Jamen, det ved vi knapt nok selv endnu. Det er første gang vi skal holde jul selv, og vi kommer fra to meget forskellige familier med meget forskellige traditioner, men indtil videre har jeg vist fået lov til at være en slags julediktator og bestemme det meste
.
I morgen skal vi derfor spise dansk julemad (så godt det lader sig gøre med det lidt mangelfulde udbud af ingredienser her på stedet). Ville gerne have haft and, men det bliver ribbenssteg (der var det nærmeste jeg kunne komme en flæskesteg), brunede kartofler, hjemmelavet rødkål og ris a la mande med hindbærsauce (i mangel af kirsebær) til dessert
. Jeg glæder mig allerede, men har aldrig lavet julemad før, så håber det hele lykkes
.
Det meste af dagen kommer nok til at gå med madlavningen og at pynte juletræ, men vi skal i kirke i morgen eftermiddag. Vi er begge vant til først at få gaverne efter middagen, men måske giver vi Johanna sine gaver først, for ellers sover hun jo (måske), når vi kommer så langt. Jeg kan ikke forestille mig at der skal danses om vores træ, for jeg tror manden synes det er noget underligt noget; og vi er også kun os tre, så det virker lidt absurd. Ellers skal vi vel bare hygge os med maden, pakke gaver op og drikke lidt vin og kaffe og se på vores dejlige baby
.
Juledag skal manden lave rensdyrsteg, og det kunne måske godt gå hen og blive en tradition
. Ellers skal vi på vintertur til vores hytte i juledagene og hygge os med ild i brændeovnen og spise julegodter i petroleumslampernes skær. Sidste år var vi i en lånt hytte til nytår, så det er næsten en tradition allerede.
Anmeld