Øllebrød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.960 visninger
13 svar
0 synes godt om
17. januar 2011

Ranarupta

Min Albert er 8 mdr. og SP'en har sagt, at vi skal prøve med øllebrød. Han vil ikke have havregrød.

Jeg ved, at man kan få økologisk øllebrødspulver, der er usødet og sødet. 
Er det ok at give den sødede udgave? Synes, at den usødede udgave smager besk... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2011

Mette.

Ranarupta skriver:

Min Albert er 8 mdr. og SP'en har sagt, at vi skal prøve med øllebrød. Han vil ikke have havregrød.

Jeg ved, at man kan få økologisk øllebrødspulver, der er usødet og sødet. 
Er det ok at give den sødede udgave? Synes, at den usødede udgave smager besk... 

Hvis du har mod på det, så kan du også bare lave det selv?

Vi gør det at vi tager 1 stykke mørkt rugbrød og 1 dl vand. Ligger det i blød natten over i en lille gryde tildækket, næste morgen er det lige klar til at koge op 2 minutter.. I stedet for sukker putter vi en lille sjat solbærsaft i - Emilie elsker det også får det lidt ekstra smag og bliver også lidt sødt.

Anmeld

17. januar 2011

LR85

ærlig talt... hvorfor laver du det ikke selv?

Det er det nemmeste a lave, rugbrød uden kerner og vand, færdig. I stedet for pulverform som er kunstigt sødet?

men ja, det er op til dig selvfølgelig. Herhjemme nyder sønnen den daglige hjemmelavede usødet øllebrød

Anmeld

17. januar 2011

Ranarupta

Mette. skriver:

Hvis du har mod på det, så kan du også bare lave det selv?

Vi gør det at vi tager 1 stykke mørkt rugbrød og 1 dl vand. Ligger det i blød natten over i en lille gryde tildækket, næste morgen er det lige klar til at koge op 2 minutter.. I stedet for sukker putter vi en lille sjat solbærsaft i - Emilie elsker det også får det lidt ekstra smag og bliver også lidt sødt.

Det lyder nemt - troede slet ikke, at det var så nemt

Tak!

Anmeld

17. januar 2011

Ranarupta

louiseandersen85 skriver:

ærlig talt... hvorfor laver du det ikke selv?

Det er det nemmeste a lave, rugbrød uden kerner og vand, færdig. I stedet for pulverform som er kunstigt sødet?

men ja, det er op til dig selvfølgelig. Herhjemme nyder sønnen den daglige hjemmelavede usødet øllebrød

Godt spørgsmål
Troede det var skidebesværligt, men det ser det ikke ud til at være. 

Det vil jeg meget hellere

Anmeld

17. januar 2011

Mette.

Ranarupta skriver:

Tak!

Jo, det er super nemt. Du kan alternativt putte et nip sukker i eller slet ingenting, hvis du ikke synes om solbær.. Andet frugtsaft kan også bruges.

Bare husk at mas rugbrøden ud med en ske, inden du koger det 2 min. Det smuldre faktisk helt ud, når det har stået i blød i minimum 1 time. Det er bare nemmest at lade det stå natten over når det skal bruges til morgenmad, for her står vi hvertfald ikke op en time før Emilie skal spise. 

Anmeld

17. januar 2011

LR85

Ranarupta skriver:

Tak!

vil lige tilføje at vi tager 5-10 skiver en gryde med vand og bare koget op (ligger det ikke i blød) så har du til flere dage i køleskabet.

Så tager jeg bare en portion ud og blander op med sødmælk som de jo skal have og lidt olie/smør.

Så er man fri for a lave det hver dag, og det kan sagtens holde sig en lille uges tid i køleskabet.

Anmeld

17. januar 2011

Ranarupta

louiseandersen85 skriver:

vil lige tilføje at vi tager 5-10 skiver en gryde med vand og bare koget op (ligger det ikke i blød) så har du til flere dage i køleskabet.

Så tager jeg bare en portion ud og blander op med sødmælk som de jo skal have og lidt olie/smør.

Så er man fri for a lave det hver dag, og det kan sagtens holde sig en lille uges tid i køleskabet.

Ok, så du lægger slet ikke i blød?

Jeg kan ikke bruge mælk, da Albert sandsynligvis er allergiker (han er under udredning).

Men det behøver man vel heller ikke i selve grøden?
Kan man søde med moden frugt (æbler, pærer, bananer, melon osv.), tror du? 

Anmeld

17. januar 2011

Ranarupta

Mette. skriver:

Jo, det er super nemt. Du kan alternativt putte et nip sukker i eller slet ingenting, hvis du ikke synes om solbær.. Andet frugtsaft kan også bruges.

Bare husk at mas rugbrøden ud med en ske, inden du koger det 2 min. Det smuldre faktisk helt ud, når det har stået i blød i minimum 1 time. Det er bare nemmest at lade det stå natten over når det skal bruges til morgenmad, for her står vi hvertfald ikke op en time før Emilie skal spise. 

Fantastisk
Mange tak!! 

Anmeld

17. januar 2011

Tulle28

Som andre skriver, er det nemt at lave det selv fra bunden - men køber du det (som jeg), ville jeg ikke købe det sødede. Vi bruger det usødede herhjemme og så får det en klat smør og lidt MME og frugtmos på toppen - lavet på dén opskrift, ryger det lige ned.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.