Musen5 skriver:
mine levende råd.
Benjamin på næsten 4 er umulig at putte om aftenen. Han har som sådan været det siden han som 2-årig kom fra tremmesengen over i junior seng.
Dengang nægtede han at blive i sengen og han far fik så den "geniale" ide at så kunne han jo bare lægge sig i sengen og putte med ham til han sov. Det gik oxo fint indtil han ikke gad det mere. Farmand altså. Så blev Benjamin hysterisk og mørkeræd og gud ved hvad mere.
Han er mørkeræd... fair nok, mange gang fordi han er vågnet om nattet i bulder mørke og har overhørt vores ikke særligt behagelige skænderier.
Nu er hans far og jeg jo så gået fra hinanden og det har jo heller ikke hjulpet på sagen. Som aftenen ser ud hos mig.
18.30 begynder vi så småt at hoppe i nattøjet og børste tænderne og derfra begynder helvede med benjamin. Han er totalt umulig, stikker af fra tandbørsten, prøver at bider når han skal have nattøj på osv. jeg prøver at behærske mig, men det kan jeg ikk altid... kl 19.00 ligger Liv i sin seng og læser lidt inden hun skal sove, jeg sidder med gabriel i stuen og benjamin ligger i sin seng. Så begynder undskyldningerne.. mor jeg er tørstig, mor jeg vil ha den bamse der er hos far, mor jeg har ondt i min finger, mor jeg er sulten osv osv osv....
Idag har jeg været heldig og han faldt i søvn efter "kun" 1 times bøvl, hyl, skrig og skælden ud fra mig. Mange dage sover han først mellem halv 9 og halv 10 hvilket er ALT for sent, især da han skal op kl halv 6-6 om morgenen og ikke sover til middag i børnehaven.
Jeg aner ikk hvad jeg kal gøre. Jeg er så træt af og ked af at hyggelige aftner skal laves til et helvede fordi han ikke vil sove. jeg er åben for ideer til hvad jeg kan gøre for at få ham til at sove hurtigere uden vi bliver sure på hinanden mig og ham.
/Livsmor 11+6
Krammer til dig
Du har 3 unger eller? Er du helt alene om dem alle?
Hvis du skriver ned, eller husker hvad tid han kommer op, hvor længe sover han til formiddag og til eftermiddag - og så trækker de 2 timer fra, som han ca. kan holde sig vågen i - somregel kan de være mere vågne om aftenen - måske er svaret der? Han er alt for træt der kl. 18.30-19.00 eller er han ikke træt nok?
Han kan helt sikker mærke på dig, at der er sket en masse. Det er en periode, ligesom alt det andet, som han skal igennem.
Vi har altid kørt samme ritual hver aften. Og i en lang periode virkede det, men så pludselig virkede det ikke mere. ????? Mærkeligt! Men så fandt vi ud af, at det hang sammen med forandringer i vores hverdag.
Jeg tror, at det er vigtigt at du holder fast i dine ritualer hver aften. Og ikke gir dig, og tager ham over i din i seng. Det tager nok 1-2 uger før det er overstået igen.
Det er mit bedste råd..... mor til dreng 10 år og pige på 8 mrd.
KNUS