Jeg aner efterhånden ikke...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

521 visninger
3 svar
0 synes godt om
8. januar 2011

Musen5

mine levende råd.

Benjamin på næsten 4 er umulig at putte om aftenen. Han har som sådan været det siden han som 2-årig kom fra tremmesengen over i junior seng.

Dengang nægtede han at blive i sengen og han far fik så den "geniale" ide at så kunne han jo bare lægge sig i sengen og putte med ham til han sov. Det gik oxo fint indtil han ikke gad det mere. Farmand altså. Så blev Benjamin hysterisk og mørkeræd og gud ved hvad mere.

Han er mørkeræd... fair nok, mange gang fordi han er vågnet om nattet i bulder mørke og har overhørt vores ikke særligt behagelige skænderier.

Nu er hans far og jeg jo så gået fra hinanden og det har jo heller ikke hjulpet på sagen. Som aftenen ser ud hos mig.

18.30 begynder vi så småt at hoppe i nattøjet og børste tænderne og derfra begynder helvede med benjamin. Han er totalt umulig, stikker af fra tandbørsten, prøver at bider når han skal have nattøj på osv. jeg prøver at behærske mig, men det kan jeg ikk altid... kl 19.00 ligger Liv i sin seng og læser lidt inden hun skal sove, jeg sidder med gabriel i stuen og benjamin ligger i sin seng. Så begynder undskyldningerne.. mor jeg er tørstig, mor jeg vil ha den bamse der er hos far, mor jeg har ondt i min finger, mor jeg er sulten osv osv osv....

Idag har jeg været heldig og han faldt i søvn efter "kun" 1 times bøvl, hyl, skrig og skælden ud fra mig. Mange dage sover han først mellem halv 9 og halv 10 hvilket er ALT for sent, især da han skal op kl halv 6-6 om morgenen og ikke sover til middag i børnehaven.

Jeg aner ikk hvad jeg kal gøre. Jeg er så træt af og ked af at hyggelige aftner skal laves til et helvede fordi han ikke vil sove. jeg er åben for ideer til hvad jeg kan gøre for at få ham til at sove hurtigere uden vi bliver sure på hinanden mig og ham.

/Livsmor 11+6

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2011

Eliza/lykke

Musen5 skriver:

mine levende råd.

Benjamin på næsten 4 er umulig at putte om aftenen. Han har som sådan været det siden han som 2-årig kom fra tremmesengen over i junior seng.

Dengang nægtede han at blive i sengen og han far fik så den "geniale" ide at så kunne han jo bare lægge sig i sengen og putte med ham til han sov. Det gik oxo fint indtil han ikke gad det mere. Farmand altså. Så blev Benjamin hysterisk og mørkeræd og gud ved hvad mere.

Han er mørkeræd... fair nok, mange gang fordi han er vågnet om nattet i bulder mørke og har overhørt vores ikke særligt behagelige skænderier.

Nu er hans far og jeg jo så gået fra hinanden og det har jo heller ikke hjulpet på sagen. Som aftenen ser ud hos mig.

18.30 begynder vi så småt at hoppe i nattøjet og børste tænderne og derfra begynder helvede med benjamin. Han er totalt umulig, stikker af fra tandbørsten, prøver at bider når han skal have nattøj på osv. jeg prøver at behærske mig, men det kan jeg ikk altid... kl 19.00 ligger Liv i sin seng og læser lidt inden hun skal sove, jeg sidder med gabriel i stuen og benjamin ligger i sin seng. Så begynder undskyldningerne.. mor jeg er tørstig, mor jeg vil ha den bamse der er hos far, mor jeg har ondt i min finger, mor jeg er sulten osv osv osv....

Idag har jeg været heldig og han faldt i søvn efter "kun" 1 times bøvl, hyl, skrig og skælden ud fra mig. Mange dage sover han først mellem halv 9 og halv 10 hvilket er ALT for sent, især da han skal op kl halv 6-6 om morgenen og ikke sover til middag i børnehaven.

Jeg aner ikk hvad jeg kal gøre. Jeg er så træt af og ked af at hyggelige aftner skal laves til et helvede fordi han ikke vil sove. jeg er åben for ideer til hvad jeg kan gøre for at få ham til at sove hurtigere uden vi bliver sure på hinanden mig og ham.

