Søvn - 13 måneder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.056 visninger
6 svar
0 synes godt om
27. december 2010

patella

Hej tøser

Jeg har netop skrevet nedenstående til min SP, men hun er altid en million år om at svare, så jeg vil høre om I vil hjælpe lidt også?? Tak... 

Jeg har et spørgsmål til dig ang. Bastian´s søvn. Han er nu 13 måneder.
Indtil for nylig, sov han ca. 12 timer om natten (kl. 19-07) og tog to lure på ca. 4 timer tilsammen. 
Pludselig blev formiddagsluren skruet meget op tidsmæssigt, den kunne sagtens vare 3½ time. Den efterfølgende lur blev derved meget kort, HØJEST 1 time, og oftere og oftere kun en halv. En veninde forslog at vi skulle prøve at skrue ned til én lur om dagen. Det har vi så gjort. Han blir puttet mellem kl. 11 og 12 og sover ca. 3 timer.
Men nu er den lur også begyndt at blive uregelmæssig tidsmæssigt. Nogle gange er den kortere end 2 timer. Og nætterne er også nogle gange uregelmæssige. Han blir stadig puttet kl. 19 men kan godt have vågne perioder om natten, hvor han bare ligger og snakker (vi tar ham ikke op eller ind til os) og vågner alligevel oftere og oftere kl. 06. Han virker ofte meget uoplagt fra han kommer op fra middagsluren og indtil han skal i seng. Altså han græder ikke, men er mere pylret end normalt og virker træt. Sover også uden brok med det samme (som regel) når han blir puttet til natten kl. 19.
Mit spørgsmål går så på, om det er for tidligt at være skruet ned til én lur om dagen?? Tænker lidt på det her med, at når de sover godt om dagen, så sover de også godt om natten. Og hvis han får for lidt søvn om dagen, tænker jeg, at det også ku gi urolige nætter?!
Skal jeg tænke meget over hvornår jeg lægger ham til middagslure? Altså er rytmen her også vigtig? 

Det skal siges at han gumler vældigt på sine fingre for tiden, så der er tænder på vej. Derudover har vi købt hus og arbejder en del i det, hvilket gør at han blir passet meget, hvilket han ikke er vant til. Han er dog utrolig nem og passe, er aldrig ked af det når han blir afleveret, men det er klart det er en ny situation for ham. (jeg går jo normalt hjemme ved ham)
Håber du kan hjælpe mig, da jeg bare så gerne vil gøre hvad der er bedst for ham!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2010

patella

27. december 2010

Skouboe

Rent umiddelbart ville jeg nok lade ham sove den lange middagslur og så lade ham få et 30-40 minutters powernap hen på eftermiddagen hvis han har brug for det. Nogle dage kan han klare sig uden, og andre dage ikke. Det er meget normalt at der er overgangsperioder, og jeg tror han har sådan en nu. Han kan nogle dage klare sig med en lur, og andre dage ikke.

Jeg ville putte på samme måde hver dag. Børn elsker rutiner og genkendelighed.

Jeg går ud fra at det er den samme der passer ham? I så fald skal vedkommende bare finde sin egen putte måde og så gøre det på samme måde hver gang.

Anmeld

27. december 2010

patella

Skouboe skriver:

Rent umiddelbart ville jeg nok lade ham sove den lange middagslur og så lade ham få et 30-40 minutters powernap hen på eftermiddagen hvis han har brug for det. Nogle dage kan han klare sig uden, og andre dage ikke. Det er meget normalt at der er overgangsperioder, og jeg tror han har sådan en nu. Han kan nogle dage klare sig med en lur, og andre dage ikke.

Jeg ville putte på samme måde hver dag. Børn elsker rutiner og genkendelighed.

Jeg går ud fra at det er den samme der passer ham? I så fald skal vedkommende bare finde sin egen putte måde og så gøre det på samme måde hver gang.

Det lyder som en rigtig god idé! Men er det normalt at det er omkring et år man skruer ned til én lur?? Eller er jeg lidt for tidligt ude?

Anmeld

27. december 2010

Janni85

patella skriver:

Det lyder som en rigtig god idé! Men er det normalt at det er omkring et år man skruer ned til én lur?? Eller er jeg lidt for tidligt ude?

Mine drenge var omkring et år da vuggestuen mente at de var klar til kun én lur om dagen og det gik fint... så tror ikke at du er for tidligt ude, tror måske bare (som skouboe også skrev) at nogle dage skal han bare have to lure på dagen...

Anmeld

27. december 2010

Skouboe

patella skriver:

Min datter gik fra 2 til en lur da hun var omkring 11 måneder.

Anmeld

27. december 2010

Anne85

Min søn var ihvertfald 1 1/2 - måske han faktisk næsten var to da han kun sov en gang om dagen. En lille formiddagslur og så en lang middagslur.

Når børn kun er 1 år vil jeg nu holde på at "søvn avler søvn" - jo bedre de sover om dagen jo ebdre sover de om natten.

Og ja - så forsøg at hold den samme rytme hver dag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.