han vil bestemme det hele...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.207 visninger
7 svar
0 synes godt om
7. januar 2011

vingummibamse

min knægt blir 3 år nu her..

og vi bøvler simpelthen sådan med at han vil bestemme ALT

prøver virkelig alt for at forklare ham at det altså ikke er ham der bestemmer... men jeg er simpelthen løbet tør for ider... 

jeg må ærligt indrømme at jeg snart ikke orker mere...

nogle der har en ide til hvordan jeg skal takkel det...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2011

Mumto3

Hvis han bliver 3 er det nok ikke lange forklaringer ala: du kan jo nok forstå at det ikke er dig der skal bestemme det hele! han kan forstå.

Giv ham så mange små konkrete valgmulihgeder som muligt. Vil du have de blå eller grønne strømper på? Vil du lege med lego eller duplo? Vil du have leverpostej eller spegepølse? Altså ikke store valg ala: hvad vil du have at spise, for det kan et lille barn ikke rumme, men små enkle ting hvor han skal vælge mellem to ting.

Når han som om morgen vil bestemme at han ikke skal have flyverdragt på idag, siger du til ham: Du har bestemt hvilke strømper du har på, jeg bestemmer du skal have flyverdragt på. (altid sige hvad han bestemmer første, det er det første i en sætning barnet lægger mest mærke til). Evt. kan du lade ham bestemme om han vil have den på ude i bryggerset eller ude i gang. Så får han en valgmulighed igen (men du har stadig bestemt AT han skal have flyverdragt på). Du kan også lade ham bestemme om han selv vil tage den på eller om du skal hjælpe ham. Hvis han selv vil tage den på og han er 'for langsom', så gå ud af rummet.  det virker ikke befordrende at have en utålmodig mor stående ved siden af, der hele tiden er parat til liiige at lyne lynlåsen op. Hvis han så ikke kan få den på selv, så sig til ham: Bertram (eller hvad han nu hedder) tager selv sin flyverdragt på, mor hjælper ham lidt. Så han stadig har føelsen af at det er ham der gør det, og at du bare hjælper.

Det er så vigtigt for børns selvværd at de føler de er gode nok, at de kan selv og at de må bestemme over deres eget liv, også selvom de reelt er for små til at bestemme.

Håber det kommer til at gå bedre for jer, og at det ikke ender ud i konfliker, og en dårlig vane med 'sure miner' hele tiden. Det er så synd for begge parter når det går skævt!

Anmeld

7. januar 2011

vingummibamse

problemet er slet ikke sådan nogle simple ting...

han vil besteme om lyset skal være tændt eller slukket, om hans lille søster skal ha ren ble eller ej...

og hvis vi siger til ham at det er ikke noget han bestemmer... blir han sur, slår råber og skriger... at det er ham der bestemmer...

aner virkelig snart ikke hva jeg skal stille op mod det mere...

Anmeld

7. januar 2011

SussieThyssen

vingummibamse skriver:

problemet er slet ikke sådan nogle simple ting...

han vil besteme om lyset skal være tændt eller slukket, om hans lille søster skal ha ren ble eller ej...

og hvis vi siger til ham at det er ikke noget han bestemmer... blir han sur, slår råber og skriger... at det er ham der bestemmer...

aner virkelig snart ikke hva jeg skal stille op mod det mere...

Nogen gange søde ven, så må man ganske enkelt skære igennem.
For det han laver lige nu er en magtkamp..hvem bestemmer hjemme hos jer, og det er dig, den voksne han har kontrollen over.
Du må simpelthen lære ham at et nej er et nej og han ikke bestemmer.
Jeg ved godt, at man siger, at børn skal have valgmuligheder og at man skal forklare dem alt, men har man forklaret tingen en eller to gange, at det bestemmer han ikke, jamen så spørg ham hvad det er han ikke forstår?
Og hvis det ikke siver ind, jamen så tag trolden i hoved og mås og sæt ham til en timeout.
Det har jeg brugt, og det har virket.

Man kan også fire for meget, og så får man unger som en veninde, jeg har, der vil bestemme og styre alt og er aldeles uudholdelige ikke kun for hende selv, men også for os der skal være sammen med dem
Hvis du hørte hvordan de taler til deres mor...det er chokkerende, og hvordan de vil bestemme alt.
En eftermiddag, da vi var på besøg til kaffe, fik vi ikke kaffen fordi det ikke passede sønnen at vi skulle have kaffe, men at vi skulle gå tur, og da hun forsigtigt sagde, at det jo godt kunne være, at vi hellere ville have kaffe, så begyndte han at råbe og skrige af sin mor og af os.
Var det min unge, så havde jeg vendt bunden i vejret på ham og sat ham lige direkte op på værelset...end of story.
Et nej er et nej, og udlad at diskutere nej'et.
Han er stor nok til at forstå en forklaring, og derefter er der konsekvens.
Håber det giver mening.

