hvor er det bare synd for ham, det gør så ondt at se når de små prøver at finde en forklaring på døden, for der er jo i virkeligheden ikke nogen forklaring som kan få ham til at slappe af...
jeg ville nok vælge at fortælle ham lidt om at ældre mennesker dør fordi de er gamle, måske snakke lidt med ham om himlen, så han kan forholde sig til at personen er et sted når de dør.
den der frygt for at andre skal forlade ham, er bare så svær, for der er jo ingen garanti for man ikke gør...jeg ville nok sige til ham at jeg ingen planer har om at jeg skal dø før jeg bliver rigtig gammel...og måske ved at vise ham at det er noget du tror på, så tror han også på det.
jeg tror så ikke det er sundt at sætte ham ned og forklare ham i timevis om døden, men en frisk hurtig bemærkning når han spørger kan tit gøre det.
jeg havde en veninde som slet ikke kunne forholde sig til at snakke med børnene om døden, og da hendes kat blev kørt ihjel, ja så fortalte hun ham bare at han havde fundet et nyt sted...det er ikke fair at blokere for det...efter min mening, børn spørger fordi de gerne vil vide...og ikke for at blive løjet for!
børn er jo utrolig dygtig til at forstå mere end man regner med...min nevø som var 4 da min datter døde, spurgte mig om hun så aldrig mere skulle til tandlægen, og jeg måtte så sige til ham at det skulle hun ikke, men pyt sagde jeg for hun har jo ingen tænder...og så var han glad igen, og kunne forholde sig til det...ingen tænder...ingen tandlæge, så nemt var det i hans lille univers...børns spekulationer er tit andre steder, uden fokus på den egentlige død.
min veninde har lavet et slags safe-place til hendes børn, en himmel hvor alle spiller kort...alle dem som er døde, og i den er der plads til både hunde og katte, og mennesker, sommerfugle og andet...
når de har haft dødsfald tæt inde på livet, så snakker hun altid med hendes datter om himlen hvor mormor er og spiller kort...altså det samme sted hver gang...det gør måske utrykheden ved det fremmede lidt mindre.
jeg ved ikke om du kan bruge alt det her pladder til noget, men når børn spørger er det tit fordi de gerne vil vide noget, og er nysgerrig, så svar ham friskt og åbenhjertet, uden at tysse det hen...
held og lykke med det.
Anmeld