Andre der har små børn med affekt-anfald ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.551 visninger
6 svar
0 synes godt om
19. januar 2011

JustAnotherName

Det er rimeligt nyt for os herhjemme, at opleve vores 1½ årig få disse affekt-anfald.

Første gang det skete er maks to uger siden.
Det blev udløst af, at storesøster på 3 år, tog et dvd-cover fra hende, som hun bed i. Hun både slog sig OG blev hidsig over storesøsters indblanding, og da far så ville tage hende op og trøste, så trak hun pludselig slet ikke vejret, gråden forsvandt og hendes krop og blik stivenede.... Helt stille....
Og SÅ lød der et SKRIG.
Hun blev selv meget forskrækket. Og det gjorde vi andre også.

Jeg ringede til en vagtlæge og fortalte episoden, for jeg havde aldrig oplevet hende sådan før. Det var LIGE på nippet før hun var besvimet helt.

Idag (igår, da det nu er sent over midnat) skete det så igen.
Denne gang udløst af, at jeg tog en bamse fra hende og satte på plads, og ville have hende på benene, da hun skulle have skiftet sin ble.
Igen, ligesom sidst, blev gråden væk .....denne gang pustede jeg hende i ansigtet, for at få hende til at trække luft ind igen hurtigere. Og efter en tid kom det høje SKRIG efterfulgt af gråd...

Det er næsten ligeså hurtigt ovre igen, som det startede.
Men ubehageligt er det, når man ikke kan forberede sig på det.
Og jeg forstår helt ærligt ikke rigtigt, at hun kan reagere SÅ KRAFTIGT på tingene, hvis det lige bliver hende for meget.

Det er som sagt ret nyt for os herhjemme, at opleve disse affekt-anfald.
Så jeg håber lidt, at der er andre herinde, der også kender til det, og evt. kan fortælle lidt - Gerne dele erfaringer og/eller komme med forslag og ideer til, hvordan det kan undgåes, eller hvad der kan gøres, når det sker ?!?!

Jeg håber ikke, at det er noget vi skal opleve meget mere af.
Men det virker jo ikke særligt lovende, når det nu allerede er sket to gange indenfor kun et par uger.

Lægen fortalte i øvrigt, at det er helt ufarligt, og normalt blandt nogle små børn, at reagere så kraftigt. Det eneste man skal være lidt OBS på er, at de rent faktisk jo godt kan besvime i disse anfald, så man skal beskytte dem fra at komme til skade, hvis det er muligt.

Vores datter virker som sagt rigtig ked af det, lidt bange endda, bagefter.
Og rigtig træt og udmattet af sit udbrud. Jeg tror ikke rigtigt, at hun selv helt opfatter, hvad det egentligt er der sker. Det er jo nærmest et lille black-out.

ER DER ANDRE HERINDE, DER KENDER TIL DET OG HAR OPLEVELSER ELLER ERFARINGER, SOM DE VIL DELE MED MIG ????

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2011

JustAnotherName

Her er lidt jeg fandt på nettet omkring det :

AFFEKT ANFALD

Kaldes også ”breath holding spells” eller ”convulsiones e furore”.
Ses hyppigst i 1-2 års alderen. Forsvinder næsten altid før skolealderen, hyppigst før 3 års alderen.

Optræder hos ca. 2-5 % af alle småbørn, ofte arveligt.
Anfaldene er dramatiske, og ofte tror forældrene, at barnet er ved at dø. Anfaldene er imidlertid helt godartede og medfærer aldrig død, hjerneskade eller epilepsi.

Anfaldene er meget typiske og diagnostiske: Et barn i kravle- eller den tidlige gåalder bliver forskrækket, vred eller slår sig. Græder voldsomt, får apnø under dyb eksspiration, herefter ildevarslende stilhed, cyanose, bevidstløshed og stivhed, evt. enkelte ryk i ekstremiteterne.
Anfaldet er som regel overstået efter få sekunder, altid indenfor 60 sekunder.

Anmeld

19. januar 2011

Christopher&Andreas

JustAnotherName skriver:

Det er rimeligt nyt for os herhjemme, at opleve vores 1½ årig få disse affekt-anfald.

Første gang det skete er maks to uger siden.
Det blev udløst af, at storesøster på 3 år, tog et dvd-cover fra hende, som hun bed i. Hun både slog sig OG blev hidsig over storesøsters indblanding, og da far så ville tage hende op og trøste, så trak hun pludselig slet ikke vejret, gråden forsvandt og hendes krop og blik stivenede.... Helt stille....
Og SÅ lød der et SKRIG.
Hun blev selv meget forskrækket. Og det gjorde vi andre også.

Jeg ringede til en vagtlæge og fortalte episoden, for jeg havde aldrig oplevet hende sådan før. Det var LIGE på nippet før hun var besvimet helt.