/Livsmor 11+6

Krammer til dig

Du har 3 unger eller? Er du helt alene om dem alle?

Hvis du skriver ned, eller husker hvad tid han kommer op, hvor længe sover han til formiddag og til eftermiddag - og så trækker de 2 timer fra, som han ca. kan holde sig vågen i - somregel kan de være mere vågne om aftenen - måske er svaret der? Han er alt for træt der kl. 18.30-19.00 eller er han ikke træt nok?

Han kan helt sikker mærke på dig, at der er sket en masse. Det er en periode, ligesom alt det andet, som han skal igennem.

Vi har altid kørt samme ritual hver aften. Og i en lang periode virkede det, men så pludselig virkede det ikke mere. ????? Mærkeligt! Men så fandt vi ud af, at det hang sammen med forandringer i vores hverdag.

Jeg tror, at det er vigtigt at du holder fast i dine ritualer hver aften. Og ikke gir dig, og tager ham over i din i seng. Det tager nok 1-2 uger før det er overstået igen.

Det er mit bedste råd..... mor til dreng 10 år og pige på 8 mrd.

KNUS

Anmeld

9. januar 2011

N&J

Jeg har også haft rigtig meget bøvl med min datters nattesøvn, og er lige startet op igen, hun ligger i en tremmeseng med sengehest på, jeg har sat en lyskæde der lyser, så hun ikke bliver bange (slukker den når hun sover, og tænder en lille en så der stadig er lys) jeg har altid en kop stående med vand inde ved hende, så hun kan få vand og jeg ikke først skal ud med den, så starter vi med en historie, og så snakker vi (eller jeg fortæller) hvad vi har lavet i dag, siger godnat, fortæller aty nu skal hun sove for det er aften, og siger hver dag at hvis hun vil noget kan hun bare kalde på mor, og fandme om det ikke har virket, sådan nogenlunde, for hun vågner mange gange, hvor jeg hurtigt må ind og lægge hende ned, og ae hende lidt, så falder hun i søvn igen, men omkring kl. 1 vågner hun igen og vil ind til mig, jeg håber på at vi kan strække den længere og længere, så hun til sidst sover hele natten i sin seng.. vi startede efter en ferie hvor vi havde sovet et andet sted, så det ville jeg også forslå, og så bare have så meget overskud, hvis han skriger og ikke vil have du går, så forklar hvad du går ud og laver, og sørg for at larm lidt så han kan høre dig, det giver en tryghed i sig selv, men det er jo individuelt hvordan børn lærer at sove.. så jeg tror man skal have en strategi, og så modificere den hvis der er noget der ikke virker, men de første par dage er bare slemme (efter mihn erfaring) uanset hvilken måde man bruger.. 

Anmeld

10. januar 2011

Musen5

Eliza/lykke skriver:

Krammer til dig

Du har 3 unger eller? Er du helt alene om dem alle?

Hvis du skriver ned, eller husker hvad tid han kommer op, hvor længe sover han til formiddag og til eftermiddag - og så trækker de 2 timer fra, som han ca. kan holde sig vågen i - somregel kan de være mere vågne om aftenen - måske er svaret der? Han er alt for træt der kl. 18.30-19.00 eller er han ikke træt nok?

Han kan helt sikker mærke på dig, at der er sket en masse. Det er en periode, ligesom alt det andet, som han skal igennem.

Vi har altid kørt samme ritual hver aften. Og i en lang periode virkede det, men så pludselig virkede det ikke mere. ????? Mærkeligt! Men så fandt vi ud af, at det hang sammen med forandringer i vores hverdag.

Jeg tror, at det er vigtigt at du holder fast i dine ritualer hver aften. Og ikke gir dig, og tager ham over i din i seng. Det tager nok 1-2 uger før det er overstået igen.

Det er mit bedste råd..... mor til dreng 10 år og pige på 8 mrd.

KNUS

Ja jeg har 3 børn som jeg er alene med og nr 4 på vej (er ikk helt alene, men min kæreste og jeg bor ikke sammen)

Den er kun min yngste der sover til middag. Benjamin på næsten 4 har ikke sovet til middag i næsten 2 år.

/Livsmor 12+1

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.