Hejsa tøser!
Længe siden jeg har kigget forbi!
Jeg spurgte forleden Thias' Moster, som er sundhedsplejerske, hvorfor nogle glas med mos ikke må gives før 8 og 12 måneder, når ingredienserne er ting barnet gerne må få fra 6 måneders alderen. Hun sagde, at det udelukkende er et salgstrick og at det er for at fastholde kunderne i at det er meget vigtigt, at barnet får præcis den korrete næringssammensætning i forhold til alder.
Men fakta er, at når barnet er 6-7 måneder må det begynde at spise al normal mad ligesom resten af familien (dog ikke saltet ovenpå, men gerne fx. en kødsauce, boller i karry osv. hvor der indgår salt i selve retten). Det eneste de ikke må få er Ymer, Ylette, græsk youghurt og selvfølgelig slik, kage o.lign.
Og så er der heller ingen grund til at skifte til Alomin 2, Nan 2 osv. Igen et salgstrick. Nr. 1 er helt fin i hele perioden hvor der gives erstatning, ligesom modermælk ikke pludselig ændrer næringssammensætning, når barnet fylder 6 måneder!
Jeg ved ikke om det overhovedet er nogen nyhed for andre end mig, men mon ikke der er andre der som mig er hoppet i salgsfælden mht. modermælkserstatning og glasmad?!
Og så troede jeg indtil for nogle dage siden, at maden helst skulle moses fint. Men Thias kan sagtens gnave i en bolle, spise rugbrød, hakket kød, fisk osv. med sine to fine tænder
Og hans elsker når maden har lidt konsistens og ikke er en stor sammenblanding!
Anmeld