Føler mig som en dårlig mor (ang. rytme)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. januar 2011

Rockertand

Nadia&Daniel skriver:

Tak for dit gode indlæg. Vi har lige givet hende flaske, og puttet hende med sutten. Hun græder lidt, men er det sådan det skal gøres?? For har fået afvide, at vi først kal putte hende når hun skal viser træthedstegn, men det gør hun typisk først omkring kl. 1.. Og hun har altså ikke sovet siden kl. 17

Uh-nej, de skal puttes INDEN de viser træthedstegn, det vil sige, at det er dig, der skal styre deres rytme - men du skal "lytte" til barnets signaler og tage dem som fingerpeg, f.eks. i går var hun træt kl. 21, så i aften skal hun i seng kl. 20.15, og så skal du være opmærksom på, at hun jo får nogle spring på visse tidspunkter, hvor hun er træt på andre klokkeslet, og det skal der så kompenseres for (men meget løser sig med faste tider).

Hun må gerne græde lidt og pylre (ikke for meget), men hun vil naturligvis protestere over, at I har sat en anden dagsorden, og det er også i orden, hun vænner sig til det, det skal nok gå.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2011

esrt

Min dreng Oskar på 4 måneder, sover fra  om aftenen til kl. 8, så en formiddags lur på en time også en middag/eftermiddags lur på 2 timer.

Og jeg har ikke gjort så meget for det. Men jeg lagde ham meget tidligt i hans ejen seng, og nu kan han ligges, også sover han uden bøvl.

Anmeld

10. januar 2011

Nadia&Daniel

Rockertand skriver:

Uh-nej, de skal puttes INDEN de viser træthedstegn, det vil sige, at det er dig, der skal styre deres rytme - men du skal "lytte" til barnets signaler og tage dem som fingerpeg, f.eks. i går var hun træt kl. 21, så i aften skal hun i seng kl. 20.15, og så skal du være opmærksom på, at hun jo får nogle spring på visse tidspunkter, hvor hun er træt på andre klokkeslet, og det skal der så kompenseres for (men meget løser sig med faste tider).

Hun må gerne græde lidt og pylre (ikke for meget), men hun vil naturligvis protestere over, at I har sat en anden dagsorden, og det er også i orden, hun vænner sig til det, det skal nok gå.

Hvor er du fantastisk skulle have lavet dette indlæg meget før, har virkelig haft tude-dage over det.

Tror desværre at hun er blevet overtræt nu

Anmeld

10. januar 2011

Rockertand

Nadia&Daniel skriver:

p.s. hun blev slet ikke "træt af" den flaske hun fik - hun spiste 150 ml. ud af 165 ml. og ville ikke spise mere..

Bliver hun bøvset godt af? Spiser hun bare og er lige frisk bagefter?

Bliver hun stimuleret, mens hun spiser? 

Kan du beskrive i detaljer, hvordan jeres godnat-ritual er? 

Anmeld

10. januar 2011

Nadia&Daniel

Rockertand skriver:

Bliver hun bøvset godt af? Spiser hun bare og er lige frisk bagefter?

Bliver hun stimuleret, mens hun spiser? 

Kan du beskrive i detaljer, hvordan jeres godnat-ritual er? 

Vi har nemlig ikke noget rigtig godnat-ritual, for folk har bare rådet os til at ligge hende når hun viste træthedstegn.

Hun bøvser af, nogle gange er hun super frisk og andre gange halv sovende, men vågner når hun har bøvset og lagt hende fra os. Vi snakke lige så stille med hende og vugge hende..

Anmeld

10. januar 2011

Magsen

lige noget for at mig at svare på, da vi lige har fået styr på det (2-3 uger siden) ..

Naomi (2 måneder) gad også først sove ved 00-01 tiden, vågnede engang blev lagt til, spiste og faldt i søvn igen og kom så først op ved 12-13 tiden Og gad også kun sove hos mig og vågnede op hvis jeg lagde hende i sengen..

MEN, så prøvede jeg at vænne hende, for det første til at ligge i sengen.. ved at lægge hende ned, så begyndte hun at pive, op at kramme, ned igen.. og sådan fortsatte jeg indtil hun faldt i søvn.. Så prøvede jeg at lægge hende til at sove ved 22.00 tiden men det gad hun slet ikke og faldt ikke i søvn før ca 01. tiden det jeg så gjorde var at jeg tog hende op kl 08. næste morgen så var hun oppe en times tid, så ud i vognen at sove og så begyndte hun bare helt af sig selv at blive træt før om aftenen, efter et par dage

SÅ sådan foregår det, NU :

Op kl. 08, bliver ammet, ud i vognen at sove kl. 09. så sover hun 4-6 timer, ammes - så ligger vi og pludrer osv. og så er der en masse powernaps intil hun igen falder i søvn for natten kl 22.00

Anmeld

10. januar 2011

Nadia&Daniel

Maggieh skriver:

lige noget for at mig at svare på, da vi lige har fået styr på det (2-3 uger siden) ..

