Update på "Ikke klar til vuggestue"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

889 visninger
7 svar
0 synes godt om
13. januar 2011

Rosa

Jeg har ikke lige nået at opdatere på min tråd om at være klar til vuggestue, og nu har jeg jo så været på besøg i den integrerede institution hvor vi har fået tilbudt plads fra d.17. februar. Til den tid er Jonte 9,5 måned. 

Jamen det gik jo ok, selvom jeg ikke var helt overbevist da jeg tog derfra. For det første var det en dame som kun havde været på stuen 1 uge der viste os rundt  Så selvom hun var vældig sød virkede hun meget usikker og svarede vævende på mine spørgsmål, det blev jeg ret irriteret over. Heldigvis var der nogle rigtig søde piger på stuen som jeg havde mere tillid til da jeg så dem sidde med børnene, og de kunne så svare mere præcist på mine spørgsmål til rutiner m.m. HM! 

Mit første indtryk var at det lignede det det er pt: En byggeplads, fyldt med afdækningsplast og støv... Den nye stue til vugger-børn står klar når Jonte skal starte - Grøn stue. Den gamle stue til de små, Blå stue, ligger klods op af fællesrummet, hvor der myldrer med STORE børnehavebørn.

Jeg havde som udgangspunkt KUN skrevet ham op til rene vuggestuer, da jeg har hørt mange skrækhistorier om små nus der får tæsk på legepladsen og får en hård medfart af de store... Men det kunne jo så ikke lade sig gøre at få plads andre steder.  

Da jeg spurgte til om jeg måtte se legepladsen sagde hun som viste mig rundt "åhh, ja, men det bliver kun en lille kort tur for ellers skal jeg jo til at have jakke på..."  Jamen så tag da den jakke PÅ, dame!!!  Legepladsen var så ret stor, og med kuperet terræn - fedt for børnehavebørn, men uha, der var mange steder man kunne "blive væk" og blive trængt op i en krog af de store børn  Jeg fik helt hjertebanken... 

Personalet på stuen tog så Jonte mens jeg gik den "lille korte tur", og da jeg kom tilbage sad han ligeså frejdigt på gulvet med pædagogen og et andet barn  og suttede på en træklods  Som sukker i mine øjne 

Jeg spurgte så min rundviser om hvordan de tog imod de små, hvad de gjorde for at skærme de mere følsomme børn og de nye og om de mandsopdækkede de helt små - hvilket hun nærmest ikke kunne svare på, men neeej de havde ikke tid til at "være på et barn hele tiden", de var nemlig kun 4 voksne til 13 børn, og fra kl 13 var de kun 3 voksne...  Det brød jeg mig da SLET ikke om at høre...

Heldigvis kunne jeg så stille samme spørgsmål til en af pigerne, hende der havde siddet med Jonte mens jeg var udenfor, og hun fortalte at de selvfølgelig holdt ekstra øje med de små, at de selvfølgelig tog højde for at de små kunne have dage hvor de var mere følsomme og så skærmede man dem naturligvis så meget som man kunne, og at rutinerne ret hurtigt gav sig selv hvad putning og spisning angår. Og at de små ofte viste sig at være langt mere robuste end man lige troede som forælder. Og så sagde hun at sådan en lille prop som Jonte nok skulle falde fint til når han først kom i gang - se DET var dejligt at høre  Hvor ville jeg ønske at det var hende som skulle vise mig rundt, for hende den anden havde en underlig attitude, meeeget forsigtig, og let undrende, a la "æhh, altså jeg forstår ikke rigtigt hvad det er du gerne vil have mig til at sige " som jeg bare ikke kunne bruge til ret meget.  

Et plus er deres lækre madordning, de laver maden selv i deres køkken som de deler med 3 andre institutioner, maden er 100% økologisk og ikke totalt sukkerforskrækket - den så faktisk drøngod ud, deres madplan og den blev stemt ind med 98% for, ved sidste forældremøde  

Nå, men jeg ringede så derned dagen efter og fortalte at jeg ville takke ja til pladsen, men at jeg meget meget gerne ville at Joanthan kom ind på den nye stue, da den lå lidt væk fra al tumulten, og dermed er der mindre risiko for at de store børn kommer ind og "forstyrrer". De kunne ikke garantere noget, men lovede at tage det med i overvejelserne når pladserne skulle fordeles 

Så status er at mavefornemmelsen er bedre, men den bliver nok ikke helt god før vi har været til opstartssamtale hvor de forhåbentlig også sætter en på der ved hvad hun taler om 

Tak til jer der har svaret og hjulpet med at berolige mig nok til at kunne se nogenlunde objektivt på stedet - I love you, baby.dk!!!

