Kan noge hjælpe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

472 visninger
4 svar
0 synes godt om
18. september 2008

pusling30

Min store søn på 4 år spørger meget til død og døden, og hvad der sker når jeg og hans far dør, om han er gammel når vi dør, han er meget bange for at hans mormor og morfar skal dø fra ham, og har mareridt om at vi alle dør fra ham.:'( Det skal lige nævnes at hans farfar døde for snart 14 dage siden, og han har hver dag spurgt mig om jeg også snart skal dø, og hvorfor man skal dø!!:( Hvordan tackler jeg dette??:(

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september 2008

Skovurt

Jeg ved at der findes børnebøger netop med døden som emne - bøger som er lavet for at kunne snakke med sine børn om det.
Jeg kan selvfølgelig ikke lige huske hverken titel eller noget på nogen af dem :$, men ville bare lige nævne det.

Min nevø mistede selv sin far som lige knapt 5 årig (i 2000), og derfor optog døden jo selvfølgelig ham i en periode.

Jeg synes bare det er vigtigt at man svarer hvis barnet spørger - så det ikke bliver noget "tys tys" som man skal gå med helt alene, i sin 4årige mave ;)

Anette
Hvis, dengang 5 årige, nevø undrene spurgte sin mor "Mor, hvis nu du en dag får et køleskab i hovedet og dør; tror du så egentlig at bedstemor gider komme og hente mig, hvis jeg ringer efter hende"

Anmeld

18. september 2008

Loggidut

hvor er det bare synd for ham, det gør så ondt at se når de små prøver at finde en forklaring på døden, for der er jo i virkeligheden ikke nogen forklaring som kan få ham til at slappe af...

jeg ville nok vælge at fortælle ham lidt om at ældre mennesker dør fordi de er gamle, måske snakke lidt med ham om himlen, så han kan forholde sig til at personen er et sted når de dør.

den der frygt for at andre skal forlade ham, er bare så svær, for der er jo ingen garanti for man ikke gør...jeg ville nok sige til ham at jeg ingen planer har om at jeg skal dø før jeg bliver rigtig gammel...og måske ved at vise ham at det er noget du tror på, så tror han også på det.

jeg tror så ikke det er sundt at sætte ham ned og forklare ham i timevis om døden, men en frisk hurtig bemærkning når han spørger kan tit gøre det.

jeg havde en veninde som slet ikke kunne forholde sig til at snakke med børnene om døden, og da hendes kat blev kørt ihjel, ja så fortalte hun ham bare at han havde fundet et nyt sted...det er ikke fair at blokere for det...efter min mening, børn spørger fordi de gerne vil vide...og ikke for at blive løjet for!

børn er jo utrolig dygtig til at forstå mere end man regner med...min nevø som var 4 da min datter døde, spurgte mig om hun så aldrig mere skulle til tandlægen, og jeg måtte så sige til ham at det skulle hun ikke, men pyt sagde jeg for hun har jo ingen tænder...og så var han glad igen, og kunne forholde sig til det...ingen tænder...ingen tandlæge, så nemt var det i hans lille univers...børns spekulationer er tit andre steder, uden fokus på den egentlige død.

min veninde har lavet et slags safe-place til hendes børn, en himmel hvor alle spiller kort...alle dem som er døde, og i den er der plads til både hunde og katte, og mennesker, sommerfugle og andet...

når de har haft dødsfald tæt inde på livet, så snakker hun altid med hendes datter om himlen hvor mormor er og spiller kort...altså det samme sted hver gang...det gør måske utrykheden ved det fremmede lidt mindre.

jeg ved ikke om du kan bruge alt det her pladder til noget, men når børn spørger er det tit fordi de gerne vil vide noget, og er nysgerrig, så svar ham friskt og åbenhjertet, uden at tysse det hen...

held og lykke med det.

Anmeld

18. september 2008

pusling30

Jeg har fortalt ham at jeg først dør når han er voksen.. Han har en tipoldemor på 86 og han har så spurgt mig hvorfor er tipper ikke død når farfar er hun er jo meget gamlere end farfar, og ja det er hun, men jeg har fortalt ham at nogen bliver meget gamle som tipper, og det forstod han.. Det jeg er mest bekymret over er at han tror at mormor og morfar skal dø fordi de har tykke maver, jeg har sagt at fordi de har tykke maver så dør de ikke.. Og jeg har sagt til ham at farfar er oppe ved månen, så den siger vi godnat til.. han spurgte i søndags om farfar spiser aftensmad i himmelen, og jeg sagde resolut ja og han spiser frokost og morgenmad, så sagde min søn, det var godt, han skal jo spise;).. Jeg har sagt at farfar passer på os oppe i himmelen..
Jeg svarer ham så godt jeg kan, og vi tænder et lys om aften så farfar kan finde dem i mørket...

Vi har sammen skrevet et brev til farfar.
Da han spurgte mig om hvorfor farfar var død, sagde jeg at han var blevet træt og sov for altid, så sagde han, så vågner farfar ikke igen, og jeg svarede nej, men han passer på dig..
Det med farfar forstår han, men det er alle de spørgsmål om hans far og jeg og mormor og morfar, der går mig på!! Vi ringer hverdag til mormor og morfar, så han kan høre at de har det godt, og det gør ham glad og tryg!
(H)Knus og tak for jeres søde ord!

Anmeld

19. september 2008

MorCamilla

[citat][f][småt]Pusling30 skriver:[/småt][/f] Min store søn på 4 år spørger meget til død og døden, og hvad der sker når jeg og hans far dør, om han er gammel når vi dør, han er meget bange for at hans mormor og morfar skal dø fra ham, og har mareridt om at vi alle dør fra ham.:'( Det skal lige nævnes at hans farfar døde for snart 14 dage siden, og han har hver dag spurgt mig om jeg også snart skal dø, og hvorfor man skal dø!!:( Hvordan tackler jeg dette??:( [/citat] Hejsa.. Jeg må lige starte med at indrømme at jeg ikke har læst de andre indlæg i denne tråd, så undskyld hvis jeg gentager noget de har skrevet.. Vi har en bor der hedder: "Rasmus og himlen" skrevet af . "Hanne Justesen" Den omhandler døden, fordi jeg tror at det er nemmere at forklare børn om døden hvis de ser det i bøger.. Selv om det ikke er et nemt emne at tage op, hvordan skal en på 4 år også kunne forholde sig til at vi alle skal dø en dag og hvor kommer man så hend osv osv.. Jeg kan sagtens forstå at de ikke forstår det - det er knap jeg selv forstår hvorfor vi skal her fra, når livet nu er så dejligt.. Bag på bogen står der.: Rasmus` bedstemor er død og det er svært for ham at forst. Hvad er døden? Er bedstemor forsvundet for altid? Hvor er hun henne nu? I himlen? Hvordan er der i himlen? Hvem er der og hvordan har de døde det? Efter en lang snak med mor har Rasmus det bedre. De skal begrave bedstemor i dag, og Rasmus beslutter sig for at give hende noget med i graven. Rasmus og Himlen er en oplæsningsbog for børn, der indeholder et forord og et efterskrift til voksne om børns opfattelse af døden.. Vi ahr ikke selv brugt den endnu (heldigvis) men vi vil bruge den og læse den for Mikkel den dag han selv mister en han har kær.. Da det er vigtigt for mig at Mikkel ved hvad der sker den dag det rammer os.. Håber at du kunne bruge det til noget.. Knus fra Camilla.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.