jordemoderuddannelsen... :-/

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.689 visninger
16 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. januar 2011

celkt

nu har jeg siddet og surfet rundt og læst en masse inde på UC danmark, skolen i esbjerg der udbyder uddannelsen...

og hvor det dog trækker i mig, - mere og mere jo ældre jeg bliver... Og hvor er det dog bare surt at indse at det er så urealistisk, når det er noget, man bare så gerne vil. Men de kan ikke give nogen former for garanti for hvor praktiskperioderne skal afvikles henne, det vil sige, at ikke nok med at halvdelen af tiden foregår i esbjerg, den anden halvdel kan foregå i alt fra esbjerg til holbæk. Og det forventes bare at man får det til at fungere. Jeg ved godt det lyder egoistisk, men det er ski da noget gøje-møg, når man har familie.

Og da jeg mangler kemi på c-niveau, og mit karektergennemsnit kun lige præcis er højt nok til kvote 1, under forudsætning af at kemien, når jeg bliver færdig med den, ikke trækker snittet ned, ville det være mere 'sikkert' at tage sosu-ass. uddannelsen først, hvilket egentligt også hele tiden har været min plan, men som så lige ligger 1½ år oven i de 3½ år som jordemoderen tager.

Det er forøvrigt en ting, jeg ikke fatter. Hvorfor en uddannelse som netop jordemoderen, hvor menneskekundskab, modenhed og udstråling i så høj grad betyder noget, optager sine studerende efter et karektergennemsnit. Det vil sige at en 18 med et højt snit kommer ind på bekostning af en 30 årig med en lavere snit. Jeg tror godt nok, den 30 årige har en bedre chance for at blive en god jordemoder end den 18 årige har, i hvert fald det første lange stykke tid. Jeg ville ikke bryde mig om at føde med en 22 jordemoder, ville I??

men æv, æv, æv, hvor det dog ægrer mig at jeg ikke tog den uddannelse, da jeg blev færdig med hf'en for snart 10 år siden...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2011

aarhusmor

celkt skriver:

nu har jeg siddet og surfet rundt og læst en masse inde på UC danmark, skolen i esbjerg der udbyder uddannelsen...

og hvor det dog trækker i mig, - mere og mere jo ældre jeg bliver... Og hvor er det dog bare surt at indse at det er så urealistisk, når det er noget, man bare så gerne vil. Men de kan ikke give nogen former for garanti for hvor praktiskperioderne skal afvikles henne, det vil sige, at ikke nok med at halvdelen af tiden foregår i esbjerg, den anden halvdel kan foregå i alt fra esbjerg til holbæk. Og det forventes bare at man får det til at fungere. Jeg ved godt det lyder egoistisk, men det er ski da noget gøje-møg, når man har familie.

Og da jeg mangler kemi på c-niveau, og mit karektergennemsnit kun lige præcis er højt nok til kvote 1, under forudsætning af at kemien, når jeg bliver færdig med den, ikke trækker snittet ned, ville det være mere 'sikkert' at tage sosu-ass. uddannelsen først, hvilket egentligt også hele tiden har været min plan, men som så lige ligger 1½ år oven i de 3½ år som jordemoderen tager.

Det er forøvrigt en ting, jeg ikke fatter. Hvorfor en uddannelse som netop jordemoderen, hvor menneskekundskab, modenhed og udstråling i så høj grad betyder noget, optager sine studerende efter et karektergennemsnit. Det vil sige at en 18 med et højt snit kommer ind på bekostning af en 30 årig med en lavere snit. Jeg tror godt nok, den 30 årige har en bedre chance for at blive en god jordemoder end den 18 årige har, i hvert fald det første lange stykke tid. Jeg ville ikke bryde mig om at føde med en 22 jordemoder, ville I??

men æv, æv, æv, hvor det dog ægrer mig at jeg ikke tog den uddannelse, da jeg blev færdig med hf'en for snart 10 år siden...

Jeg synes du skal søge ind alligevel. Er sikker på at problemerne løser sig hen ad vejen. Jeg starter selv på pædagogstudiet om 14 dage og jeg er 40 år (Det er via kvote 2)

Anmeld

15. januar 2011

Aves.

celkt skriver:

Sådan er det jo blevet indenfor alle uddannelser..jeg tror nu ikke nødvendigvis man er bedre fordi man er en gammel kone eller dårligere fordi man er ung...men det handler vel bare om at få de unge mennesker hurtigt igennem uddannelser og ud at arbejde...det er det der kan betale sig for samfundet..

Men det er da ærgerligt at der er så få på kvote to...og ja, jordemoder er jo ikke ligefrem det nemmeste at komme ind på..

Anmeld

15. januar 2011

celkt

det gør jeg nok også... ;-)

hvis det er Vorherres mening, så dukker der nok en løsning op... :-)

Men der bliver godt nok en masse ekstraarbejde for min kæreste med at hente og bringe børn og sådan, hvis jeg skal pendle så langt...

Anmeld

15. januar 2011

Maria.

Mener at det er et adgangskrav at man skal være fyldt 25 år :-)

Anmeld

15. januar 2011

A&F

Tag chancen. Man kan aldrig blive for "gammel" til at tage en uddannelse. Mht. at få en ung jordemoder til sin fødsel, så har de jo lært det de skal på uddannelsen. Man får erfaring med livet. Jeg ville ikke have noget imod at få en ung jordemoder på 22 år. Synes ikke man kan dømme det på alderen, men forstår godt din point med erfaringen. Dog skal de unge jordemødre også have en chance for tilegne sig erfaring.

Anmeld

15. januar 2011

celkt

eva, nej, selvfølgeligt kan en ung blive ligeså fagtligt dygtig som en ældre, men hvis en ældre har de fag, der kræves men et lavere snit, syntes jeg stadig at hun/han har potentiale til at blive en mere kompetent jordemoder efter end uddannelse.

At det så er sådan på alle uddannelser, gør det vel i grunden ikke bedre, da der er flere uddannelser end jordemoderen, der kræver tæt menneskekontakt...

:-)

Anmeld

15. januar 2011

celkt

der står intet om alderskrav, så det tror jeg ikke .. :-)

Og selvfølgeligt skal de yngre også have mulighed for at tilegne sig erfaring, og jeg ville såmænd heller ikke kny, hvis jeg fik en jordemoder på et par og tyve næste gang, hvis jeg ellers kunne lide hende som menneske, så jeg er nok trods alt ikke så slem... hihi

Anmeld

15. januar 2011

Muffinmus

det ER svært når der er noget man gerne vil, men at der er barrierer der stopper en.

Og JM udannelse tager MANGE år hvis man ikke er uddannet sygeplejerske i forvejen, og det tager jo flere års praktik bare at få lov til at tage uddannelsen.

Anmeld

15. januar 2011

celkt

hvad mener du maria??

uddannelsen tager 3½ år og det er da meget overkommeligt.. - hvis man lige ser bort fra, at et er en su-uddannelse, adgangskvotienten, OG geografien... lol

men det er jo gratis at drømme, omend temmeligt frustrerende... hehe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.