Kartoffelmos

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

678 visninger
5 svar
0 synes godt om
12. januar 2011

Marie1

Jeg skal til at begynde at give min datter kartoffelmos. Hun får i forvejen grød om formiddagen men nu skal jeg prøve med smagsprøver til aftensmad. Men hvordan gør I? Laver I det hver dag så det er friskt? Det vil jeg jo helst gøre, men kan godt se at der vil være nogle dage hvor jeg ikke kan nå det - f.eks. når vi er i svømmehallen, hvor hun vil have mad så snart vi kommer hjem. Det er heller ikke hver dag vi spiser kartofler, så nogle dage kunne det måske være nemmere hvis man havde nogle små portioner i fryseren. Til jer der har det: Lader I det optø i køleskabet hen over dagen og så varmer det i microovn eller? Og en anden ting er, at Marie stadig er for lille til sødmælk, derfor skal der MME i, men har læst at det ikke må fryses. Skal man så bare lave kartoffelmosen med vand og så først putte pulveret i når det er klart til at blive spist?

Puha, en masse spørgsmål, men synes sgu det til tider er lidt besværligt med alt det grød og mos.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2011

afrobabies

Marie1 skriver:

Jeg skal til at begynde at give min datter kartoffelmos. Hun får i forvejen grød om formiddagen men nu skal jeg prøve med smagsprøver til aftensmad. Men hvordan gør I? Laver I det hver dag så det er friskt? Det vil jeg jo helst gøre, men kan godt se at der vil være nogle dage hvor jeg ikke kan nå det - f.eks. når vi er i svømmehallen, hvor hun vil have mad så snart vi kommer hjem. Det er heller ikke hver dag vi spiser kartofler, så nogle dage kunne det måske være nemmere hvis man havde nogle små portioner i fryseren. Til jer der har det: Lader I det optø i køleskabet hen over dagen og så varmer det i microovn eller? Og en anden ting er, at Marie stadig er for lille til sødmælk, derfor skal der MME i, men har læst at det ikke må fryses. Skal man så bare lave kartoffelmosen med vand og så først putte pulveret i når det er klart til at blive spist?

Puha, en masse spørgsmål, men synes sgu det til tider er lidt besværligt med alt det grød og mos.

Du kan fryse kartoffelmosen, og så putter mme i når du har varmet det

Anmeld

12. januar 2011

TTM

Jamen jeg lavede forskellige grøntsager, kogte dem og blendede dem hver for sig. (Jeg brugte en stavblender samt lidt af vandet som de havde kogt i. Når det så var gjort, kom massen op i en isterning-bakke og ind i fryseren... MME puttede jeg først i når det skulle spises. Når bakkerne var frosne, vippede jeg maden over i en frysepose og kunne bruge bakken igen  

Jeg varmede det direkte fra fryseren, tøede det op i køleskabet eller tog det med frossent hvis vi skulle noget.

Jeg nød ikke og skulle lave det hver dag, man skal heller ikke lave for meget af gangen, men finde ud af hvad barnet kan li', og hvor meget h*n spiser

God fornøjelse!

Anmeld

12. januar 2011

Marie1

Super, lyder som en god ide med isterningebakkerne til mos også - specielt i starten. Havde tænkt mig at bruge terningebakker når jeg skal lave frugtmos. Men hvordan beregner I hvor meget MME der skal i? Altså når det er så små portioner. Den opskrift jeg har på kartoffelmos fra sst (download) står der at man skal bruge så og så meget vand og så pulver der svarer til ex. 150 ml. vand. Men hvis man deler det ud i 10 portioner, kan det jo være rigtig svært tænker jeg. eller er det bare mig der er dum..

Anmeld

12. januar 2011

Pige2009

Marie1 skriver:

Super, lyder som en god ide med isterningebakkerne til mos også - specielt i starten. Havde tænkt mig at bruge terningebakker når jeg skal lave frugtmos. Men hvordan beregner I hvor meget MME der skal i? Altså når det er så små portioner. Den opskrift jeg har på kartoffelmos fra sst (download) står der at man skal bruge så og så meget vand og så pulver der svarer til ex. 150 ml. vand. Men hvis man deler det ud i 10 portioner, kan det jo være rigtig svært tænker jeg. eller er det bare mig der er dum..

Tag det lidt på slump. Desuden ville jeg ikke blende kartoffelmosen, men mose med gaffel. Det mener jeg også, de anfebaler i bogen fra SST

Anmeld

12. januar 2011

Sofia24

Hej

Jamen her hos os koger jeg hurtigt et par kartofler og gulerødder (eller andet grønt) hver dag, det tager jo ikke længe lige at koge det - og så er det frisk  hvis vi skal noget lige til spisetid, har jeg før taget de kogte grøntsager med i en bøtte og så lige varmet det i mikroen inden servering (og inden jeg kommer modermælk i - jeg har litervis af modermælk i fryseren )

Knus Sofia

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.