Børn og computerspil

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.010 visninger
10 svar
0 synes godt om
18. januar 2011

Mussi30

Må dit barn spille voldelige computerspil?

Jeg har i forbindelse med mit arbejde mødt børn helt ned til 1. klasse, der flere gange om ugen spiller nogle ret heftige computerspil som World of Warcraft og Counterstrike.

Og jeg bliver helt ærlig lidt paf... For det første er det i hovedtræk spil, der handler om at slå ihjel.

Og for det andet er det multiplayer spil, et forum hvor tonen kan være RET hård og fræk. Af en eller anden grund synes folk de kan tillade sig at sige ting når de sidder bag en skærm, som de aldrig ville sige til nogen face to face.

Jeg spiller selv World of Warcraft, og har derfor ofte oplevet netop dette.

Men jeg tænker, jeg er voksen, kender mine grænser, ved hvilke ord man siger til andre, tager ikke tingene personligt, og jeg har et temmeligt godt kendskab til engelsk (som disse spil foregår på).

Jeg tænker bare på, om forældrene til de børn, der spiller, har sat sig helt ind i hvad det er der foregår i sådan et spil?

Både spillet selv, men også multiplayer-delen?

Hvad er din holdning til dette?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2011

Aves.

Ja, jeg har taget stilling og sat mig ind i hvad de spiller. Og også hvad undersøgelser siger og viser omkring det at spille netop det spil.

Anmeld

18. januar 2011

SussieThyssen

Mussi30 skriver:

Må dit barn spille voldelige computerspil?

Jeg har i forbindelse med mit arbejde mødt børn helt ned til 1. klasse, der flere gange om ugen spiller nogle ret heftige computerspil som World of Warcraft og Counterstrike.

Og jeg bliver helt ærlig lidt paf... For det første er det i hovedtræk spil, der handler om at slå ihjel.

Og for det andet er det multiplayer spil, et forum hvor tonen kan være RET hård og fræk. Af en eller anden grund synes folk de kan tillade sig at sige ting når de sidder bag en skærm, som de aldrig ville sige til nogen face to face.

Jeg spiller selv World of Warcraft, og har derfor ofte oplevet netop dette.

Men jeg tænker, jeg er voksen, kender mine grænser, ved hvilke ord man siger til andre, tager ikke tingene personligt, og jeg har et temmeligt godt kendskab til engelsk (som disse spil foregår på).

Jeg tænker bare på, om forældrene til de børn, der spiller, har sat sig helt ind i hvad det er der foregår i sådan et spil?

Både spillet selv, men også multiplayer-delen?

Hvad er din holdning til dette?

Tjaaa..vi har aldrig lagt grænser for vores, og de har alle spillet wow fra de selv havde lyst til at begynde..og GTA, CS og meget andet.
Interessen har været on and off..det har de selv afgjort
Man skal jo bare holde øje med, at de forstår at det er et spil og ikke som tingene er i virkeligheden.
Og det har aldrig været noget problem her hos os.

Kærligst
Sussie

Anmeld

18. januar 2011

Fru Dinesen

Tror det kommer and på barnet ... og det kan forstå hvad der er virkelighed og hvad der er fantasi 

og tror som forældre det er klogt at sætte sig ind i hvad ens børn laver lige meget hvad det er ....

Linda 

Anmeld

18. januar 2011

Mussi30

Eva. skriver:

Ja, jeg har taget stilling og sat mig ind i hvad de spiller. Og også hvad undersøgelser siger og viser omkring det at spille netop det spil.

Fedt

Det er absolut heller ikke ment som et "Nu kommer jeg og dømmer jer alle sammen!!!" indlæg Det er ren nysgerrighed.

Og ungerne får uden tvivl masser ud af det (ligesom os voksne, der gider bruge tid på det )

Masser af nye bekendtskaber, sprogkundskaber etc.

Anmeld

18. januar 2011

Lone Jakobsen

uhh lige præcis world og warcraft, synes jeg er meget voldeligt, men vi har det heldigvis heller ikke her i huset.

jeg er ofte obs på hvilke spil mine børn spiller. men sætter kun sjældent regler op. dog har jeg forbudt spil, hvis jeg synes det bliver for slemt.

