Brystkræft og gentest?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.136 visninger
6 svar
0 synes godt om
25. december 2010

Jyden

Er der nogen af jer, der har erfaring med eller viden om gentest i forbindelse med brystkræft i familien?

Min søster blev i sommer opereret for brystkræft, og da der er flere tilfælde af det i den nærmeste familie, har hun sagt ja til en gentest.

Jeg er bare lidt forvirret omkring den gentest. Min søster siger, at hun har fået at vide, at hvis HUN har genet, så har hendes søstrer det også med 100% sikkerhed.

Men jeg har en veninde, der også har fået tilbudt gentest og hun har fået at vide, at man giver genet videre i 50% af tilfældene, så hvis hun har 3 søskende, så vil de 2 ud af de 4 statistisk set have fået genet.

Det er jo to meget forskellige udmeldinger. Jeg er dybt i tvivl om, hvorvidt jeg ønsker at vide om min søster har genet eller ej, jeg har jo ikke helt overblik over, hvad det kan betyde for mig.

Er der nogen, der har erfaring med det eller ved noget om det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. december 2010

FrkT

Jeg VED 100% at din søster tager fejl. Hun kan sagtens have genet UDEN at du har det, eller du kan have det uden at hun har det. Det kan også være at I begge har det eller at ingen af jer har det - selvom hun har fået kræft tidligt behøver det ikke være arveligt - hun kan sagtens have fået den sporadiske kræftform alligevel.

Vi er selv ved at få det lavet, da min mor jo lige har haft brystkræft og hendes storesøster døde af brystkræft som 36-årig, så vi er også i risikozonen for det. Men de checker jo ikke KUN brystkræft, også andre kræftformer som kan være arvelige. Vi skal bl.a. også testes for modermærkekræft, da min morfar døde af det da han fik det for 2. gang.

Anmeld

25. december 2010

Jyden

Med andre ord betyder det ikke umiddelbart noget for mig, om min søster har genet?

Det eneste, der kan fortælle noget om mig i forhold til evt gen er hvis jeg selv får lavet testen, så?

Anmeld

25. december 2010

FrkT

Jyden skriver:

Med andre ord betyder det ikke umiddelbart noget for mig, om min søster har genet?

Det eneste, der kan fortælle noget om mig i forhold til evt gen er hvis jeg selv får lavet testen, så?

Nemlig. Eller næsten da.

Altså HVIS din søster viser sig at have genet, så gør det jo også at der er større risiko for at du har det, fordi at I så VED at hendes kræft ikke var sporadisk - men arvelig. Men det behøver bestemt ikke at betyde at du har det, det betyder bare at jeres familie har det, men om du har eller ej kan KUN en test lavet på dig vise.

Anmeld

25. december 2010

Jyden

Groft sagt, så kan man jo så ikke bruge testen til så meget ... Hvis du HAR genet har du større risiko for at få kræft, men det betyder jo IKKE at du får det og hvis du ikke har genet, så kan du jo stadig få kræft

Har fx læst, at hvis man får at vide at man har genet, og vælger at være så drastisk at få fjernet brystvævet og få lavet implantater, så vil der altid være brystvæv tilbage og dermed også en risiko for brystkræft ....

Anmeld

25. december 2010

FrkT

Jyden skriver:

Groft sagt, så kan man jo så ikke bruge testen til så meget ... Hvis du HAR genet har du større risiko for at få kræft, men det betyder jo IKKE at du får det og hvis du ikke har genet, så kan du jo stadig få kræft

Har fx læst, at hvis man får at vide at man har genet, og vælger at være så drastisk at få fjernet brystvævet og få lavet implantater, så vil der altid være brystvæv tilbage og dermed også en risiko for brystkræft ....

Du har helt ret.

Men fx både jeg og min lillesøster vil gerne have lavet testen for at vide det. Det betyder jo at vi kan blive checket en gang om året eller to, og så er vi ligesom på den sikre side, og tidligt ude hvis vi skulle få kræft. Hvis vi bare følger den almindelige procedure for almindelige kvinder, og så går rundt og egentlig har genet, så risikerer vi, at når vi får lavet den første mammografi i 50-års alderen, at vi måske er gået rundt med kræft i flere år uden at det er blevet opdaget - og så ser det da først rigtig slemt ud! Ved godt det ikke er så tit det sker, men på den her måde kan vi vide det og så ikke gå og bekymre os OM vi nu har kræft, fordi vi jævnligt vil få det checket - men det er altså KUN hvis en af os eller begge har genet.

Anmeld

25. december 2010

Jyden

Tak for svar.

Jeg tror jeg spørger min læge næste gang jeg ser ham, for at høre ad, hvad mulighederne umiddelbart er for at blive tjekket tidligere og oftere end fra 50 år. Jeg er 34 år, så der er jo nogle år til 50 og min søster er 40 år, min mor var 52 år da hun havde brystkræft så der er jo god grund til at forholde sig til det, for mit vedkommende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.