regler/betaling ved fertilitetsbehandling??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.647 visninger
9 svar
0 synes godt om
22. december 2010

Musen85

Hej

Vi kom lige til at sidde og snakke herhjemme omkring det med, de nye regler for fertilitetsbehandling Vi fik afvide, da vi var til samtale, at vi får betalt behandling pga. en sygdom.. men.. Er der nogen der ved om der er grænse på antal børn man må "få"?? 

Knuss

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2010

JVC

Jeg kunne forestille mig at i får hjælp til én behandling.

Anmeld

22. december 2010

Snefnug1984

Efter 1. januar, skal alle vel betale for insermination, uanset om man er rask eller syg? Selvom man er i behandling nu, skal man stadig til at betale efter nytår. Som reglerne er nu, er første barn gratis, men reglerne ændres jo 1. januar. Forundersøgelser, scanninger osv. forbliver gratis..

Anmeld

22. december 2010

Musen85

Snefnug26 skriver:

Efter 1. januar, skal alle vel betale for insermination, uanset om man er rask eller syg? Selvom man er i behandling nu, skal man stadig til at betale efter nytår. Som reglerne er nu, er første barn gratis, men reglerne ændres jo 1. januar. Forundersøgelser, scanninger osv. forbliver gratis..

Det vi fik afvide dernede til samtale, er at når det er en alvorlig genetisk "fejl", ville vi få betalt vores behandling, trods de nye regler. Men spørgsmålet er også mere, hvor mange man må få af børn?? Hvis man får tvillinger f.eks. første gang, må man så få et mere??  

Anmeld

22. december 2010

oo

Musen85 skriver:

Det vi fik afvide dernede til samtale, er at når det er en alvorlig genetisk "fejl", ville vi få betalt vores behandling, trods de nye regler. Men spørgsmålet er også mere, hvor mange man må få af børn?? Hvis man får tvillinger f.eks. første gang, må man så få et mere??  

min søster skal i behandling fordi hendes mand har en alvorlig genetisk sygdom. de har fået deres første barn helt naturligt og fandt først ud af at han har den sygdom efter deres datter var født. de skal starte ICSI behandling til januar på Riget og de har netop fået at vide, at de IKKE får betalt behandlingen pga lovændringen. MEN de hører ind under den "billige del", altså den som alle andre par i fertilitetsbehandling får tilbudt til første barn, den hører de under til alle børn de får lavet netop pga sygdommen.

Anmeld

22. december 2010

Mi

Som sagt så har reglerne indtil nu været at kun det første barn var gratis. Hvis i får betalt behandlingerne er det i hvert fald kun til første gennemførte graviditet. Om det så er tvillinger eller ej, vedkommer egentlig ikke sagen. Vi fik tvillinger på det offentliges regning og det var jo bare dobbelt lykke.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

22. december 2010

oo

MarianneSonne skriver:

Som sagt så har reglerne indtil nu været at kun det første barn var gratis. Hvis i får betalt behandlingerne er det i hvert fald kun til første gennemførte graviditet. Om det så er tvillinger eller ej, vedkommer egentlig ikke sagen. Vi fik tvillinger på det offentliges regning og det var jo bare dobbelt lykke.

Marianne

www.stjerneleg.dk

der er andre regler ved genetiske sygdomme der har man hidtil kunnet få betalt alle behandlinger til alle børn. nu kan man få 2. 3. og så videre barn på den billige behandling, altså den som almindelige par kun får tilbudt til 1. barn.

Anmeld

22. december 2010

Musen85

Tjuhl skriver:

der er andre regler ved genetiske sygdomme der har man hidtil kunnet få betalt alle behandlinger til alle børn. nu kan man få 2. 3. og så videre barn på den billige behandling, altså den som almindelige par kun får tilbudt til 1. barn.

Ja, det var nemlig også det vi fik afvide med gen-fejl  Vi kunne jo også vælge at "gøre det selv" men der er bare for mange risikoer jeg ikke tør løbe hverken for mig selv, eller barn. Men pyt med hvis der selv er en "lille" egen betaling Det var bare ren "nysgerrighed", da vi kom til at sidde og snakke om det, og blev i tvivl. men jeg må have ringet til Skejby for at hører nærmere om det

Anmeld

23. december 2010

k-girl

Jeg var på Hvidovre forleden for at få taget blodprøver igen (jeg har pcos)
og min kæreste skulle samtidig aflægge endnu en sædprøve ( 11% chance for hans vedkommen) og der sprugte han ind til det med betaling.
LIGE MEGET HVAD du/i fejler SKAL ALLE betale pr. 1 januar...
så øv øv øv...

Anmeld

24. december 2010

Musen85

k-girl skriver:

Jeg var på Hvidovre forleden for at få taget blodprøver igen (jeg har pcos)
og min kæreste skulle samtidig aflægge endnu en sædprøve ( 11% chance for hans vedkommen) og der sprugte han ind til det med betaling.
LIGE MEGET HVAD du/i fejler SKAL ALLE betale pr. 1 januar...
så øv øv øv...

Det er simpelthen noget ....!!! Men fandt det her på nettet i går aftes, som har givet lidt håb tilbage

Regeringen og dansk folkeparti opgiver at opkræve brugerbetaling for kunstig befrugtning efter protest fra Sjældne Diagnoser.

I efteråret vedtog et flertal i folketinget bestående af regeringspartierne og Dansk Folkeparti, at kunstig befrugtning fremover skal være belagt med direkte brugerbetaling. Sjældne Diagnoser protesterede over dette med særlig vægt på, at det er helt skævt, hvis familier, der ikke ønsker at give alvorlig, arvelig sygdom videre til næste generation, skal rammes af de nye regler. Protesterne havde både form af et høringssvar og af Sjældne Diagnosers deltagelse i en høring om de nye regler.

Under høringen gjorde medlem af forretningsudvalget Lærke Olsen opmærksom på, at sjældne familier ikke nødvendigvis er ufrivilligt barnløse, men derimod vælger ægsortering, inseminering eller en udefrakommende donor for at undgå at føre en sjælden sygdom videre til næste generation. Både Lærke Olsen og medlem af forretningsudvalget Kjeld Christensen fornemmede stor opbakning til Sjældne Diagnosers synspunkt.

Protesterne har haft sin virkning. I udkast til bekendtgørelse over loven slås det fast, at der ikke kan opkærves brugerbetaling for kunstig befrugtning, når der er en væsentligt øget risiko for, at barnet får en alvorlig arvelig sygdom. Der vil således være tale om en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, men langt de fleste sjældne familier, der gør brug af kunstig befrugtning, vil blive undtaget fra den direkte brugerbetaling.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.