Kærligst
Sussie

Anmeld

7. januar 2011

Cris

Vi har sådan et her hjemme også!   Han elsker sætningen "jeg vil ikke..." jeg vil ikke dit jeg vil ikke dat... Jeg vil ikke jeg vil ikke... Og ved du hvad, nogle gange gider jeg ikke at forklare og diskuterer så meget. Nogle gange skal han bare. I går har jeg holdt ham fast for at kunne børste hans tænder, for der går jeg ikke på kompromi. Han skreg, men så kunne jeg komme til tænderne   Og jeg har også presset ham godt i nattøjet... sådan er det bare nogle gange. Nogle andre gange forklarere jeg også, nogle andre gange skal man lige meget hvor meget han siger nej... i morges han skulle også ind i flyverdragten, ligemeget det der at han kommer til at fyse og sådan nogle, sådan en forklaring kan han ikke bruge til noget. Man skal have flyverdragt på inden man går ud af døren, slut, sådan er det bare og jeg diskuterer ikke mere med ham. Nogle andre ting kan man bare vente lidt eller prøve at forklare eller bare gå på kompromis... forstå du min tanke?   jeg er ikke så god til at forklare tingene på dansk, jeg gør det på spansk med ham

Anmeld

7. januar 2011

vingummibamse

Cris skriver:

Vi har sådan et her hjemme også!   Han elsker sætningen "jeg vil ikke..." jeg vil ikke dit jeg vil ikke dat... Jeg vil ikke jeg vil ikke... Og ved du hvad, nogle gange gider jeg ikke at forklare og diskuterer så meget. Nogle gange skal han bare. I går har jeg holdt ham fast for at kunne børste hans tænder, for der går jeg ikke på kompromi. Han skreg, men så kunne jeg komme til tænderne   Og jeg har også presset ham godt i nattøjet... sådan er det bare nogle gange. Nogle andre gange forklarere jeg også, nogle andre gange skal man lige meget hvor meget han siger nej... i morges han skulle også ind i flyverdragten, ligemeget det der at han kommer til at fyse og sådan nogle, sådan en forklaring kan han ikke bruge til noget. Man skal have flyverdragt på inden man går ud af døren, slut, sådan er det bare og jeg diskuterer ikke mere med ham. Nogle andre ting kan man bare vente lidt eller prøve at forklare eller bare gå på kompromis... forstå du min tanke?   jeg er ikke så god til at forklare tingene på dansk, jeg gør det på spansk med ham

tror godt jeg forstår hva du mener... syntes bare at jeg er træt af at forklare ham tingende for det er det samme 60 gange om dagen...

i dag har jeg som sussi skrevet taget time out i brug...

og ja drengen stod op kl. 9 og han har haft time out 5 gange siden.. puha glæder mig til på mandag hvor han kan komme i børnehave igen....

Anmeld

7. januar 2011

Cris

vingummibamse skriver:

tror godt jeg forstår hva du mener... syntes bare at jeg er træt af at forklare ham tingende for det er det samme 60 gange om dagen...

i dag har jeg som sussi skrevet taget time out i brug...

og ja drengen stod op kl. 9 og han har haft time out 5 gange siden.. puha glæder mig til på mandag hvor han kan komme i børnehave igen....

Ja, nogle gange har vi også brugt den der timeout, for det kan blive til for meget. Men ellers er der nogle ting som jeg har bestemt at han skal lige meget hvad, sådan er det bare. Nogle gange siger jeg feks, at hvis han ikke holder op med at kaste med noget eller noget af den slags, så tager jeg hans macqueen biler fra ham... puha! Det kan han ikke lide!  Og plejer at virke... men ellers elsker han at sige jeg vil ikke jeg vil ikke jeg vil ikke....

Anmeld

7. januar 2011

vingummibamse

jeg siger også til ham her hjemme max 2 gange at han ikke må kaste med tingene... og stopper han ikke kommer lege tøjet i time out...

her hjemme er det også jeg vil ikke... eller det mig der bestemmer der blir brugt... der er frygteligt at høre på...

der er også nogen ting jeg bare har bestemt at sådan er det bare blandt andet den med overtøj... der har han ikke andre valg muligheder end om han selv vil tage det på eller om jeg skal hjælpe ham...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.