fastelavnsbolle opskrift

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.082 visninger
8 svar
0 synes godt om
9. januar 2011

B&J

så håber jeg der er nogle der har nogle super opskrifter på fastelavnsboller som jeg må låne....

mange krammer her fra

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2011

AnneBJ

Jeg plejer bare at lave en helt almindelig bolledej. Helst en lidt "lækker" og usund en, det er ofte kendetegnet ved olie/margarine i dejen. Og så fylder jeg i hvad jeg lige har og føler for - oftest kagecreme og nougat...

Anmeld

9. januar 2011

B&J

AnneBJ skriver:

Jeg plejer bare at lave en helt almindelig bolledej. Helst en lidt "lækker" og usund en, det er ofte kendetegnet ved olie/margarine i dejen. Og så fylder jeg i hvad jeg lige har og føler for - oftest kagecreme og nougat...

jeg har heller ikke en lækker  bolle dig for jeg spiser sunde boller og det vil jeg ikke bruge til fastelavnsbollen så tror jeg min kæreste og familie bliver skuffet ihihihhihi

Anmeld

9. januar 2011

AnneBJ

Til ca. 20 boller (18 fastelavnsboller)

1 pk. gær
8 spsk vand
4 dl mælk
8 spsk olie (bare den billigste)
8 tsk sukker
800 g. mel
1 tsk salt

opløs gær i vand, og hæld mælk og olie i.
Put sukker, salt og mel i. Ikke mere mel end angivet! Ælt grundigt, gerne 5-10 minutter

Lad hæve lunt og tildækket ca. 20 min. (meget gerne længere)

Del dejen i to, rul en klump ud, ligesom til pizza. Del den i ni firkanter og læg fyld midt på. Saml de fire hjørner, og så de "nye" fire hjørner, så fyldet til sidst er "pakket" ind. Stil bollen på foldningen på pladen.

Lad hæve hæve ca. 20-40 minutter. Pensl med mælk eller evt. bare vand. Bag ved 200 g. til de er gyldne.
Som glasur bruger jeg ofte bare et halvt stykke pålægschokolade.

Anmeld

9. januar 2011

B&J

AnneBJ skriver:

Til ca. 20 boller (18 fastelavnsboller)

1 pk. gær
8 spsk vand
4 dl mælk
8 spsk olie (bare den billigste)
8 tsk sukker
800 g. mel
1 tsk salt

opløs gær i vand, og hæld mælk og olie i.
Put sukker, salt og mel i. Ikke mere mel end angivet! Ælt grundigt, gerne 5-10 minutter

Lad hæve lunt og tildækket ca. 20 min. (meget gerne længere)

Del dejen i to, rul en klump ud, ligesom til pizza. Del den i ni firkanter og læg fyld midt på. Saml de fire hjørner, og så de "nye" fire hjørner, så fyldet til sidst er "pakket" ind. Stil bollen på foldningen på pladen.

Lad hæve hæve ca. 20-40 minutter. Pensl med mælk eller evt. bare vand. Bag ved 200 g. til de er gyldne.
Som glasur bruger jeg ofte bare et halvt stykke pålægschokolade.

mange tak lyder super lækkert.. kan man lade vær med af putte sukker i? eller

Anmeld

9. januar 2011

AnneBJ

De bliver ikke så lækre så, og det er sukkeret der får gæret "igang" med hævningsprocessen... Så hvis du vil undvære sukker tror jeg du skal finde en decideret sukkerfri opskrift på boller, og så vælge noget fyld du har lyst til

Anmeld

9. januar 2011

Mar.han

Hejsa her er den jeg plejer og bruge, og den er meget populær her hjemme ved os.

Fastelavnsboller med creme og flødeskum:

Dej:

1 dl Lunkent vand

50 g gær

1 dl fløde ( man kan også bruge sødmælk)

2½ spsk. sukker

125 g blødjort smør eller margerine

350 g hvedemel

Fyld: Man kan også bruge pulver creme til bagning og som kan tåle nedfrysning.

3 dl mælk

2 æg

2 spsk. sukker

1 spsk. vanillesukker

2 spsk. maizena majsstivelse

Flødeskum:

½ liter piskefløde

Pynt:

150 g flormelis

2 spsk. kakao

3 spsk. vand

Fremgangsmåde:

I en skål komes det lunkne vand og deri smuldres gæren, rør rundt indtil gæren er opløst.

tilsæt fløden, sukker, og det blødgjorte smør. Rør rundt.

