Skoldkopper...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.343 visninger
13 svar
0 synes godt om
11. september 2008

Pia.

På trods af jeg er mor til tre børn er det første gang jeg oplevler skoldkopper...

Mads fik feber i weekenden og der efter kom der en 10-12 knopper på mave, ryg, arme og ansigt men jeg tænkte ikke mere over det i dag var de så store og røde og så anderledes ud, men jeg kørte ham i børnehave og spurgte dem om de vidste hvad det var, de var i tvivl om syntes bare jeg skulle aflevere ham når nu han ikke var syg... 1 time senere ringer de ham dog hjem for nu er en anden pædagog mødt ind og tror det er skoldkopper...
Skulle kun have et dagplejebarn i dag og hun kom selvfølgelig lige i det samme de ringede fra børnehaven og da hun hørte ordet skoldkopper vendte hun rundt og tog ham med hjem igen...

Mads og jeg tog til lægen og ganske rigitigt, Mads har skoldkopper, men er så heldig at han ikke har så mange...

Nu kommer mine spøgsmål,

kan der komme flere?
Hvor længe smitter han?
Hvor længe kan han have smittet andre børn? (tænker på mine dp børn)
hvornår er det der kommer sår på?

Og er der andet jeg bør vide ? Ved man kan købe det til at duppe på så det ikke klør så meget...

Knus Pia - som håber at de to store også får det nu....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2008

twinboys

Åhhh så nu får hele dit hold skoldkopper.... Du kan lige så godt tage imod dagplejebørnene uden skoldkopper selvfølgelig, for de er længe blevet smittet...

Årsag
Skoldkopper skyldes et virus. Sygdommen er meget smitsom, og normalt smittes man med sygdommen i 2- til 10-års alderen.

Forekomst
I Danmark har 98-99% af den voksne befolkning haft skoldkopper.

Smitteveje og smittefare
Skoldkopper smitter allerede før sygdommen viser sig og fortsætter med at smitte, til de sidste blærer er forsvundet, og skorperne er faldet af.
Barnet bør holdes hjemme fra institution, indtil skorperne er faldet af, og sårene ikke længere har udflåd.
Sygdommen smitter ved, at man indånder små vanddråber med viruspartikler, som udskilles fra de smittedes luftveje. Det er også muligt at blive smittet, hvis man rører ved skoldkoppperne på huden

Inkubationstid
2 uger

Hvad er symptomerne?
Symptomer på skoldkopper er feber. Efter et par dage kommer det karakteristiske udslæt, først røde pletter, derefter knopper, der udvikles til blærer, der efterhånden tørrer ud til sårskorper, der senere falder af. Ardannelse ses hyppigst i ansigtet. Skoldkoppeudbrud kan være meget varierende fra person til person. Hos nogle er symptomerne kun flygtige, med ganske få knopper, mens andre kan have mange hundrede over hele kroppen, hårbund, kønsdele, øjenlåg mv.

Komplikationer
Der er sjældent alvorlige komplikationer ved skoldkopper, men er barnet meget påvirket af skoldkopper, skal I altid til læge for at blive undersøgt

Sådan kan du hjælpe dit barn
Udslettet kan give stærk kløe, hvilket forværres hvis barnet ligger for varmt. Hold den syge i kølige omgivelser, da varme og sved kan udløse kløe. Kolde omsalg kan lindre kløen. Vær omhyggelig med personlig hygiejne og hyppig håndvask. Klip barnets negle, så I undgår at barnet kradser hul på huden, med risiko for betændelse.
Undgå at klø barnet direkte på huden, stryg barnet med hånden og læg evt. et rent lagen i mellem.

I kan også prøve at lindre kløen med kløestillende medicin f.eks zinkliniment eller lokalbedøvende middel. Kløestillende medicin giver nogle timers lindring. Vær opmærksom på at lokalbedøvende stoffer kan svie kortvarigt når det påføres. Er barnet så voldsomt plaget af kløe at det ikke kan finde ro, kan man tale med lægen om brug af et antihistamin med sløvende virkning.

Varighed
Sygdommen varer 1-2 uger.

Diagnose
Lægen vil hurtigt kunne fortælle jer om der er tale om skoldkopper.

Behandling
Ukomplicerede skoldkopper hos børn behandles ikke.

Vaccination
Der findes vaccine mod skoldkopper, men i Danmark er vaccination mod skoldkopper ikke en del af det almindelige børnevaccinationsprogram.

Skoldkopper hos gravide
Skoldkopper hos gravide ses sjældent, da de fleste har haft skoldkopper som børn. Hvis en gravid udvikler skoldkopper i første halvdel af graviditeten, er der en lille risiko for misdannelser hos fosteret.

Ja så de er nok allerede blevet smittet...
Han må først komme i børnehave når der ikke er friskt udslæt og blærerne er tørret ind...

Majbritt(H)

Anmeld

11. september 2008

Becks

Kan ikke hjælpe, ville bare sige god bedring med ham (L)

Knus Beck (H) (Som aldrig har haft skoldkopper)

Anmeld

11. september 2008

moniquesmor

hej søde pia..

vil bare sige god bedring til søn..

også har din søn smidte de andre hvis de ikke har haft dem.. men jo mindre børne er jo bedre er det

Anmeld

11. september 2008

twinboys

Oliver med få skoldkopper...

Alexander med mange skoldkopper..

Majbritt(H)

Anmeld

11. september 2008

Pia.

Tak alle sammen hvor er I søde :)

(H) fra PIA.

Anmeld

11. september 2008

Pia.

twinboys skriver:

Oliver med få skoldkopper...

Alexander med mange skoldkopper..

Majbritt(H)

Hej søde...

Har du ikke et billede uden de hvide pletter altså hvor man kan se en rigtig skoldkoppe... Mads er i hvert fald fin med sine...

Stort knus til dig og tak for snakken Pia.(H)

Anmeld

11. september 2008

twinboys

Nej for de har zink salve på...

Kigger lige om jeg kan finde nogle prikker...

Majbritt(H)

Anmeld

11. september 2008

twinboys

Hej to drenge i prikker....

Majbritt(H)

Anmeld

11. september 2008

tascia

vi har også skoldkopper i huset pt. og de er røde og så kommer der en lille blære oven på (alla en vabel) den sidder der et stykke tid og så brister den og så kommer der sår! størrelsen kan være fra et knappenåls hovedet til ???
tror at det er stoppet med at komme flere, men de har piplet frem med jævne mellemrum fra lørdag til tirs/ons.

man kan på apoteket købe noget der hedder A-Derma Dermo-Pediatrics Cytelium som hjælper på kløe og faktisk også indtørre dem.

jeg mindes at have læst, at det primært er børn der får det i det første leveår og ældre over 60 samt folk med svagt immunforsvar som har risiko for at få helvedsild. Men det siges også at man kan få det 2 gange hvis det forkommer i en mild form.

//Natascia som forventer at lillebror har skoldkopper i næste uge, så har vi også kun brugt 4 uger på sygdom, grrrrr

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.