Straf for ikke at hjælpe menneske i nød ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.950 visninger
20 svar
0 synes godt om
19. januar 2011

Anonym trådstarter

Hej piger

Er der nogen af jer der ved om man kan straffes for ikke at hjælpe et menneske i nød ?

Hvis man f.eks. overværer en der er ved at tage sit eget liv og bare ser til uden at gøre noget?

Gerne et link.

V.H.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2011

Vingummien

Ved at man kan få en bøde. Men har ikke lige et link

Anmeld

19. januar 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Hej piger

Er der nogen af jer der ved om man kan straffes for ikke at hjælpe et menneske i nød ?

Hvis man f.eks. overværer en der er ved at tage sit eget liv og bare ser til uden at gøre noget?

Gerne et link.

V.H.

§ 253. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader

1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller
2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.

Stk. 2. Med fængsel indtil 2 år straffes den, som overtræder stk. 1 i forbindelse med flugt fra et færdselsuheld, hvorved nogen er tilføjet betydelig personskade.

Denne paragraf er i meget sjældne tilfælde taget i brug fx ved selvmordstruede, hvor folk har svigtet ved at tage hånd om sagen.
Men det er forekommet.
Her er en masse forskellige links

http://www.google.com/search?q=Straffelovens+paragraf+253&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=&oe=

Kærligst
Sussie

Anmeld

19. januar 2011

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

§ 253. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader

1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller
2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.

Stk. 2. Med fængsel indtil 2 år straffes den, som overtræder stk. 1 i forbindelse med flugt fra et færdselsuheld, hvorved nogen er tilføjet betydelig personskade.

Denne paragraf er i meget sjældne tilfælde taget i brug fx ved selvmordstruede, hvor folk har svigtet ved at tage hånd om sagen.
Men det er forekommet.
Her er en masse forskellige links

http://www.google.com/search?q=Straffelovens+paragraf+253&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=&oe=

Kærligst
Sussie

Tak, det var i forhold til selvmordstruet hvor person bare så på og grinede. Der er et vidne, samme vidne som gjorde noget og dermed reddede den truede væk. Hvor lang tid efter kan man mon anmelde sådanne episoder?

Anmeld

19. januar 2011

LR85

Tror det er lidt forskelligt alt efter tilfælde.

Hvis du ser en stå på et tag og vil tage sit ejet liv og IKKE reagere ved fx a ringe 112 eller lign, (og det er bevist a du bare stå og kigger på) tror jeg godt du kan 'straffes'

Hvis du tilgængæld ser en falde om med fx hjertestop er det din pligt at gøre 'noget'. Noget er i den forstand fx a ringe 112, men der er INGEN der vil kræve a du skal påbegynde fx. hjertemassage, da man som vidne muligvis selv går i chok, og derved ikke er i stand til noget. Men en eller anden form for hjælp, som a kalde på hjælp, ringe 112 eller lign er 'nok' hjælp HVIS man ikke er i stand til andet a forskellige årsager.

Anmeld

19. januar 2011

Anonym trådstarter

louiseandersen85 skriver:

Hvis du ser en stå på et tag og vil tage sit ejet liv og IKKE reagere ved fx a ringe 112 eller lign, (og det er bevist a du bare stå og kigger på) tror jeg godt du kan 'straffes'

Hvis du tilgængæld ser en falde om med fx hjertestop er det din pligt at gøre 'noget'. Noget er i den forstand fx a ringe 112, men der er INGEN der vil kræve a du skal påbegynde fx. hjertemassage, da man som vidne muligvis selv går i chok, og derved ikke er i stand til noget. Men en eller anden form for hjælp, som a kalde på hjælp, ringe 112 eller lign er 'nok' hjælp HVIS man ikke er i stand til andet a forskellige årsager.

Det var direkte og en valgt handling ikke at hjælpe eller ringe efter nogle der kunne. Kun fordi en anden trådte til skete der intet.

Anmeld

19. januar 2011

LR85

louiseandersen85 skriver:

hov, så ikke det forrige inlæg med paragrafferne.

Min tekst er 'bare' hvad jeg har lært til udvidet førstehjælp.

Anmeld

19. januar 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Tak, det var i forhold til selvmordstruet hvor person bare så på og grinede. Der er et vidne, samme vidne som gjorde noget og dermed reddede den truede væk. Hvor lang tid efter kan man mon anmelde sådanne episoder?

Tror ikke nogen vil gøre noget ved den sag eftersom at der jo var en anden person til stede, der handlede.

Men prøv selv at arbejde med google...prøv fx at søge på "selvmordstruede hjælp" "Selvmordstruede regler for indgriben"
vend og drej formuleringen.

Anmeld

19. januar 2011

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

Tror ikke nogen vil gøre noget ved den sag eftersom at der jo var en anden person til stede, der handlede.

Men prøv selv at arbejde med google...prøv fx at søge på "selvmordstruede hjælp" "Selvmordstruede regler for indgriben"
vend og drej formuleringen.

Jeg håber det, da jeg har et vidne på at vedkommende stod og grinede af et menneske der var i nød. Det fortæller i hvert fald en del om denne person. Men jeg kan vel ringe til politiet og høre, mon ikke ?

Anmeld

19. januar 2011

LR85

du kan jo bedst anmelde hvis du ved hvem persone er og har vidner eller beviser på a personen INTET gjorde.

Elers tror jeg desværre det er svært a komme videre med sin anmeldelse.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.