"opskrift" på persille-sovs?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.637 visninger
12 svar
0 synes godt om
2. januar 2011

DK

Hej

Kirstine har lokket og lokket og lokket og i dag skal det så være (bare lige for at runde jule-maden ordenligt af, ikke) Vi skal have stegt flæsk og persille-sovs!

Den der persille-sovs. Det skal være en opbagt sovs, ikke? Altså det er noget med smør og mel, til melbolle og så i med mælk, og så piske piske???

Jeg må indrømme at jeg ikke har lavet det i 100 år, og heller ikke er så dygtig til det med opbagte sovser. Det var min eksmands eneste mad-ekspertise-område derfor lavede han altid denne ret (og jeg blev aldrig øvet, he he)

Så hvor'n ær det nu det ær?

Kom med fif og tricks og "opskrifter" så jeg ikke skuffer Kirstine-barnet med dårlig persille-sovs i aften!

Flæsk: Steges bare på panden ikke? Eller bages det nemmere i ovnen? Det skal jo gerne være sådan HELT sprødt

Knus!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2011

roenlund

Jeg ved ikke med sovsen, men flæsken banker jeg og strør med salt og så bare på risten i ovnen... MUMS

Anmeld

2. januar 2011

DK

roenlund skriver:

Jeg ved ikke med sovsen, men flæsken banker jeg og strør med salt og så bare på risten i ovnen... MUMS

Hvor mange grader og i hvor lang tid, cirka? Det skal jo gerne passe med kartoflerne!

Anmeld

2. januar 2011

roenlund

200 grader, men jeg kan da ikke lige huske hvor længe det er det tager... det er godt nok længe siden vi har fået det... men måske 30 min... men lad os se om der ikke kommer nogle andre på banen med svaret...

Anmeld

2. januar 2011

Mischa

Uha, en ret jeg er rigtig god til.

jeg smelter 50g smør, mel til det har suget smøret til sig, ikke for meget mel, bare til det samler sig, rør godt mens du kommer mælk i, lidt ad gangen, ikke for lav men heller ikke for høj varme. det skal boble op, tilføj mælk som du synes. tilføj også salt, og til sidst kom persille i

flæsken skal i ovnen synes jeg, bank dem godt og kom salt og pebber på begge sider, læg dem på en rest over en bageplade. i ca 1 time.

jeg kan ikke huske hvor meget jeg giver det, men jeg giver den 200 grader, synes det går hurtigt, det er færdigt når jeg har kogt kartofler og lavet sovsen det må ikke blive for tørt så der sker ikke noget ved at du kigger til det engang imellem, brug en gaffel til at bedømme sprødheden.

Anmeld

2. januar 2011

DK

MiChElLeKuHr skriver:

Uha, en ret jeg er rigtig god til.

jeg smelter 50g smør, mel til det har suget smøret til sig, ikke for meget mel, bare til det samler sig, rør godt mens du kommer mælk i, lidt ad gangen, ikke for lav men heller ikke for høj varme. det skal boble op, tilføj mælk som du synes. tilføj også salt, og til sidst kom persille i

flæsken skal i ovnen synes jeg, bank dem godt og kom salt og pebber på begge sider, læg dem på en rest over en bageplade. i ca 1 time.

jeg kan ikke huske hvor meget jeg giver det, men jeg giver den 200 grader, synes det går hurtigt, det er færdigt når jeg har kogt kartofler og lavet sovsen det må ikke blive for tørt så der sker ikke noget ved at du kigger til det engang imellem, brug en gaffel til at bedømme sprødheden.

Kanon!!

Tak!

Anmeld

2. januar 2011

Mischa

DK skriver:

Kanon!!

Tak!

Så lidt  god fornøjelse,  

Anmeld

2. januar 2011

Lon1976

DK skriver:

Hej

Kirstine har lokket og lokket og lokket og i dag skal det så være (bare lige for at runde jule-maden ordenligt af, ikke) Vi skal have stegt flæsk og persille-sovs!

Den der persille-sovs. Det skal være en opbagt sovs, ikke? Altså det er noget med smør og mel, til melbolle og så i med mælk, og så piske piske???

Jeg må indrømme at jeg ikke har lavet det i 100 år, og heller ikke er så dygtig til det med opbagte sovser. Det var min eksmands eneste mad-ekspertise-område derfor lavede han altid denne ret (og jeg blev aldrig øvet, he he)

Så hvor'n ær det nu det ær?

Kom med fif og tricks og "opskrifter" så jeg ikke skuffer Kirstine-barnet med dårlig persille-sovs i aften!

Flæsk: Steges bare på panden ikke? Eller bages det nemmere i ovnen? Det skal jo gerne være sådan HELT sprødt

Knus!!

Jeg har et bud på sovsen:

5 dl mælk, ca 2 spsk mel, 1 tsk salt og et stort bundt persille.

Pisk mel og mælken sammen i en gryde og lad sovsen koge op under omrøring. Lad den koge ved svag varme i ca. 5 min. under jævnlig omrøring. tilsæt persille og smag til med salt. Er sovsen for tyk kan du evt. spæde til med lidt kartoffelvand.

Held og lykke - mums får da helt lyst til at lave det. 

Anmeld

2. januar 2011

Happiness

Husk at sovsen ikke må koge efter persillen er kommet i. Så mister den en del af smagen!

Nu fik jeg helt lyst til det ... mmm... Men kæresten har handlet ind til andet. Må blive imorgen

Anmeld

2. januar 2011

DK

MaybeMe skriver:

Husk at sovsen ikke må koge efter persillen er kommet i. Så mister den en del af smagen!

Nu fik jeg helt lyst til det ... mmm... Men kæresten har handlet ind til andet. Må blive imorgen

Ja, altså man drysser bare den hakkede persille oven i sovsen, efter at den sådan set er færdig og serveringsklar, ikke?

Flæsken er i ovnen og kartoflerne er skraldet. Såå... nu skal jeg vist bare se at komme igang med den sovs...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.