at være dagplejemor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.142 visninger
7 svar
0 synes godt om
7. september 2008

heimchen

Hej alle.

Er der nogen som kan fortælle mig hvordan det lige foregår, hvis man gerne vil være sit eget barns (og et/to andre/s) dagplejemor i eget hjem?
Skal man kontakte kommunen eller hvordan med det?

kh susan

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2008

netdaddy

Du kan gøre én af to ting:

1) Du kan starte som privat dagpleje
2) Du kan søge en stilling som kommunal dagpleje

Fælles for begge situationer er dog at dit hjem skal godkendes af kommunen og du iøvrigt er omfattet af de samme regler der gælder for kommunale dagplejere.

Forskellen er dog at du selv skal sørge for at opkræve pengene fra forældrene, indberette skatten og alt andet ifm. aflønningen.

Min hustru er kommunal dagplejer og det er ikke altid en dans på roser, men hun elsker sit job (udelukkende pga. børnene) og så længe det er tilfældet lige så længe skal hun blive ved med det.

Anmeld

7. september 2008

heimchen

hej netdaddy.
tak for svar, jeg tror jeg vil prøve at spørge på kommunen - det er vel der man henvender sig, om det så er privat eller kommunal dagplejer?

kh susan

Anmeld

7. september 2008

twinboys

heimchen skriver:

Hej alle.

Er der nogen som kan fortælle mig hvordan det lige foregår, hvis man gerne vil være sit eget barns (og et/to andre/s) dagplejemor i eget hjem?
Skal man kontakte kommunen eller hvordan med det?

kh susan

Hej du ringer til din kommune og beder om at snakke med dagplejekontoret og så kan du evt. snakke med dem... Jeg er selv dagplejer og da jeg ønskede at blive dagplejer mødte jeg bare op en formiddag på dagpleejekontoret og sagde : Hej jeg hedder Majbritt bla bla... og jeg kunne godt tænke mig at blive dagplejer... Jeg fik nogle papirer jeg skulle udfylde og så ville de kontakte mig til videre samtale , når de manglede dagplejere...Kort tid efter kontaktede de mig og ja så kørte samtalerne m.m. bare der ud af...

I mange kommuner mangler de dagplejere, så kontakt du dem allerede imorgen...

Majbritt(H)

Anmeld

7. september 2008

BellaT

Jeg er lige blevet privat dagplejer.
Jeg fik faktisk hjælp og info fra en hjælpsom kvinde herinde(L).

Jeg valgte privat, fordi jeg kun vil have højst 3 børn ialt. Altså mit eget og to andre. Ligesom du gerne vil. Bliver du kommunal dagplejer SKAL du have 4 børn ialt og også tage imod et femte ved gæstedagpleje. Sådan er det ihvertfald i min kommune...

Du skal bare ringe til dagplejekontoret/pladsanvisningen og sige at du gerne vil blive privat dagplejer. Så kommer dagplejelederen ud og godkender dig og dit hjem og du skriver under på aftale og forskellige papirer. Der skal også indhentes børneattest på dig (garanti mod pædofili kan man kalde det, tror jeg) og ren straffeattest på din mand.

Når du så er godkendt skal du selv finde børn at passe. Annoncere og hænge flyers op og sådan.

Du skal kontakte skat og de vil sende girokort til dig hvor du skal betale skat.

Du sætter selv prisen for en dagplejeplads hos dig. Når du er godkendt af kommunen vil forældrene få tilskud på 75 % når de vælger dig som dagplejer.

Du skal selv forfatte en kontrakt. Men du må gerne låne min skabelon til inspiration.:).

Anmeld

7. september 2008

twinboys

Miiikro skriver:

Jeg valgte privat, fordi jeg kun vil have højst 3 børn ialt. Altså mit eget og to andre. Ligesom du gerne vil. Bliver du kommunal dagplejer SKAL du have 4 børn ialt og også tage imod et femte ved gæstedagpleje. Sådan er det ihvertfald i min kommune...

Du skal bare ringe til dagplejekontoret/pladsanvisningen og sige at du gerne vil blive privat dagplejer. Så kommer dagplejelederen ud og godkender dig og dit hjem og du skriver under på aftale og forskellige papirer. Der skal også indhentes børneattest på dig (garanti mod pædofili kan man kalde det, tror jeg) og ren straffeattest på din mand.

Når du så er godkendt skal du selv finde børn at passe. Annoncere og hænge flyers op og sådan.

Du skal kontakte skat og de vil sende girokort til dig hvor du skal betale skat.

Du sætter selv prisen for en dagplejeplads hos dig. Når du er godkendt af kommunen vil forældrene få tilskud på 75 % når de vælger dig som dagplejer.

Du skal selv forfatte en kontrakt. Men du må gerne låne min skabelon til inspiration.:).

Er det en du også vil sende til mig???

Kunne jo nogen gange være spændende at blive privat...

Men hvad så når du holder ferie eller er syg hvor kommer børnene så hen???

Majbritt(H)

Anmeld

7. september 2008

BellaT

twinboys skriver:

Miiikro skriver:

Majbritt(H)

Ferie skal så vidt muligt planlægges sammen med forældre. Det vil være nemmest. Det er lidt af et puslespil, men jeg håber det kommer til at gå så nogenlunde. Jeg er jo nok lidt mere fleksibel end kommunale dagplejere kan tillade sig.
Ved sygdom er der ingen gæstedagpleje. Det er ulempen ved privat, hvis forældrene ikke har et fleksibelt arbejde.
Bliver min dreng syg tager min kæreste fri og isolerer sig i øverste etage med ham. Men bliver jeg syg (meget syg skal jeg altså være!) så må forældrene tage fri.

Anmeld

8. september 2008

twinboys

Miiikro skriver:

twinboys skriver:

Miiikro skriver:

Majbritt(H)

Ferie skal så vidt muligt planlægges sammen med forældre. Det vil være nemmest. Det er lidt af et puslespil, men jeg håber det kommer til at gå så nogenlunde. Jeg er jo nok lidt mere fleksibel end kommunale dagplejere kan tillade sig.
Ved sygdom er der ingen gæstedagpleje. Det er ulempen ved privat, hvis forældrene ikke har et fleksibelt arbejde.
Bliver min dreng syg tager min kæreste fri og isolerer sig i øverste etage med ham. Men bliver jeg syg (meget syg skal jeg altså være!) så må forældrene tage fri.

Okay tak for det hurtige svar....

Majbritt(H)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.