Sidder i biologi og arbejder med dette emne ligenu. Og kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvad andre ville gøre.
Jeg er faktisk lidt i tvivl om, hvad jeg ville gøre i en sådan situation.. 
----
Nu skal I forestille jer at to af dine venner, der er musikere, har efter syv års barnløshed valgt kunstig befrugtning og insemination med sæd fra en sæddonor. De overvejer at tage til USA, hvor markedet for æg- og sæddonation er frit. Så kan de få et særligt ønske opfyldt, nemlig at få donor med både musikalske og boglige evner. I Danmark kan man kun bede om en donor med samme fremtoningspræg og samme etniske oprindelse som manden. Begge husker de deres faglige nederlag i skolen, og ønsker ikke det skal gentage sig for deres barn. Råder du dem til at tage af sted?
a) Du vil helt klart anbefale dine venner…
Du vil helt klart anbefale dine venner at tage til USA. Alle forældre ønsker deres børn skal klare sig godt, så du forstår ønsket om en donor med gode egenskaber. Til gengæld er det vigtigt, at forældrene får at vide, at der ikke er nogen garanti for, at barnet får de ønskede egenskaber.
b) Du råder dine venner til at…
Du råder dine venner til at gå efter en donor hvis egenskaber matcher deres egne. Du er bekymret for, at det i længden kan skabe et mindre velfungerende samfund, hvis alle frit kan vælge egenskaber for deres børn, fordi samfundet så bliver mere konkurrenceorienteret og ensrettet.
c) Du råder dine venner til at…
Du råder dine venner til at blive behandlet herhjemme. Du er meget kritisk over for at udvælge donorer med særlige egenskaber, fordi det vil lægge et pres på børnene om at leve op til nogle specielle forventninger. Børn skal elskes for hvem de er – ikke for hvilke egenskaber de har.
d) Du vil uden tvivl råde dine venner…
Du vil uden tvivl råde dine venner til at blive behandlet hjemme og lade tilfældighederne råde. Et samfund, hvor mennesker har forskellige egenskaber, understøtter tolerance og dynamik, mens et samfund, hvor donorer udvælges på bestemte egenskaber, udvikler ensretning og intolerance.