmor

Ja det kender jeg til. Er lige blevet 40 og er i begyndende overgangsalder.

Når man kommer i begyndende overgangsalder, så kommer mens ikke altid til tiden og styrken varierer meget. Man får ømme bryster ligesom når man er gravid og spiser også de samme underlige ting.

Så det lyder ikke som om du har begyndende overgangsalder endnu.

Så du får din ægløsning ligesom du skulle.

Dit problem er nok snarere kvaliteten af æggene. Den falder drastisk i "vores" alder. Så selvom du har ÆL, så kan æggene være i så dårlig stand at de ikke kan "holde" på sædcellen. Men det betyder ikke at alle er så dårlige, så bliv endelig ved med at klø på

Men tjek for ÆL. Det er den bedste metode ! (Og husk at den kan komme fra dag 1 til dag 25. så tjek med en morgen og en aften. Og næste måned, så tjek i ca. samme periode som den dukkede op +- 10 dage

Anmeld

23. januar 2011

camillahej

Man kan i princippet blive gravide lige så
længe, der sker ægløsning fra æggestokkene – dvs. frem til overgangsalderen. Fertiliteten falder med alderen – og falder især mellem 30 og 40 år.
Chancen for at få et barn efter 40 års alderen er lille. Grunden til dette skyldes, at æggene i æggestokken ældes. De bliver allerede dannet i æggestokken
i fosterstadiet, og jo yngre ægget er, jo større chance for befrugtning. Alder er ikke noget, som man kan ændre på men kombineret med en eller
flere af de andre punkter, kan det have en stor betydning.

Kaffe, rygning og alkohol minsker chancen.

Kh Camilla

Anmeld

23. januar 2011

MariaJ

Jeg kan anbefale bogen "Taking charge of your fertility" (ved ikke om den findes i en dansk version), hvis du gerne vil finde ud af hvordan dine ægløsninger fungerer. Den beskriver hvordan du ved at måle din morgentemperatur og plotte den i et skema, samt observere nogle andre kendetegn som fx sejt slim fra skeden, kan finde ægløsningstidspunktet, og også afsløre hvis du ikke har ægløsning eller kun har det engang imellem. Den er ikke skrevet som en guide til deciderede fertilitetsproblemer, mere som en mulighed for alle til at forstå hvordan deres egen krop fungerer. Jeg synes den er rigtig god, og meget oplysende. Vi har ikke brugt principperne til at blive gravid efter herhjemme, da det ikke var nødvendigt, så jeg kan ikke garantere for succes, men jeg synes man får et ret godt indtryk af sin cyklus, som jeg i hvert fald ikke havde på samme måde før.

Der er flere ting, der sker, når man bliver ældre. Et er at æggene bliver dårligere. Der skulle vist nok være en vis arvelighed, så hvis din mor kunne få børn sent kan du måske også (og omvendt selvfølgelig). Den anden ting er at der hvor sædsællerne kan holde sig "levende" i flere dage, når man er helt ung, kan de kun overleve kort, når man bliver ældre (forklaret i bogen hvorfor, jeg kan ikke helt huske forklaringen lige nu). Dvs at man har kortere tid til selve befrugtningen, og det er derfor endnu vigtigere at ramme det rigtige tidspunkt, eller faktisk være lidt på forkant med situationen. Når ægget først er løsnet falder sandsynligheden for befrugtning hurtigt, det er bedst hvis I rammer tidspunktet lige før ægget løsner.

Anmeld

23. januar 2011

dorteandersen

Hej

mange tak for svarene -rart at der er nogle der gider svare så hurtigt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.