Børn, unge og venner!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

370 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. januar 2011

SussieThyssen

Jeg synes lige jeg vil dele denne artikel med jer.
Og jeg kan kun give Malene Larsen ret.
Når jeg ser på mine egne unger og alle de mange andre børn og unge, jeg kender, så er det nemlig det billede der tegner sig.
De får dybe internetvenskaber, som ofte er endnu bedre end de venner de kan finde i hverdagen.
Især for de børn, der er lidt reserverede.
Ligeledes gælder det også venskaber, der bliver brudt op pga fx flytning og skoleskift.
Min søn har bevaret kontakten til sine 3 bedste venner efter skoleskift, og selvom de ikke ses, så snakker de sammen hver dag på nettet. Det ville de ikke have kunne gøre uden internettet, og venskaberne ville glide ud.
Ligeledes har min søn venner over hele jorden, og bruger fremmedsprog på en måde, som kun vi andre kan se måbende til.
Nok er min søn det man kalder et naturtalent til sprog, men når jeg ser på andre børn og unge i hans alder (13 år) så er de bestemt ikke tabt bag en vogn.
Min søns bedste ven fra den gamle skole er ordblind, men internttet har lært ham både at stave og at bruge sprog og bedre end jeg før har set læsehandicappede være, og han er ikke den eneste jeg har set det med.

Så hvorfor tager jeg så dette frem?
Fordi It-verdenen altid har været min kæphest. Som lærer har jeg fra begyndelsen slået på vigtigheden af at børn og unge har fri adgang til computer og internet, under supervision naturligvis.
Som forældre er det ens pligt og ansvar at tale med sine børn om det at færdes på nettet. Hvad de skal passe på og hvad det kan bruge det til, men også adfærden er vigtig.
Fx har vores børn ALDRIG haft deres pc'ere på værelset, men har altid befundet sig i samme lokale som de voksne.
Det giver stor tryghed for begge parter, men også en fælleskabsfølelse fordi man hurtigt kan dele oplevelser, spørge og forklare.
Men læs artiklen, den er ganske udmærket.

Kærligst
Sussie

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/01/03/085046.htm

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2011

Fru Hansen

Det er faktisk en rigtig interessant artikel. Jeg er meget enig i det der skrives. Mest baseret på min egen erfaring.
Mest af alt er jeg glad for at blive bekræftet i at jeg ikke er på gale veje. Jeg har ganske ofte haft diskussionen med min svigerinde der ikke vil lade sit barn på 5 år bruge pcen derhjemme. Men jeg kan jo se at min datter i 3. klasse allerede brugte pc i skolen i 0. kl. Og at brugen af pcen er vejen frem i vores samfund.
Selv jeg som er dagplejer skal/kan indberette min overtid mm via nettet, hente min lønseddel og logge på kommunens intranet for nyheder.

Det er vigtigt med en basal pc-kunnen. Og netop at kune finde andre mennesker med fælles interesser på nettet ser jeg som en stor fordel. Både min mand og jeg er med i forskellige interesse-fællesskaber på nettet.

Hjemme har vores børn egen pc i stuen så vi kan holde øje med hvad der foregår, men de er nu ret gode til at styre det selv.

Anmeld

3. januar 2011

SussieThyssen

fru-nielsen skriver:

Det er faktisk en rigtig interessant artikel. Jeg er meget enig i det der skrives. Mest baseret på min egen erfaring.
Mest af alt er jeg glad for at blive bekræftet i at jeg ikke er på gale veje. Jeg har ganske ofte haft diskussionen med min svigerinde der ikke vil lade sit barn på 5 år bruge pcen derhjemme. Men jeg kan jo se at min datter i 3. klasse allerede brugte pc i skolen i 0. kl. Og at brugen af pcen er vejen frem i vores samfund.
Selv jeg som er dagplejer skal/kan indberette min overtid mm via nettet, hente min lønseddel og logge på kommunens intranet for nyheder.

Det er vigtigt med en basal pc-kunnen. Og netop at kune finde andre mennesker med fælles interesser på nettet ser jeg som en stor fordel. Både min mand og jeg er med i forskellige interesse-fællesskaber på nettet.

Ja..det er netop det.
Mine 2 yngste har kunnet holde på en mus før de kunne gå LOL

Nu har vi så gedemarkedet med at overbevise min gamle stivnakkede mor, at hun bør få en bærbar, så hun kan komme i kontakt med familien, men også bruge den til at opretholde forbindelse med verden udenfor, efterhånden som hun nu bliver ældre og ikke så mobil mere.
Men DET bliver godt nok en større opgave, som jeg ikke er helt sikker på lykkedes

Anmeld

3. januar 2011

Fru Hansen

SussieThyssen skriver:

Ja..det er netop det.
Mine 2 yngste har kunnet holde på en mus før de kunne gå LOL

Nu har vi så gedemarkedet med at overbevise min gamle stivnakkede mor, at hun bør få en bærbar, så hun kan komme i kontakt med familien, men også bruge den til at opretholde forbindelse med verden udenfor, efterhånden som hun nu bliver ældre og ikke så mobil mere.
Men DET bliver godt nok en større opgave, som jeg ikke er helt sikker på lykkedes

haha jeg kommer til at tænke på min mormor. Hun fik sig en computer og var umådeligt stolt af at have den. Men det lykkedes os aldrig at lære hende så meget som at starte en kabale som hun ellers var ganske ferm til IRL. Men trods dette var hun stolt som en pave over maskinen derinde på værelset

Anmeld

3. januar 2011

SussieThyssen

fru-nielsen skriver:

haha jeg kommer til at tænke på min mormor. Hun fik sig en computer og var umådeligt stolt af at have den. Men det lykkedes os aldrig at lære hende så meget som at starte en kabale som hun ellers var ganske ferm til IRL. Men trods dette var hun stolt som en pave over maskinen derinde på værelset

Ja, det er lige det.
Min mor har "bestemt" sig til at det kan hun bestemt ikke finde ud af.
Og når der er noget hun får en fix ide med, så er hun ikke til at rykke en milimeter.
FX hendes elmixer.
Hun og min far fik en elmixer da de for 100 år siden havde sølvbryllup.
Det var kun min far der brugte den.
Hun derimod bruger stadig sin gamle håndsvingspisker.
Ikke 10 vilde heste kan få hende til at hive den frem.
Den står bare der i skabet, og blver kun brugt hvis en i familien er hjemme.
"Det kan jeg ikke finde ud af" er hendes svar
Men når det kommer til video, tv, dvd, og satelitmodtagere m.m. er hun en haj...for det har hun "bestemt" sig til at det VIL hun...LOL
Snak om en stædig gammel dame

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.