Hvad sker der for min pige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

316 visninger
5 svar
0 synes godt om
18. januar 2011

Marie1

Hej allesammen.

Marie er nu 4½ måned og nærmest fra den ene dag til den anden har hun ændret adfærd. Hun har sovet igennem siden hun var helt lille og har altid været glad og tilfreds i de vågne timer. hun har hele tiden sovet ca. 4 timer til middag i barnevognen og hun har spist godt med mad (får MME) og vokset hurtigt.

Da hun blev 4 måneder gik vi igang med grøden da min sp anbefalede dette da marie er en meget stor pige som hele tiden er sulten. Marie var rigtig glad for grøden lige fra starten af og hun var god til at drikke vand til. jeg eksperimenterede med forskellige slags grød og det går fint med de fleste. derudover får hun lidt jordbærgrød/mos til "dessert". Efter lidt tid var hun hurtigt oppe på en god portion hver formiddag.

derefter gik turen til at afprøve kartoffelmos og det gik også fint. hun får nu mos af både kartofler og gulerødder og det er hun rigtig glad for og spiser rigtig meget af også.

Men ca. samtidig begyndte hun at sove mindre om natten - har ellers hørt at de sover bedre af grød.  Hun vågner lige i øjeblikket næsten hver time, hvor hun så får sutten som hun har tabt. ca. midt på natten får hun en flaske.

Dvs. at hendes måltider ser ca sådan ud:

Ca. 7.00 200 ml.

ca. 10.00 grød

ca. 13.30 200 ml

ca. 18.00 kartoffel og gulerodsmos

ca. 20.00 200 ml

ca. 03.00 100 ml.

Jeg forventer naturligvis ikke at jeg bare skal have et barn der altid sover igennem, men jeg forsøger virkelig at forstå hvad det er der sker lige nu. jeg oplever hende ikke som en lige så glad pige som tidligere og hun virker mere træt. Hun er dog meget aktiv i de vågne perioder og har meget travlt med at udforske verden. men hun bliver rigtig hurtigt træt og så bliver hun simpelthen så pylret. nogengange kan det tage hende 1½ time at falde i søvn (til den lille lur sidst på eftermiddagen bl.a.) og så er det jo lige før at hun er sulten igen.

Tænker så om det kan være pga. maden og de ændringer der er sket indenfor de sidste 3 uger..

Eller om det er et tigerspring.. jeg har dog ikke kunne mærke noget på hende ved de tidligere spring.

Har også overvejet om det kan være begyndende tænder da hun savler meget og hele tiden gnider sine gummer - bla. med en stofble hvis hun får fingre i den.

Håber der er nogle af jer kloge kvinder der har nogle gode råd, eller en ide om hvad det kan skyldes.

Synes virkelig at det er hårdt det her, både ikke at få noget søvn selvfølgelig men også alle de spekulationer på hvad jeg kan gøre for at gøre det hele bedre. samtidig med det er min kæreste på skiferie og har været siden i fredags, så står alene med det, hvilket nok ikke gør det bedre. suk..

Hilsen en træt og frustreret Karina.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2011

SussieThyssen

Det lyder typisk som 4 mdrs springet.
Det tror jeg, at der er en del, der kan hjælpe dig med herinde.
Det er gerne der, hvor verden pludselig lukker sig meget mere op..de går fra at være spædbørn til babyer, og også fysisk sker der en masse, som sagtens kan udmatte og påvirke.
De bliver også mentalt meget mere vågne og opmærksomme, så alt hvad de suger til sig i de vågne timer, påvirker dem i søvne.
De vil allerede her en masse som de ikke kan, og det irriterer og frustrerer dem også.
Så tag det stille og roligt.
Fasthold dine rutiner, så skulle hun gerne snart falde til ro igen.

Kærligst
Sussie

Anmeld

18. januar 2011

Marie1

Ville bare sådan ønske at der var et eller andet man kunne gøre, men må vist bare væbne mig med tålmodighed og glæde mig over at jeg får en dygtig pige ud på den anden side.

Anmeld

18. januar 2011

Marie1

men kan det være rigtigt at hun har behov for at sove så snart hun har været vågen i 2 timer? hun sover så kun ca ½ time, men når hun er omkring 1 time om at falde i søvn, bestiller vi jo ikk meget andet. har det også noget at gøre med springet?

Anmeld

18. januar 2011

SussieThyssen

Marie1 skriver:

men kan det være rigtigt at hun har behov for at sove så snart hun har været vågen i 2 timer? hun sover så kun ca ½ time, men når hun er omkring 1 time om at falde i søvn, bestiller vi jo ikk meget andet. har det også noget at gøre med springet?

Ja...det kan sagtens være det..og netop at hun har travlt med udviklingen kan gøre, at hun bliver overtræt, overstimulret og så har brug for de der små powernaps.
Men...du har vel fået tjekket hendes ører ikke?
Hun kan også være ved at få tænder...det påvirker tit deres ører også.

Anmeld

18. januar 2011

Marie1

nej har ikke fået tjekket hendes ører men hun skal snart til 5 mdrs undersøgelse så der kan jeg da få tjekket det. det har jeg slet ikke tænkt..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.