Anmeld

18. januar 2011

Hansen97

MIn søn spiller Call of Duty: Black Ops.. har spillet dem alle... han bliver 8 nu her...

Han kan sagtens administrere det... kan godt kende forskel på spil og virkelighed.

Anmeld

18. januar 2011

Ryberg

nu spiller jeg også selv WoW ... og jeg kender også tonen derinde, og jeg er lidt ambivalent til det... for synes egentlig det er en pain in the ass, at møde min lillebror på 7 år i en gruppe, for han aner ikke hvad han laver...

Hermed ment, at jeg synes børn skal spille de spil der passer til deres... hjerne niveau?

Jeg er også lidt imod at sætte "små" børn foran en computer, da jeg har 3 mindre søskende, som jeg mener personligt er sat helt bagud pga. det... min mor fik et hold tvillinger lige efter min største lillebror var blevet født, ca.2 år efter.. og hun fandt ro via. computer verdenen.. så de har ALTID spillet computere... det har smadret deres fantasi fuldstændig, hun kan f.eks. ikke tage dem med på ferie, så er de umulige fordi de mangler deres computere.. hun kan intet foretage sig... jo hvis de har computeren med... Når hun besøgte mig spurgte hun mig altid forinden om de måtte låne vores computere, for ellers kunne de ikke komme med..... ja selv til dåben var det lige før det var et problem...

Jeg tænker ikke så meget i den retning om det er voldelige spil eller ej, for man køber for pokker vel ikke et spil til sit barn, hvis ikke man har en anelse om hvad det indebærer.. (eller jo, det gør min mor) ... men mener mere at man skal passe på ikke at gøre computeren og spil til en kæmpe del af deres liv..

et eksempel... både min mand og jeg spiller WoW (som mange har fordomme for herinde) .. men vi kan SAGTENS slippe det, vi behøver ikke spille det, vi synes det er sjovt, men er ikke trætte af at tilsidesætte det for at skulle til fødselsdag eller for en god film på sofaen

Det vil vi gerne videre bringe til Lasse.. at computer er en sjov del.. men at der også findes andet..

Jeg aner ikke om alt det her giver mening..

Anmeld

18. januar 2011

ekzunz

Vi har nogle gange regler og nogle gange ikke..... Der er stor forskel på vores børn, og derfor er der også forskel på hvad de må spille (selv om farmand synes det er dybt forkert)

For at komme med nogle eksempler, så spiller Lukas på 6 år Call of Duty. Han spiller ikke det nye Black Ops, for det synes jeg er alt for blodigt, men han må godt spille Modern Warfare - undtagen nogle af banerne, hvor man bl.a. skal stikke kniv osv - de er forbudt. Han spiller på en hel anden måde end de store drenge, og går tit i stå fordi han lige skal kigge på en bil eller noget andet. Og han spiller IKKE online. Og alle andre - incl. mig - spiller også COD.

GTA må en af drengene spille, han er autist, og har fået snydekoder til fly og tog - og så kan han spille i timevis hvor han bare bare kører med tog. Han hverken slår eller stikker folk ned, så det er intet problem. En af de andre drenge, kunne ikke administrere det og var meget aggressiv når han havde spillet - så det spil er nu forbudt for ham.

Men det spil som giver flest problemer herhjemme er faktisk FIFA. Vores børn bliver såååå meget uvenner og helt utroligt hidsige. FIFA er forbudt når de er alene hjemme (14 og 16 år)

Det piner mig faktisk lidt at indrømme at Lukas spiller COD, for jeg ville helst undgå at han spiller det. Men der er vi rygende uenige, og jeg har valgt istedet at sætte nogle regler op for spillet.

Anmeld

18. januar 2011

Mussi30

Znuzke skriver:

Men det spil som giver flest problemer herhjemme er faktisk FIFA. Vores børn bliver såååå meget uvenner og helt utroligt hidsige. FIFA er forbudt når de er alene hjemme (14 og 16 år)

Lidt ligesom når min søster og jeg spillede gode gamle Matador sammen da vi var små

Det blev også forbudt efter nogle gange, for vi kunne blive SÅ uvenner over det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.