Idag (igår, da det nu er sent over midnat) skete det så igen.
Denne gang udløst af, at jeg tog en bamse fra hende og satte på plads, og ville have hende på benene, da hun skulle have skiftet sin ble.
Igen, ligesom sidst, blev gråden væk .....denne gang pustede jeg hende i ansigtet, for at få hende til at trække luft ind igen hurtigere. Og efter en tid kom det høje SKRIG efterfulgt af gråd...

Det er næsten ligeså hurtigt ovre igen, som det startede.
Men ubehageligt er det, når man ikke kan forberede sig på det.
Og jeg forstår helt ærligt ikke rigtigt, at hun kan reagere SÅ KRAFTIGT på tingene, hvis det lige bliver hende for meget.

Det er som sagt ret nyt for os herhjemme, at opleve disse affekt-anfald.
Så jeg håber lidt, at der er andre herinde, der også kender til det, og evt. kan fortælle lidt - Gerne dele erfaringer og/eller komme med forslag og ideer til, hvordan det kan undgåes, eller hvad der kan gøres, når det sker ?!?!

Jeg håber ikke, at det er noget vi skal opleve meget mere af.
Men det virker jo ikke særligt lovende, når det nu allerede er sket to gange indenfor kun et par uger.

Lægen fortalte i øvrigt, at det er helt ufarligt, og normalt blandt nogle små børn, at reagere så kraftigt. Det eneste man skal være lidt OBS på er, at de rent faktisk jo godt kan besvime i disse anfald, så man skal beskytte dem fra at komme til skade, hvis det er muligt.

Vores datter virker som sagt rigtig ked af det, lidt bange endda, bagefter.
Og rigtig træt og udmattet af sit udbrud. Jeg tror ikke rigtigt, at hun selv helt opfatter, hvad det egentligt er der sker. Det er jo nærmest et lille black-out.

ER DER ANDRE HERINDE, DER KENDER TIL DET OG HAR OPLEVELSER ELLER ERFARINGER, SOM DE VIL DELE MED MIG ????

hej hej...JA DESVÆRRE!!!!! Her startede det ved 1. vaccine hos lægen han besvimede ved 2. vaccine hos lægen var der flere i rummet 2 læger 1 sygeplejerske, her skete det så igen, han græder så voldsomt og pludselig bliver han helt slap vågner relativt hurtigt igen hvor han så skriger voldsomt som du beskriver.. Hjemme har der var nogle episoder lidt samme so du også fortæller hvor reaktionen er samme som dit barn, dog besvimet 1 gang hjemme rigtig grimt. Vi har fået 1 par gode råd fra læge + sundhedsplejerske.. NÅR DET SKER ELLER MAN FORNEMMER OPTAKT:tag en iskold genstand eller klud på panden af barnet (som en chok reaktion)... Forsøg at undgå de situationer hvor det sker ved at tale stille med barnet hvor du holder det i armene.Beskyt barnet så det ikke får skrammer ved evt fald/besvimelseHer var lidt af det vi fik afvide her hjemme virker det OG HELDIGVIS siger de at de går væk ved 3 års alder...håber de ku give dig lidt, sidder selv stadigvæk med samme bekymring som du så dejlig tråd følger medMVH Gitte og Andreas 1½år nu...

Anmeld

19. januar 2011

eirene

Jeg har oplevet det flere gange med min dreng på 4. Men det har været fra han var omkring 1½ og så tror jeg det er 1 års tiden siden han havde sidste anfald. Han kan stadig blive hysterisk, men ikke så han er ved at besvime. Jeg fik at vide at de ville vokse fra det. Det er møg-ubehageligt når det sker, men det er heldigvis hurtigt overstået. Det er fint nok at du puster hende i hovedet. Men hendes krop skulle kunne styre det selv. Heldigvis.

Held og lykke

Irene

Anmeld

19. januar 2011

Bondepigen

JustAnotherName skriver:

Her er lidt jeg fandt på nettet omkring det :

Ja min nieces datter havde sit første anfald ved dagplejemoderen, og efterfølgende havde hun omk. 3 anfald derhjemme, og så var der ikke mere... Så håber at Celina snart slipper osse. Man har da lov at håbe i hvert fald...

Anmeld

19. januar 2011

JustAnotherName

Tak for Jeres svar.

Dejligt med respons, og at høre fra andre, som kender lidt til det.

Jeg håber der er endnu flere, der svarer på indlæget.....

Anmeld

19. januar 2011

Moaar

Vores datter har haft affekt-anfald siden hun var omkring 10 mdr. Hun har vel haft det ca. 25 gange. Hun er aldrig besvimet af det, men har været meget tæt på. Hun er nu 22 mdr. og anfaldene bliver sjældnere og sjældnere. Så vi håber, at det snart er overstået, for det er ubehageligt hver gang, selvom vi jo også har fået at vide af lægen, at det er ufarligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.