Forvirret - Hvor langt er jeg henne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.582 visninger
8 svar
0 synes godt om
11. januar 2011

Anonym trådstarter

Hej alle

Skriver fordi jeg er lidt forvirret omkring hvor langt jeg er henne. Ikke fordi at det skulle være særlig svært at beregne, men alligevel så siger terminsberegneren herinde at jeg er 7+3 henne og lægen siger 6+3 - forventet termin er den samme i begge tilfælde (26/8-11).

Sidder der nogen derude som kan forklare mig, hvorfor der er denne forskel på en uge?

På forhånd tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2011

Jarnsaxa

Hvornår var førstedagen for din sidste mens? For det er derfra, du skal regne det..

Anmeld

11. januar 2011

Jarnsaxa

Fra gravid.dk:

En anden måde at beregne graviditet, og den metode, som læger og jordemødre benytter, er uger. En graviditet strækker sig normalt over 40 uger, nogle går dog et par uger over tiden. Hvis man tæller via de 40 graviditetsuger, så starter man fra kvindens sidste menstruation – det vil sige, at uge 1 og 2 ikke rigtigt tæller med, idet kvinden ikke er blevet befrugtet på dette tidspunkt.

Hvis man vil regne på sin termin, kan man benytte sig af Naegels regel, der er opkaldt efter Franz Karl Naegele (1778-1851), der opfandt reglen. Du skal tage dagen for din sidste menstruations første dag – hvis vi nu siger, det er 28. juli. Så skal du lægge et år til denne dag, trække tre måneder fra og til sidst lægge 7 dage til. Det må give den 5. maj. De fleste får dog på et tidspunkt målt barnet via ultralydsscanning, og denne metode sætter den mest præcise terminsdato.

Anmeld

11. januar 2011

Anonym trådstarter

Både hos lægen og herinde er min sidste menstruations første dag d. 20 Nov. - lægen spørger så kun om cyklus (28 dage) og ikke ægløsning og herinde har jeg bare skrevet 14 dage til det, fordi jeg ikke har haft styr på det, da det ikke er planlagt

Er også kun nysgerrig fordi jeg selvfølgelig gerne vil være så langt henne som muligt, da jeg så ikke har så langt igen til at være ude af den "kritiske periode".

Tak for svar og den anden metode at beregne det på

Anmeld

11. januar 2011

Jarnsaxa

Anonym skriver:

Både hos lægen og herinde er min sidste menstruations første dag d. 20 Nov. - lægen spørger så kun om cyklus (28 dage) og ikke ægløsning og herinde har jeg bare skrevet 14 dage til det, fordi jeg ikke har haft styr på det, da det ikke er planlagt

Er også kun nysgerrig fordi jeg selvfølgelig gerne vil være så langt henne som muligt, da jeg så ikke har så langt igen til at være ude af den "kritiske periode".

Tak for svar og den anden metode at beregne det på

Okay, så vil jeg sige, at du er 7+3 

Og selv tak

Anmeld

11. januar 2011

Anonym trådstarter

Tror lige at jeg vil nævne det for lægen i næste uge - det er jo en uge i forskel, men ellers så finder vi jo ud af det mellem uge 12-16 ved scanning

Anmeld

12. januar 2011

Lou87

Anonym skriver:

Tror lige at jeg vil nævne det for lægen i næste uge - det er jo en uge i forskel, men ellers så finder vi jo ud af det mellem uge 12-16 ved scanning

Hehe synes faktisk altid min læge sagde forkert.. griner..

Men min jordmoder og jeg var enige altid, så ka være du også bare har haft en forvirret læge som jeg

Anmeld

12. januar 2011

Anonym trådstarter

Ja det kan selvfølgelig være at han har været lidt forvirret hehe

For nu har jeg beregnet det på terminsberegner op til flere gange og det giver stadig en uge mere end hos lægen  herinde siger den også forventet termin d. 27/8 men hos lægen er det lige en dag før, altså d. 26/8 - ikke at det har den store betydning, men det er da sjovt at det kan give to forsk. datoer og "uenighed" omkring hvor langt jeg er henne, når alle datoer som jeg har sat ind og nævnt er de samme

Men tusind tak for svar

Anmeld

12. januar 2011

Amso

Jeg spurgte engang min læge om det, da jeg heller ikke kunne finde ud af at han altid sagde en uge forkert.. Min læge forklarede det med at de regnede ugerne forskelligt ud. Altså talte ugerne forskelligt. Fra jordemoder til læge. Men at det var det samme..? Lidt mærkeligt men det har han altid holdt på

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.