Dilemma - Valg af sæddonor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad ville du gøre?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.116 visninger
9 svar
0 synes godt om
11. januar 2011

Manakauapo

Sidder i biologi og arbejder med dette emne ligenu. Og kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvad andre ville gøre.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om, hvad jeg ville gøre i en sådan situation..

----

Nu skal I forestille jer at to af dine venner, der er musikere, har efter syv års barnløshed valgt kunstig befrugtning og insemination med sæd fra en sæddonor. De overvejer at tage til USA, hvor markedet for æg- og sæddonation er frit. Så kan de få et særligt ønske opfyldt, nemlig at få donor med både musikalske og boglige evner. I Danmark kan man kun bede om en donor med samme fremtoningspræg og samme etniske oprindelse som manden. Begge husker de deres faglige nederlag i skolen, og ønsker ikke det skal gentage sig for deres barn. Råder du dem til at tage af sted?

a) Du vil helt klart anbefale dine venner…

Du vil helt klart anbefale dine venner at tage til USA. Alle forældre ønsker deres børn skal klare sig godt, så du forstår ønsket om en donor med gode egenskaber. Til gengæld er det vigtigt, at forældrene får at vide, at der ikke er nogen garanti for, at barnet får de ønskede egenskaber.

b) Du råder dine venner til at…

Du råder dine venner til at gå efter en donor hvis egenskaber matcher deres egne. Du er bekymret for, at det i længden kan skabe et mindre velfungerende samfund, hvis alle frit kan vælge egenskaber for deres børn, fordi samfundet så bliver mere konkurrenceorienteret og ensrettet.

c) Du råder dine venner til at…

Du råder dine venner til at blive behandlet herhjemme. Du er meget kritisk over for at udvælge donorer med særlige egenskaber, fordi det vil lægge et pres på børnene om at leve op til nogle specielle forventninger. Børn skal elskes for hvem de er – ikke for hvilke egenskaber de har.

d) Du vil uden tvivl råde dine venner…

Du vil uden tvivl råde dine venner til at blive behandlet hjemme og lade tilfældighederne råde. Et samfund, hvor mennesker har forskellige egenskaber, understøtter tolerance og dynamik, mens et samfund, hvor donorer udvælges på bestemte egenskaber, udvikler ensretning og intolerance.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2011

Svei

Først og fremmest ville jeg ikke vælge anonym donor..derudover ville jeg vælge en donor der mindede om mig selv og min mand..arv og miljø spiller ind...og det er dælme ikek nemt at ende som matematisk akademiker søn i en håndværker-pædagog familie...feks..

Anmeld

11. januar 2011

TinaPina

ESB. skriver:

Først og fremmest ville jeg ikke vælge anonym donor..derudover ville jeg vælge en donor der mindede om mig selv og min mand..arv og miljø spiller ind...og det er dælme ikek nemt at ende som matematisk akademiker søn i en håndværker-pædagog familie...feks..

jeg ville tage afsted, man vælger jo også faderen til sine børn udfra hans egenskaber og ikke hans udseende

Anmeld

11. januar 2011

Svei

TinaPina skriver:

jeg ville tage afsted, man vælger jo også faderen til sine børn udfra hans egenskaber og ikke hans udseende

Og det er jo præcis det jeg skriver...altså hvordan man er som type, det man er god til...det er bare ikek sjovt at bo i en familie hvor man måske slet ikke passer ind..der er alt andet lige forskel på hvordan man lever og tænker og hvad man er god til..

Anmeld

11. januar 2011

SussieThyssen

Jeg har valgt C
Og det siger faktisk min holdning, men overvejede også D, men alene det at jeg ville vælge en mand " efter mit hoved" og med egenskaber, der matcher mine egne og den baggrund jeg har, så har jeg jo allerede foretaget en selektiv handling.
Derfor må C blive den holdning jeg ville støtte.

Kærligst
Sussie

Anmeld

11. januar 2011

TinaPina

ESB. skriver:

Og det er jo præcis det jeg skriver...altså hvordan man er som type, det man er god til...det er bare ikek sjovt at bo i en familie hvor man måske slet ikke passer ind..der er alt andet lige forskel på hvordan man lever og tænker og hvad man er god til..

Okay så har jeg jo læst dit indlæg helt forkert. Det kan jeg godt se når jeg læser det igen

Men så er vi jo enige

Anmeld

12. januar 2011

Manakauapo

12. januar 2011

Bare mig..

Den synes jeg egentlig er lidt svær, og dog.. For jeg er nok en blanding af C og D.. Jeg mener bestemt, at der skal være ligheder mellem forældrene og donorbarnet..
Men omvendt, så tror jeg simpelthen ikke på, at bare fordi donorbarnet måske oprindeligt kommer fra en familie, som er super gode i skolen eks., så bliver barnet det også, selv om det kommer til en familie hvor de her ikke-biologiske forældre ikke kan finde ud af skolen... - Måske meget indviklet
Så jeg tror ikke, at bare fordi man kommer fra nogen egentlige kloge forældre at barnet så også vil blive det.. Så altså uanset hvad, tror jeg at barnet vil blive "som forældrene".

Anmeld

14. januar 2011

Manakauapo

Opper lige en gang mere

Anmeld

14. januar 2011

slettet_7530

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.