Jeg kan anbefale bogen "Taking charge of your fertility" (ved ikke om den findes i en dansk version), hvis du gerne vil finde ud af hvordan dine ægløsninger fungerer. Den beskriver hvordan du ved at måle din morgentemperatur og plotte den i et skema, samt observere nogle andre kendetegn som fx sejt slim fra skeden, kan finde ægløsningstidspunktet, og også afsløre hvis du ikke har ægløsning eller kun har det engang imellem. Den er ikke skrevet som en guide til deciderede fertilitetsproblemer, mere som en mulighed for alle til at forstå hvordan deres egen krop fungerer. Jeg synes den er rigtig god, og meget oplysende. Vi har ikke brugt principperne til at blive gravid efter herhjemme, da det ikke var nødvendigt, så jeg kan ikke garantere for succes, men jeg synes man får et ret godt indtryk af sin cyklus, som jeg i hvert fald ikke havde på samme måde før.
Der er flere ting, der sker, når man bliver ældre. Et er at æggene bliver dårligere. Der skulle vist nok være en vis arvelighed, så hvis din mor kunne få børn sent kan du måske også (og omvendt selvfølgelig
). Den anden ting er at der hvor sædsællerne kan holde sig "levende" i flere dage, når man er helt ung, kan de kun overleve kort, når man bliver ældre (forklaret i bogen hvorfor, jeg kan ikke helt huske forklaringen lige nu). Dvs at man har kortere tid til selve befrugtningen, og det er derfor endnu vigtigere at ramme det rigtige tidspunkt, eller faktisk være lidt på forkant med situationen. Når ægget først er løsnet falder sandsynligheden for befrugtning hurtigt, det er bedst hvis I rammer tidspunktet lige før ægget løsner.
Anmeld