søger hjemmesider/forums

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

323 visninger
6 svar
0 synes godt om
26. december 2010

Anonym trådstarter

Ja.

Min bedste veninde er ramt af anoreksi i perioder hvor tingene går skævt...

Jeg fandt Madlog.dk da jeg selv skal tabe mig og kom til at tænke på om der fandte det modsatte?

Altså en hjemmeside for mennesker med anoreksi hvor de kan få hjælp til at få vægten opad igen.

Jeg ved hun snart har prøvet ALT andet, terapi/psykiater/tvangsindlagt/tvangsfodret/frivillig indlagt osv. Så tænkte at hvis nu hun i stil med facebook osv kunne skrive/snakke med andre i samme situation uden den der løftede pegefinger kunne det sikkert hjælpe en masse.

Terapien hun var i var gruppe og da hun har problemer med selv at anerkende det var det ikke nogen stor hjælp, og sådan som hun snakkede om det virkede det meget mere som om at det ikke var det rigtige sted for hende. F.eks. var de fleste piger der omkring 5-10 år yngre end hun selv og kastede sig ud i ikke at spise grundet kærestesorger eller at de ikke måtte få den mobil de ville have så hun havde svært ved at finde nogen der forstod hvordan hun egentlig havde det indeni.

Jeg har gennem de sidste 9 år været der for hende gennem op og nedture, kunne aldrig drømme om at vende hende ryggen. Hun har ofte brugt mig at ringe til fordi hun ved at jeg ikke dømmer hende men siger de samme ting hun godt selv ved. Jeg er sådan lidt det der skub hun mangler en gang imellem. Hendes familie ved ikke hendes problem, tror nok hun fik fortalt hendes mor det men er ikke sikker på at hun gjorde det.

puha det her blev lidt længere end planlagt.

Nå kort fortalt: Findes der sider for mennesker der skal tage på i vægt i stil med Madlog.dk for os der skal tabe sig?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2010

twinny

puhhaaaa det er rigtig hårdt.. har selv en veninde der har haft det i mange år....

Jeg kender ikke desværre ikke nogle sider... men ville lige op den for dig, da jeg også gerne vil have det afvide, hvis det findes....

en ordentlig  herfra.

Anmeld

26. december 2010

Anonym trådstarter

Baby-støv skriver:

puhhaaaa det er rigtig hårdt.. har selv en veninde der har haft det i mange år....

Jeg kender ikke desværre ikke nogle sider... men ville lige op den for dig, da jeg også gerne vil have det afvide, hvis det findes....

en ordentlig  herfra.

mange tak...

Og ja det har nogen gange været hårdt at blive ringet op af hende mens hun var indlagt og få af vide at hun ikke helt ved om hun kommer hjem derfra foreløbigt da hendes vægt ligger under grænsen...

Hun har været så langt nede i vægt at hendes lever og nyrer stoppede med at fungere korrekt...

Hun er begyndt at åbne mere og mere det sidste stykke tid.. jeg har fået en masse informationer jeg ikke vidste som også har været årsag til hendes anoreksi.. eks. voldelig kæreste (er hun ikke med mere) der slog hende så hårdt at hun vågnede 3 dage efter på hospitalet...

Anmeld

26. december 2010

twinny

Anonym skriver:

mange tak...

Og ja det har nogen gange været hårdt at blive ringet op af hende mens hun var indlagt og få af vide at hun ikke helt ved om hun kommer hjem derfra foreløbigt da hendes vægt ligger under grænsen...

Hun har været så langt nede i vægt at hendes lever og nyrer stoppede med at fungere korrekt...

Hun er begyndt at åbne mere og mere det sidste stykke tid.. jeg har fået en masse informationer jeg ikke vidste som også har været årsag til hendes anoreksi.. eks. voldelig kæreste (er hun ikke med mere) der slog hende så hårdt at hun vågnede 3 dage efter på hospitalet...

Det er forfærdeligt... Men det er godt ting at hun begynder at åbne sig..... Men håber virkelig i finder u a det...

Anmeld

27. december 2010

SaraLM

Ikke for at være negativ omkring din idé omkring en modsat side af madlog som kan hjælpe med vægtøgning men jeg tror ikke, udfra mine erfaringer med anoretikere at det er en god idé...

Fokus på madindtag, hvadenten det er for at reducere eller øge indtaget er ikke sundt for en anoretiker, igennem hele deres sygdomsperiode har de haft et virkeligt usundt fokus på kalorier, indtag, motion mv og noget af det man forsøger igennem terapi er netop at fjerne det fokus og genlære patienterne at få et normalt forhold til alm sund kost hvor de ikke tæller kalorier.

