Hvor meget må man tjene uden at betale skat?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. januar 2011

LRJ

lillepuller skriver:

okay så hvis man sætter hår på en person så skal man betale skat ?

Jeg spurgte min svigermor om det igår da jeg skal i gang med at lave extensions hjemme (hun arbejder ved SKAT) du skal betale fuldskat ved det du tjener ved siden af din alm indkomst (hvor du bruger dit fradrag) men du må tjener op til 50000 om året før du skal betale moms  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2011

dollygirl

DK skriver:

Altså, du skal betale skat af alle de indkomster du har, uanset hvor små de er!

Så hvis du sætter hår for en person og får 200 kr for det, så er du pligtig til at melde dette til skattevæsnet, altså en indkomst på 200 kr! Så er der en grænse for hvornår du har så stor virksomhed at du skal momsregistreres og den grænse kan jeg ikke lige sige dig hvad er.

Der er INGEN skattefrie indtægter i Danmark!! Dog så kan det falde under dit fribeløb, men altså alle indkomster skal meldes til SKAT. Ellers er det sort arbejde!

Medmindre du udfører en vennetjeneste, men så gør du det jo gratis og har derfor ingen indkomst ud af det!

heh ja ved godt det tæller som sort arbejde .. men jeg var i tvivl når der er så mange der sætter hår på folk privat .. så ville lige hører om de betaler skat eller ej .. men tak for svaret

Anmeld

9. januar 2011

Sofia

DK skriver:

Altså, du skal betale skat af alle de indkomster du har, uanset hvor små de er!

Så hvis du sætter hår for en person og får 200 kr for det, så er du pligtig til at melde dette til skattevæsnet, altså en indkomst på 200 kr! Så er der en grænse for hvornår du har så stor virksomhed at du skal momsregistreres og den grænse kan jeg ikke lige sige dig hvad er.

Der er INGEN skattefrie indtægter i Danmark!! Dog så kan det falde under dit fribeløb, men altså alle indkomster skal meldes til SKAT. Ellers er det sort arbejde!

Medmindre du udfører en vennetjeneste, men så gør du det jo gratis og har derfor ingen indkomst ud af det!

Der er en der kan sin skatteret, I like!

Anmeld

9. januar 2011

dollygirl

Lone H. skriver:

Jeg spurgte min svigermor om det igår da jeg skal i gang med at lave extensions hjemme (hun arbejder ved SKAT) du skal betale fuldskat ved det du tjener ved siden af din alm indkomst (hvor du bruger dit fradrag) men du må tjener op til 50000 om året før du skal betale moms  

hvad med personfradrag

Anmeld

9. januar 2011

slettet_7530

numsefisk skriver:

Du skal betale skat af alt du sælge, eller den service du yder.. Du skal bare første most reg, hvis du tjener over 50.000 kr.

Skat og moms er 2 helt forskellige ting.

nemlig

Anmeld

9. januar 2011

LRJ

lillepuller skriver:

hvad med personfradrag

Det ved jeg ikk Noget om tror faktisk ikk at jeg ved hva det er

Anmeld

9. januar 2011

numsefisk

Profilbillede for numsefisk
lillepuller skriver:

hvad med personfradrag

Dit fradrag bruger du under din normale indkomst a-skat

Alt andet går under b-skat og har du brugt dit fradrag under a skat har du ikke mere fradrag.

http://miniministeren.blogspot.com/

Anmeld

9. januar 2011

DK

hvad med personfradrag

Dit personfradrag har ikke noget at gøre med om du skal momsregistreres.

Momsregistrers skal du når du udfører erhvervsarbejde for over minimumsgrænsen (ex. 50.000 kr. jeg ved ikke helt hvad den præcise grænse i 2011 er.) Så skal du betale moms af de penge du får af kunderne. Og ud af din virksomhed trækker du så løn. Det er denne løn som du så kan trække dit personfradrag fra.

Hvis du ikke når bundgrænsen for momsregistration, men på et år måske tjener 15.000 kr ved at ordne hår, så er det disse 15.000 kr du indberetter til skat.

Der er et personfradrag for alle.

Det alm. personfradrags grundbeløb er 42.900 kr. (2010) Gælder for personer der er fyldt 18 år, eller har indgået ægteskab.

For ugifte under 18 år ved indkomstårets udløb, er grundbeløbet 32.200 kr.

Men herudover har LANGT DE FLESTE et større fradrag, idet de kan fratrække ting som renteudgifter, befordringsudgifter, udgifter til a-kasse osv. Så dit personfradrag er individuelt! Men selv dem der får de aller laveste lønninger i Danmark bruger hele deres personfradrag (ex. su eller skat). Altså det er jo om året, og altså  3575 kr (+ evt. ekstra) om måneden, og praktisk talt alle tjener jo mere end det!

Lad os nu sige at den eneste indtægt du overhovedet har haft er de 15.000 kr. så skal du altså ikke betale skat af dem, idet at de jo bliver "dækket" af personfradraget på 42.900 kr.

Hvis du har tjent ex. 15.000 kr på at lave hår, og 50.000 kr. på at arbejde på et ex. plejehjem, så har du tjent ialt 65.000 kr. Fra disse trækker du så de 42.900 kr og har 22.100 kr som du skal betale skat af. Din skatteprocent afhænger af hvor du bor, om du betaler kirkeskat osv. Lad os sige du betaler 42%. Så er det 42 % af 22.100 kr. = 9282 kr. du skal betale i skat, og resten har du altså til dig selv, dvs. 12818 kr. plus de 42.900 kr.  (altså HELT ENKELT fortalt, der kan være masser af andre ting der kan spille ind for det præcise regnestykke, plus at dit hår-indtjening skal laves som b-indtægt og det har noget at gøre med hvordan du kan trække personfradrag fra osv. Men det skal du ikke tænke så meget over nu)

Anmeld

9. januar 2011

DK

Sofia skriver:

Der er en der kan sin skatteret, I like!

Ja nu må du jo rette mig hvis jeg tager fejl. Sidder bare her og sumper lidt, med en halvdød hjerne der burde være blevet smidt i seng, he he...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.