Ostebord..???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.931 visninger
3 svar
0 synes godt om
19. januar 2011

mortilfreja

Hej Skønne piger.

Min datter og min kæreste har fødselsdag lige op af hinanden og vi har derfor valgt at slå dem sammen..

Vi har snakket lidt om at lave noget ostebord af en art..

Men nu er mit spørgsmål så.. Hvad hører med til et ostebord..??? ( Ja ved godt der er ost, men tænker på hvilke slags oste og hvad med brød og frugt??)

Kom glad med forslag

Kram

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2011

Lou87

mortilfreja skriver:

Hej Skønne piger.

Min datter og min kæreste har fødselsdag lige op af hinanden og vi har derfor valgt at slå dem sammen..

Men nu er mit spørgsmål så.. Hvad hører med til et ostebord..??? ( Ja ved godt der er ost, men tænker på hvilke slags oste og hvad med brød og frugt??)

Kom glad med forslag

Kram

Der er jo alle former af ost... skæreost, brie, smøreoste osv.. det er vidst bare og gå amok i ostekøledisken i bilka eller lign. Og måske evt købe en rigtig gammel ole hos en rigtig osteforhandler også..

Og så en masse lækkert franskbrød, kiks, knækbrød osv..
Og også self smør... og gerne en masse forskellige marmelader.

Og en maaaaaasssseeee frugt  vindruer, æbler, osv osv..

Måske det ku bruges ?? og vil gerne li sige at jeg faktisk slet ikk spiser ost hehe. så husk endelig marmelade, smør og frugt til os ikke oste spisere og måske evt en eller to tallerkner med andet.. feks. hamburgerryg og spegepølse.  OG.. :
Pålægchokolade til ungerne

Held og lykke med det hele og go føsdag til jer alle

Anmeld

19. januar 2011

Molly8

mortilfreja skriver:

Hej Skønne piger.

Kom glad med forslag

Kram

Det handler vel om at have så mange forskellige slags oste, som man synes (eller har råd til )

fx: skæreost (evt. en stærk og en mild, evt én m. kommen) Ostehandleren har desuden en masse specialiteter fx med soltørrede tomater, beændenælde eller andet godt.

friskost fx. ostehandlerens hvidløgs- eller selleriost

ananasost eller rom-ost

skimmelost(e) hvid, blå og/eller grøn

gedeost som fast skæreost eller gedeosterulle

Tilbehør: frisk brød fx et groft og et hvidt

Forskellige slags kiks fx grove, salte og søde

Forskellige oliven

Frugt

lemoncurd ("citronsmør", der er som en slags marmelade)

Der er jo meget alt vælge imellem

Hvis jeg selv skulle lave ostebord, ville det se sådan ud:

Købt i supermarked: 1 skæreost, 1 brie, 1 gedeosterulle, 1 gorgonzola, 1 ananas-ost

Købt ved ostehandleren: 1 skæreost med soltørrede tomater, ostehandlerens egen hvidløgssmøreost

Tilbehør: Groft ciabattabrød fra bageren. Bornholmerkiks, tuc, digestivekiks, saltstænger. Kalmato oliven (Hedder de sådan?) og ostehandlerens soltørrede oliven. Lemoncurd. Mandariner (hvis det var sæson, ville jeg bruge asparges el. jordbær), rød peber og selleristænger skåret i tyndere stænger.

Mums, jeg bliver lækkersulten  Det kommer selvfølgelig også an på antallet af gæster. Hvis vi ikke blev så mange, ville jeg skære kraftigt ned..

Håber, du kunne bruge noget af det. Held og lykke med det..

Kh Molly

Anmeld

20. januar 2011

mortilfreja

Tak for de gode forslag.. Ja det er jo en oste-jungle derude. Der findes så mange forskellige oste og jeg er jo bare til de alm. Men vil da helt klart prøve nogle af de mere spændende med forskellig smag :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.