Hvad betyder...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.689 visninger
14 svar
0 synes godt om
17. januar 2011

NinaE

Hvad betyder det, når man skriver MA og SA?

Jeg kan regne ud, at det er noget med abort, men nærmere kan jeg ikke helt komme?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2011

LRJ

NinaE skriver:

Jeg kan regne ud, at det er noget med abort, men nærmere kan jeg ikke helt komme?

MA er medicinsk abort og SA er en spontan abort

Anmeld

17. januar 2011

Valle81

NinaE skriver:

SA er en spontant abort

MA - mener jeg er en medicinsk abort.

Christina

Anmeld

17. januar 2011

NinaE

Skal det forstås sådan at medicinsk abort er noget man fremprovokerer fx pga. Downs syndrom, hvor spontan abort ikke er "med vilje"?

Anmeld

17. januar 2011

Valle81

NinaE skriver:

Skal det forstås sådan at medicinsk abort er noget man fremprovokerer fx pga. Downs syndrom, hvor spontan abort ikke er "med vilje"?

Medicinsk abort er en man kan få indtil uge 6 mener jeg - hvor man får piller og så derved provokere til abort ved fx uønsket graviditet.

Spontan abort er når det bare sker uden man har indflydelse på det.

Christina

Anmeld

17. januar 2011

Sabina92

Valle81 skriver:

Medicinsk abort er en man kan få indtil uge 6 mener jeg - hvor man får piller og så derved provokere til abort ved fx uønsket graviditet.

Spontan abort er når det bare sker uden man har indflydelse på det.

Christina

MA er vidst når det først opdages til NF at barnet ikke lever eller hvad man siger, kroppen ikke selv har udstødt det

Anmeld

17. januar 2011

Kløver

NinaE skriver:

Lidt info fra wikipedia

MA = Medicinsk abort

Kirurgisk abort ved udsugning

En medicinsk abort kan kun foretages indtil den 8. graviditetsuge (per 2005 har Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi anbefalet også at udføre medicinske aborter indtil 12. uge). Kvinden indtager nogle Mifepriston-tabletter. Tabletterne virker ved at hindre det graviditetsbevarende hormon progesteron i at virke. Progesteron bliver dannet af fosteret for at afbryde den normale menstruationscyklus så graviditeten kan fortsætte. Hvis progesterons virkning fjernes, afbryder kroppen graviditeten og fosteret bliver slået ihjel.

Når først tabletterne er indtaget er processen mod abort igangsat og kan ikke vendes. Efter to dage vil det resultere i en kraftig menstruationsagtig blødning hvor fosteret bliver udskilt af kroppen. For nogle vil en efterfølgende udskrabning være nødvendig for at fjerne de sidste graviditetsrester.

Medicinsk abort medfører ofte bivirkninger i form af svimmelhed, hovedpine, kvalme, opkastninger og svære menstruationslignende blødninger.

Omkring 1/3 af alle aborter i Danmark er medicinske aborter.

SA= Spontan abort

Spontan abort betyder, at en graviditet ufrivilligt afbrydes så tidligt, at fosteret ikke kan overleve. Dette sker hyppigst før 12. graviditetsuge. Hos alle kvinder er der risiko for, at graviditeten ender med spontan abort. Risikoen for spontan abort er op til 35 procent. Spontan abort kaldes også for ufrivillig abort, for at skelne s.a. fra provokeret abort. Af samme årsag har der været forslag om at genindføre den norrøne betegnelse misbyrd (svarende til det engelske ord miscarriage, som af samme grund foretrækkes frem for spontaneous abortion)

Grænsen mellem spontan abort og dødfødsel er ikke naturgiven og defineres forskelligt i forskellige lande. I Danmark ligger den i disse år i slutningen af den 22. graviditetsuge.

PA = Provokeret abort

Provokeret abort (også kaldet Svangerskabsafbrydelse) er den proces hvorved en graviditet bevidst afbrydes og fosteret fjernes. Provokeret abort må ikke forveksles med spontan abort, som er en ufrivillig afbrydelse af graviditeten af biologiske årsager.

I Danmark har der siden 1973 været fri abort indtil den 12. graviditetsuge. Der foretages i Danmark omkring 15.000 aborter årligt, hvilket svarer til en abortkvotient på ca. 12 aborter per 1,000 kvinder. Både det absolutte antal aborter og abortkvotienten har været for nedadgående de sidste mange år.

KA= Kirurgisk abort

Op til 12. uge foretages kirurgisk abort ved hjælp af en udsugningsmetode. Indgrebet foretages med kvinden i fuld narkose. Først anvendes nogle instrumenter til at udvide åbningen i livmoderhalsen. Dernæst suges fosteret ud i en glaskolbe og det aborterede foster destrueres. Indgrebet afsluttes med at kvinden gives medikamenter der bevirker at livmoderen trækker sig sammen igen hvorved de sidste fosterrester bliver udstødt.

Omkring 2/3 af alle aborter i Danmark er kirurgiske aborter.

Anmeld

17. januar 2011

Rockertand

MA = Missed abortion, dvs. fosteret er dødt uden kroppen har udstødt det.

Anmeld

17. januar 2011

Riksen

Rockertand skriver:

MA = Missed abortion, dvs. fosteret er dødt uden kroppen har udstødt det.

Præcis! Jeg havde en MA i efteråret 2009 - min krop havde forsøgt at holde på det døde foster indtil 11. uge, hvor jeg begyndte at pletbløde.

Anmeld

17. januar 2011

Valle81

Sabina92 skriver:

MA er vidst når det først opdages til NF at barnet ikke lever eller hvad man siger, kroppen ikke selv har udstødt det

MA kan så nok stå for begge dele - altså missed abortion eller medicinsk abort:0)

Dette er saxet fra baby.dk:

Graviditet » Typer af spontane aborterEn spontan abort kan være flere forskellige ting og kan optræde på alle tidspunkter af graviditen. Efter 22. uge kaldes det dog fosterdød eller dødfødsel, hvis barnet dør inde i sin mors mave.

Spontane aborter kan inddeles i følgende kategorier:

mislykket biokemisk graviditet
truende abort
komplet spontan abort
inkomplet spontan abort
missed abortion
vindæg
graviditet uden for livmoderen
habituel abort

Dette er taget fra SexogSamfund.dk hjemmeside:

Abort

Der findes to typer abort - medicinsk og kirurgisk abort.

En medicinsk abort kan foretages inden graviditetens 9. uge, og en kirurgisk abort senest i graviditetens 12. uge, helst tidligere.

Aborter kan man få foretaget på mange hospitaler og gynækologiske klinikker.

Man skal henvises af sin læge til begge typer abort.

Medicinsk abort

Medicinsk abort består af piller, som skal spises. Når pillerne er spist er aborten gået i gang. Pillerne påvirker livmoderen til at stoppe graviditeten.

De fleste steder i landet, skal man møde til tjek to dage efter på hospitalet.

Her får man en-to stikpiller, der får livmoderen til at trække sig sammen.

Herefter bløder man i to-seks uger, og de fleste kvinder oplever også at have menstruationssmerter. Efter et par uger aftager blødningen.

Knus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.