Hvad er en 'bjørnetjeneste' for dig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad er en 'bjørnetjeneste?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

2.720 visninger
25 svar
0 synes godt om
9. januar 2011

Louisiana

Hvad betyder 'bjørnetjeneste' for jer?

For mig betyder det, at man egentlig gerne vil hjælpe nogen, men at det kan komme til at skade istedet for gavne, og det betyder det også for andre jeg kender i min generation, og også mine forældres. For f.eks. min fætter (som er 10 år yngre end jeg) betyder det, at man gør en kæmpe stor tjeneste, noget helt ekstraordinært. Og sådan er det for alle i hans omgangskreds.

Hvad betyder det for jer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2011

dorthemus

ja det er lidt sjovt med generationsforskellen.

Jeg mener det samme som dig

Anmeld

9. januar 2011

slettet_7530

Hi hi nøjagtigt det samme som du mener, som også er det rigtige

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Fabelen illustrert af Gustave Doré i 1800-tallet.

En bjørnetjeneste er en velment hjælp som imidlertid gør mere skade end gavn.

Efter La Fontaines fabel om bjørnen der kastede en sten for at jage en flue bort fra sin herres hoved, men knuste hans pande.

Når begrebet pendulord diskuteres, hævdes det til tider at bjørnetjeneste er et sådant, men det er uklart om ordet er ved at skifte betydning (til en meget stor tjeneste) eller om der blot er tale om at udtrykket generelt er ukendt.

Men iflg. Dansk sprognævn opfattes en bjørnetjeneste, der traditionelt betyder 'en velment hjælp der imidlertid gør mere skade end gavn', nu også som 'en stor hjælp eller tjeneste'.

Denne betydning menes at være kommet til i 1992, og offentliggjort i en artikel i weekendavisen fra 4.2.1994

Tilsyneladende er denne dobbeltbetydning dog kun eksisterende i artikler, der omhandler denne dobbeltbetydning; ikke i faktisk brug [ Kilde mangler].

Anmeld

9. januar 2011

Kay

har aldrig hørt om at det skulle være andet... end noget der er ment godt, men med skidt udfald...

fx. at moderen altid vasker sin store søns tøj, så når han flytter hjemmefra aner han ikke hvordan man gør.... det er en bjørnetjæneste

men meget sjovt at andre forstår det anderledes... hvilken aldersgrupper snakker vi egentlig... bliver nysgerri

Anmeld

9. januar 2011

Laulund87

Kay skriver:

har aldrig hørt om at det skulle være andet... end noget der er ment godt, men med skidt udfald...

fx. at moderen altid vasker sin store søns tøj, så når han flytter hjemmefra aner han ikke hvordan man gør.... det er en bjørnetjæneste

men meget sjovt at andre forstår det anderledes... hvilken aldersgrupper snakker vi egentlig... bliver nysgerri

Nemlig

Anmeld

9. januar 2011

SussieThyssen

Louisiana28 skriver:

For mig betyder det, at man egentlig gerne vil hjælpe nogen, men at det kan komme til at skade istedet for gavne, og det betyder det også for andre jeg kender i min generation, og også mine forældres. For f.eks. min fætter (som er 10 år yngre end jeg) betyder det, at man gør en kæmpe stor tjeneste, noget helt ekstraordinært. Og sådan er det for alle i hans omgangskreds.

Det kan siges meget enkelt:
"Man gør sine børn en bjørnetjeneste, hvis man ikke lærer dem forskellen på rigtigt og forkert".
Dermed menes, at det vil ramme børnene sidenhen i negativ forstand, hvis man ikke lærer dem hvad rigtigt og forkert er.

Kærligst
Sussie

Anmeld

9. januar 2011

twinboys

En bjørnetjeneste er en velment hjælp som imidlertid gør mere skade end gavn.

Anmeld

9. januar 2011

Pige2009

Louisiana28 skriver:

Jeg har stemt 1, for det er også ordets oprindelige betydning, men den helt unge generation, har tillagt ordet en helt ny betydning.

Det najagtig samme er sket med order forfordele

Anmeld

9. januar 2011

AnneBJ

Baagøe skriver:

Jeg har stemt 1, for det er også ordets oprindelige betydning, men den helt unge generation, har tillagt ordet en helt ny betydning.

Anmeld

9. januar 2011

eElak

Baagøe skriver:

huh??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.