Vi har en kombivogn fra Emmaljunga og jeg er blevet rigtig godt tilfreds med den. Jeg bor i Norge, og her sælges de store barnevogne slet ikke, så jeg blev tvunget ud i kombivognsverdenen af omstændighederne. Jeg var ret skeptisk i begyndelsen og ville meget hellere have haft en "rigtig" (=stor) barnevogn og en klapvogn til senere, og sagde endda at hvis vi skulle have et barn nummer to på et tidspunkt, kunne jeg godt finde på at købe barnevogn i Danmark og få den sendt herop. Men efterhånden som vores datter er vokset, og jeg bedre kan se ideen med kombivognskonceptet er jeg blevet rigtig glad for den løsning, og synes den har alle fordelene og egentlig ingen rigtige ulemper.
Vi skiftede fra barnevognskassen til klapvognsdelen, da hun var seks måneder. Da var den blevet lidt stram i det, når overtrækket skulle lukkes, og samtidig begyndte hun også gerne at ville sidde op, og dermed have glæde af klapvognsdelen. Hun sover dog stadig til middag i barnevognsdelen, hvis hun sover indenfor (er 8 1/2 måned nu). Vi har en voksipose og med den i klapvognsdelen fungerer den jo stadig som en almindelig barnevogn. Fordelen er at ryglænet er nemt at sætte op, hvis hun er vågen og kan lægges helt ned, når hun falder i søvn. Det er mit indtryk at barnet sidder meget bedre i en kombivogn end i en barnevognskasse, og når ryggen er slået ned ligger de jo ligeså godt som i en anden vogn.
De eneste ulemper jeg kan få øje på er at man ikke har en "kasse" til lige at stikke småting som pung og mobiltelefon ned i, når man er ude på tur (og at der ikke er nogen lomme i Emmaljungas klapvognsoverslag), og at vognen kan være lidt koldere, fordi den er mere åben i siderne. Det har ikke afholdt os fra at bruge den på Svalbard, hvor vi har haft sne siden september og mellem -10 og -20 grader det meste af vinteren, men jeg ville måske ikke synes den var helt ideel, hvis man har et specielt sart barn.
Anmeld