Kh

Rosa

PS: Lidt aftenhyggehoppeisengenbilleder og så Jontes første stegte flæsk med persillesovs serveret på Rådhuscafeen  Og så lige et nussebillede af min lille paradisfrugt. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2011

JacobsMoar

Øv øv, hvorfor er det lige at de sætter en helt ny til sådan noget ?! 

MEN, dejligt at du fik snakket med hende den anden, der kunne fortælle dig det du gerne vil høre

Et klap på skuldren skal du have, det skal nok gå, det lyder som en god vuggestue trods alt

fra Karina

Og sikke nogle dejlige billeder

Anmeld

13. januar 2011

Rosa

Bromberg skriver:

Øv øv, hvorfor er det lige at de sætter en helt ny til sådan noget ?! 

MEN, dejligt at du fik snakket med hende den anden, der kunne fortælle dig det du gerne vil høre

Et klap på skuldren skal du have, det skal nok gå, det lyder som en god vuggestue trods alt

fra Karina

Og sikke nogle dejlige billeder

Tak for svaret og rosen. Ja det undrede også mig  Men det skal nok gå... Det vælger jeg at tro på!!!

Anmeld

13. januar 2011

Cris

Kære Første Gangs Mor  Han skal nok overleve... Han skal nok få det dejligt og de skal nok have styr på ham   Jeg har skrevet mine børn til integreret. Vuggestuebørn slå og bidder, sådan er det bare, når de ikke have nok ord til at udtrykke sig. De større børn ignorerer stort set de små    Så du kan sidde i den situation, at der er 20 børn i en VS som slå hinanden og banker på hinandens børn eller i en integreret institutionen, som kun er nogle få    Det er mange pædagogerne også enig om, dem der har prøvet begge dele...

Mht rutinen, glemt det... De finder utrolig hurtigt ud, hvordan rutinen fungerer i VS og så er der noget andet derhjemme... Det ender med at om weekenden er der ikke en skid der fungeret, for han fungerer bare bedre i VS! Jeg husker, at vores den store tit sov ham på de meste skæve tidspunkter, for vi kunne ikke ramme den samme rutine derhjemme...

Han vil have det dejligt, Rosa. Du skal regne med, at i starten er det en leg, og han vil være så glad. Efter et styk tid finder han ud af, at han kommer der for at blive afleveret og så begynder han at blive ked af det, når I kommer... Det skal I også finde ud af, når I når så lang 

Anmeld

13. januar 2011

Rosa

Cris skriver:

Kære Første Gangs Mor  Han skal nok overleve... Han skal nok få det dejligt og de skal nok have styr på ham   Jeg har skrevet mine børn til integreret. Vuggestuebørn slå og bidder, sådan er det bare, når de ikke have nok ord til at udtrykke sig. De større børn ignorerer stort set de små    Så du kan sidde i den situation, at der er 20 børn i en VS som slå hinanden og banker på hinandens børn eller i en integreret institutionen, som kun er nogle få    Det er mange pædagogerne også enig om, dem der har prøvet begge dele...

Mht rutinen, glemt det... De finder utrolig hurtigt ud, hvordan rutinen fungerer i VS og så er der noget andet derhjemme... Det ender med at om weekenden er der ikke en skid der fungeret, for han fungerer bare bedre i VS! Jeg husker, at vores den store tit sov ham på de meste skæve tidspunkter, for vi kunne ikke ramme den samme rutine derhjemme...

Han vil have det dejligt, Rosa. Du skal regne med, at i starten er det en leg, og han vil være så glad. Efter et styk tid finder han ud af, at han kommer der for at blive afleveret og så begynder han at blive ked af det, når I kommer... Det skal I også finde ud af, når I når så lang 

Uhh - det er længe siden jeg rigtig fik tårer i øjnene over et indlæg, men nu må jeg indrømme at jeg sidder og snøfter lidt  TUSING MILLIONER TAK for dit svar - du er da en engel!! Det var lige præcis de argumenter mit lille hoved gik og manglede, og jeg elsker dig en lille smule for at bringe dem op!!! 

Det er jo rigtigt!!! Der VIL jo være færre unger der bider og slår, og flere der bare ignorerer de små  HURRA! 

Og ja - han overlever og det med rutinerne - skidt pyt, det klarer vi nok!!! Og selvfølgelig bliver han glad for det og det gør vi også!

