vingummibamse skriver:
problemet er slet ikke sådan nogle simple ting...
han vil besteme om lyset skal være tændt eller slukket, om hans lille søster skal ha ren ble eller ej...
og hvis vi siger til ham at det er ikke noget han bestemmer... blir han sur, slår råber og skriger... at det er ham der bestemmer...
aner virkelig snart ikke hva jeg skal stille op mod det mere...
Nogen gange søde ven, så må man ganske enkelt skære igennem.
For det han laver lige nu er en magtkamp..hvem bestemmer hjemme hos jer, og det er dig, den voksne han har kontrollen over.
Du må simpelthen lære ham at et nej er et nej og han ikke bestemmer.
Jeg ved godt, at man siger, at børn skal have valgmuligheder og at man skal forklare dem alt, men har man forklaret tingen en eller to gange, at det bestemmer han ikke, jamen så spørg ham hvad det er han ikke forstår?
Og hvis det ikke siver ind, jamen så tag trolden i hoved og mås og sæt ham til en timeout.
Det har jeg brugt, og det har virket.
Man kan også fire for meget, og så får man unger som en veninde, jeg har, der vil bestemme og styre alt og er aldeles uudholdelige ikke kun for hende selv, men også for os der skal være sammen med dem 
Hvis du hørte hvordan de taler til deres mor...det er chokkerende, og hvordan de vil bestemme alt.
En eftermiddag, da vi var på besøg til kaffe, fik vi ikke kaffen fordi det ikke passede sønnen at vi skulle have kaffe, men at vi skulle gå tur, og da hun forsigtigt sagde, at det jo godt kunne være, at vi hellere ville have kaffe, så begyndte han at råbe og skrige af sin mor og af os.
Var det min unge, så havde jeg vendt bunden i vejret på ham og sat ham lige direkte op på værelset...end of story.
Et nej er et nej, og udlad at diskutere nej'et.
Han er stor nok til at forstå en forklaring, og derefter er der konsekvens.
Håber det giver mening.

Kærligst
Sussie
Anmeld