Naomi (2 måneder) gad også først sove ved 00-01 tiden, vågnede engang blev lagt til, spiste og faldt i søvn igen og kom så først op ved 12-13 tiden Og gad også kun sove hos mig og vågnede op hvis jeg lagde hende i sengen..

MEN, så prøvede jeg at vænne hende, for det første til at ligge i sengen.. ved at lægge hende ned, så begyndte hun at pive, op at kramme, ned igen.. og sådan fortsatte jeg indtil hun faldt i søvn.. Så prøvede jeg at lægge hende til at sove ved 22.00 tiden men det gad hun slet ikke og faldt ikke i søvn før ca 01. tiden det jeg så gjorde var at jeg tog hende op kl 08. næste morgen så var hun oppe en times tid, så ud i vognen at sove og så begyndte hun bare helt af sig selv at blive træt før om aftenen, efter et par dage

SÅ sådan foregår det, NU :

Op kl. 08, bliver ammet, ud i vognen at sove kl. 09. så sover hun 4-6 timer, ammes - så ligger vi og pludrer osv. og så er der en masse powernaps intil hun igen falder i søvn for natten kl 22.00

Hun vil gerne sove i vuggen, når hun først sover - det er "bare" lige at få hende til at sove. Men overvejer at vække hende kl. 8 imorgen så, og se om jeg kan lave samme nummer som dig

Anmeld

10. januar 2011

Magsen

Nadia&Daniel skriver:

Hun vil gerne sove i vuggen, når hun først sover - det er "bare" lige at få hende til at sove. Men overvejer at vække hende kl. 8 imorgen så, og se om jeg kan lave samme nummer som dig

gør det det virkede ihvertfald her ved ikke om du gør det, men du kan jo prøve at lægge hende ud i vognen og så se om hun gider at sove lige så længe som min.

Btw, hvis hun ikke er træt når jeg putter hende (selvom hun for det meste er det) så synger/mimer jeg en sang for hende imens jeg holder min hånd over hendes ansigt og så falder hun lige så stille og roligt i søvn . Sutten i munden og en stofble foran hendes næse 

Anmeld

11. januar 2011

Rockertand

Vi har nemlig ikke noget rigtig godnat-ritual, for folk har bare rådet os til at ligge hende når hun viste træthedstegn.

Hun bøvser af, nogle gange er hun super frisk og andre gange halv sovende, men vågner når hun har bøvset og lagt hende fra os. Vi snakke lige så stille med hende og vugge hende..

Jeg tror, at I skal prøve at få en god rytme ind i jeres hverdag, det vil sige, at i begynder at indføre faste sovetider og så justerer derfra - men ikke sen godnattid - og I vil komme til at nyde at få alenetid sammen som par hver aften. 

Jeg fornemmer, at der er et moment af normal tryghedssøgning i hendes sovesituation, og det behov skal hun selvfølgelig have dækket - men derudover må I ikke stimulere hende, når hun skal sove, så ingen lyde eller ansigtsudtryk, men hun må gerne vugges (i sin seng), det skaber også tryghed, hun kan huske vuggebevægelserne fra hendes tid i maven. Til at starte med vuggede vi vores datter i søvn i liften (tæppe under, den kunne vippe over) eller tremmesengen (som er lidt leddeløs), det tog ikke så lang tid, så accepterede hun, at sengen ikke behøvede at bevæge sig, når hun skulle sove.

Så altså - mæthed (prøv evt. at give flaske igen efter 1. bøvsning), "kedelig" indsovning/ingen lyde/mørke, monoton vugning og masser af tålmodighed. Kan se, at der er flere, der bruger stofble-tricket, prøv det. 

Anmeld

11. januar 2011

Nadia&Daniel

Opdate: Laura sov kl. halv et, til kl. 8 imorges.. Hun vågnede selv. Vores SP kommer heldivis i dag, så skal derplanlægges og lægges rymte 

1000 tak for Jeres råd, tager dem virkelig til mig, for nu skal der styrer på tingene, så Laura får sin søvn, så hun kan blive en stor og stærk pige, og så mor og far her, kan få lidt voksentid

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.