Du får lige en buket virtuelle blomster for dit dejlige svar 

Kærligst

Rosa- lidt sentimental, men det er bare fordi jeg er træt 

Anmeld

13. januar 2011

Maja88

vil bare lige sige at med hensyn til de store børn:

så er det tit meget obs på de små og meget behjælpsomme når de ser ting de små ikke selv kan.sådan er de større vuggerbørn også gerne.

en anden ting:

med hensyn til legepladsen og det kuperede tærren. så er det altså SUPER SUPER godt for de små og deres motorik- sanser.

bare det at kunne trille ned af en bakke eller gå under og nogle grene- styrker dem så meget.

og nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvordan de kører det i denne inst. men i de fleste inst. er de slet ikke sammen på legepladsen. der er det tit delt op. så vuggeren har formiddagen og børnehaven eftermiddagen. håber det kan berolige lidt

Anmeld

13. januar 2011

Rosa

Maja88 skriver:

vil bare lige sige at med hensyn til de store børn:

så er det tit meget obs på de små og meget behjælpsomme når de ser ting de små ikke selv kan.sådan er de større vuggerbørn også gerne.

en anden ting:

med hensyn til legepladsen og det kuperede tærren. så er det altså SUPER SUPER godt for de små og deres motorik- sanser.

bare det at kunne trille ned af en bakke eller gå under og nogle grene- styrker dem så meget.

og nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvordan de kører det i denne inst. men i de fleste inst. er de slet ikke sammen på legepladsen. der er det tit delt op. så vuggeren har formiddagen og børnehaven eftermiddagen. håber det kan berolige lidt

Absolut, det er bare endnu flere positive ting til listen - tusind tak 

Puha, nu vil jeg hoppe i seng og få en time på øjet inden nattefesten starter  

Knus og endnu en gang; tak 

Anmeld

13. januar 2011

Cris

Rosa skriver:

Uhh - det er længe siden jeg rigtig fik tårer i øjnene over et indlæg, men nu må jeg indrømme at jeg sidder og snøfter lidt  TUSING MILLIONER TAK for dit svar - du er da en engel!! Det var lige præcis de argumenter mit lille hoved gik og manglede, og jeg elsker dig en lille smule for at bringe dem op!!! 

Det er jo rigtigt!!! Der VIL jo være færre unger der bider og slår, og flere der bare ignorerer de små  HURRA! 

Og ja - han overlever og det med rutinerne - skidt pyt, det klarer vi nok!!! Og selvfølgelig bliver han glad for det og det gør vi også!

Du får lige en buket virtuelle blomster for dit dejlige svar 

Kærligst

Rosa- lidt sentimental, men det er bare fordi jeg er træt 

I LOVE YOU TOO! hahahahahaha

Grunden at jeg siger det er, at der var en lille pige på vores dreng stue som kravede lidt ekstra opmærksomhed. Og de har faktisk rågivet forældrene til at skrive hende op til en integreret. VS er ikke sådan en rollig sted, som man tror. De går rundt og slå, de tager legetøjet fra hinanden, de bider, de skal skiftes hele tiden osv osv... Det er meget bedre, når tiden er delt med nogle større børn, som ikke kraver så meget tid, de leger bare og de er ligeglade med de små

Vores børn går til integreret institutionen som også har integreret stuer, de hedder familie stuer. Der er børn fra ca 12 måneder til 5 år... De små elsker at kikke på de store og de store elsker at hilse og lege med de små. Men det varer et par minutter og de store er allerede i gang med noget andet. I de fælles område er der altid gang og de små elsker det! Jo størrer tumulten bliver, desto mere interesseret bliver de små. Min den lille kravler altid der, hvor der er flest børn! Pædagogerne passer altid på dem. Når de bliver trætte, så tager de dem oppe og så sidder de eller går ind på stuen og laver noget andet rolligere. De store har self. også deres egne aktiviteter. I starten vil Jonathan måske være meget glad for at blive afleveret. Der er lyd og leg og gang hele dagen. Bagefter finder han ud af, at han bliver afleveret og så kan det være, at han bliver ked af det, men det skal du tænke på, når I nå så lang. Når man kommer på besøg til institutionen, det er ikke altid man få en god indtryk. For det ligner jo det hele tit som en bombet lokum og pædagogerne virker lidt ukoncentreret i vores samtale. Men man er lidt uheldig nogle gange. Man skal huske, at de måske lige den dag manglede de personalen og de har ikke haft så lang tid til at fortælle igen og igen om deres institution (selv om det er deres pligt, derfor har de inviteret os!) Men efter de lang tid jeg har været i institutionen (for det er stort set kun mig der afleverer og henter og jeg giver mig god tid, for jeg har jo tid!) Så kunne jeg se, på mange situationer og snakkede med mange forældre... Jeg kan næsten konkludere, at børnene har det tit bedre i et integreret institution end en alm. VS. og de fleste pædagogerne (men du skal self. finde ud af det, om det også er sådan hos jer) plejer at være gode til børn. Han skal nok have det rigtigt sjovt!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.