Det eneste tidspunkt der er stort fokus på maden under behandlingen er, når pigerne (og drengene) skal tage på i vægt for ikke at være under grænsen for det der er sundhedsskadeligt, hvadenten der er vha tvangs"fodring" via sonde eller de skal spise selv. 
Og selv når de selv skal spise sig til en vægtøgning får de ingen info omkring kalorie indtag, de får en spise plan der spises efter uden afvigelser og en evt. konsekvens af yderligere vægttab eller manglende indtag af foreskrevet madplan.

Så en side for anoretikere med fokus på kalorieindtag er en rigtig dårlig idé, da det kan tricke deres syge side og få dem til at ryge ud i ny spisevægring ved at se "alle de væmmelige kalorier" de SKAL indtage dagligt for at holde vægten eller øge den.

Du som pårørende til din veninde kan være en rigtigt god støtte ved at bevare en sund relation til din veninde, som også indeholder sunde måltider uden fokus på om hun tager på/holder vægten, men hvor I spiser sammen som ligesindede veninder.

Søg gerne masser af info omkring anoreksi, men vær først og fremmest veninde der støtter og selfølgelig er obs på faresignaler men ellers ikke taler særligt meget mad og vægt med din veninde.

Anmeld

27. december 2010

Anonym trådstarter

SaraLM skriver:

Ikke for at være negativ omkring din idé omkring en modsat side af madlog som kan hjælpe med vægtøgning men jeg tror ikke, udfra mine erfaringer med anoretikere at det er en god idé...

Fokus på madindtag, hvadenten det er for at reducere eller øge indtaget er ikke sundt for en anoretiker, igennem hele deres sygdomsperiode har de haft et virkeligt usundt fokus på kalorier, indtag, motion mv og noget af det man forsøger igennem terapi er netop at fjerne det fokus og genlære patienterne at få et normalt forhold til alm sund kost hvor de ikke tæller kalorier.

Det eneste tidspunkt der er stort fokus på maden under behandlingen er, når pigerne (og drengene) skal tage på i vægt for ikke at være under grænsen for det der er sundhedsskadeligt, hvadenten der er vha tvangs"fodring" via sonde eller de skal spise selv. 
Og selv når de selv skal spise sig til en vægtøgning får de ingen info omkring kalorie indtag, de får en spise plan der spises efter uden afvigelser og en evt. konsekvens af yderligere vægttab eller manglende indtag af foreskrevet madplan.

Så en side for anoretikere med fokus på kalorieindtag er en rigtig dårlig idé, da det kan tricke deres syge side og få dem til at ryge ud i ny spisevægring ved at se "alle de væmmelige kalorier" de SKAL indtage dagligt for at holde vægten eller øge den.

Du som pårørende til din veninde kan være en rigtigt god støtte ved at bevare en sund relation til din veninde, som også indeholder sunde måltider uden fokus på om hun tager på/holder vægten, men hvor I spiser sammen som ligesindede veninder.

Søg gerne masser af info omkring anoreksi, men vær først og fremmest veninde der støtter og selfølgelig er obs på faresignaler men ellers ikke taler særligt meget mad og vægt med din veninde.

Ja det med kalorierne ved jeg.. hun har en vægt der vejer med gram bagpå og kan godt huske hvor oprevet hun var da hun havde taget 500gram på i følge hendes vægt...

Tænkte også mere på en form for forum hvor man kunne skrive indlæg og evt. chatte med andre med samme problemstilling som en selv...

et sted hvor der ikke stod kalorier men stadig var en form for oversigt over mad hvor man satte ind hvad man havde spist og fik en form for resultat om det var nok...

Anmeld

27. december 2010

SaraLM

Der skal hun ha lavet nogle madplaner ved en diætist eller en sygeplejeske uddannet til den slags og følge dem.

Og jo en forum er da en idé  men jeg er ikke tilhænger af, at det skal være for folk kun med spiseforstyrrelser for de er desværre skide gode til at lære hinanden tips og triks til at omgåes systemerne og blive ved med at sulte sig eller lign. - ikke fordi de vil snyde men fordi sygdommen driver dem til det.

Men der findes jo hjemmesider med foraer for psykisk syge som fx Gøgereden som har en afdeling for spiseforstyrrede men jeg kender ikke siden så du må selv ind og kigge om det evt kunne være noget

http://thecrazies.freeforums.org/portal.php

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.