Tilsæt mel og ælt dejen til den er glat - endelig ikke for fast.

Stil dejen til hævning i ½ time med et viskestykke over.

Imens kommer du alle ingredienserne til cremen op i en lille gryde og røre rundt, mens det bliver opvarmet.

Det skal lige nå kogepunktet, men det må ikke koge og man skal huske og RØRE godt rundt HELE TIDEN.

Tag gryden af varmen og lad det køle af.

Så tager man dejen og deler den i 2 lige store dele.

Hvert stykke rulles ud til en stor firkant som deles i 12 til 15 lige store frkanter ca. 10X10 cm. På midtn af hver firkant, ligger man en lille spsk. creme, hvorefter man klemmer hjørnerne på firkanten sammen over cremen, så den former en bolle.

Sæt bollerne med samføjningerne nedad på en bageplade dækket med bagepapir, lad dem efterhæve ½ time, pensel bollerne med sammen pisket æg og bag dem midt i ovenen ved 225 grade i ca 10-15 minutter.

Tag bollerne ud og stil dem på en bagerist, hvor de kan køle helt af, inden de pyntes med glasur, som er rørt sammen af ingredienserne der til.

Lige inden fastelavnsbolerne serveres piskes fløden til flødeskum, skær et snit i siden på fastelavnsbollerne og fyld derefter flødeskummet ind i bollerne.

God fornøjlse

KH

Marianne

Anmeld

9. januar 2011

B&J

Mar.han skriver:

Hejsa her er den jeg plejer og bruge, og den er meget populær her hjemme ved os.

Fastelavnsboller med creme og flødeskum:

Dej:

1 dl Lunkent vand

50 g gær

1 dl fløde ( man kan også bruge sødmælk)

2½ spsk. sukker

125 g blødjort smør eller margerine

350 g hvedemel

Fyld: Man kan også bruge pulver creme til bagning og som kan tåle nedfrysning.

3 dl mælk

2 æg

2 spsk. sukker

1 spsk. vanillesukker

2 spsk. maizena majsstivelse

Flødeskum:

½ liter piskefløde

Pynt:

150 g flormelis

2 spsk. kakao

3 spsk. vand

Fremgangsmåde:

I en skål komes det lunkne vand og deri smuldres gæren, rør rundt indtil gæren er opløst.

tilsæt fløden, sukker, og det blødgjorte smør. Rør rundt.

Tilsæt mel og ælt dejen til den er glat - endelig ikke for fast.

Stil dejen til hævning i ½ time med et viskestykke over.

Imens kommer du alle ingredienserne til cremen op i en lille gryde og røre rundt, mens det bliver opvarmet.

Det skal lige nå kogepunktet, men det må ikke koge og man skal huske og RØRE godt rundt HELE TIDEN.

Tag gryden af varmen og lad det køle af.

Så tager man dejen og deler den i 2 lige store dele.

Hvert stykke rulles ud til en stor firkant som deles i 12 til 15 lige store frkanter ca. 10X10 cm. På midtn af hver firkant, ligger man en lille spsk. creme, hvorefter man klemmer hjørnerne på firkanten sammen over cremen, så den former en bolle.

Sæt bollerne med samføjningerne nedad på en bageplade dækket med bagepapir, lad dem efterhæve ½ time, pensel bollerne med sammen pisket æg og bag dem midt i ovenen ved 225 grade i ca 10-15 minutter.

Tag bollerne ud og stil dem på en bagerist, hvor de kan køle helt af, inden de pyntes med glasur, som er rørt sammen af ingredienserne der til.

Lige inden fastelavnsbolerne serveres piskes fløden til flødeskum, skær et snit i siden på fastelavnsbollerne og fyld derefter flødeskummet ind i bollerne.

God fornøjlse

KH

Marianne

den lyder super lækker... tror den også ville blive et hit her hjemme den må jeg prøve

Taak

Anmeld

1. marts 2011

cashmere

Hej, er der nogen der ved om nogen af disse lækre fastelavnsboller kan laves dagen i forvejen? Festen skal nemlig foregå tidlig morgen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.