2 måneder, 1 meter og juletræ!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

759 visninger
11 svar
0 synes godt om
21. december 2010

Anonym trådstarter

Igår fyldte z to måneder. TO MÅNEDER!!! :-O Jeg synes jeg fødte hende igår og jeg synes jeg har kendt hende hele mit liv.
Vores superfantastiske sundhedsplejerske, Tina, var her i halvanden time og snakke og veje og måle og vejlede. Jeg læste Katjas indlæg om sundhedsplejerske besøg og tænkte "hvor er det bare ærgeligt at have sådan en dum sundhedsplejerske", for det betyder så meget for os, at Tina altid booster vores selvtillid som forældre!
z vokser og gror og tager på som hun skal, hun var helt og aldeles gennemsnitlig. Sidst Tina var her, så det jo lidt spøjst ud fordi z nærmest kun voksede i bredden, men hun har taget et ordentligt hop og nu følger længden med. Og man kan da overhovedet heller ikke kalde hende for en fedling. En ædling, ja, men ikke en fedling ;-) Hun vejer nu 6100 gram (jovjov, det kan mærkes på armmusklerne!!) og hun er 61,5 cm lang - dvs cirka en meter fra at vokse sin mor over hovedet :-O! Ja, og det regner jeg også kraftigt med kommer til at ske! Cirka midt teenagealder, hvis jeg skal give et gæt. På Sørens konfirmationsbilleder er han et halvt hoved højere end begge sine forældre ;-) Tina måtte også kommenterer hvor sindssygt meget z ligner sin far - og hun gav mig også ret i, at hvis hendes næse bliver ved at ligne Fars så meget som den gør nu, så får vi et styks arrig ung dame i huset indenfor de næste 15 år. Men hendes mund ligner hendes mors også i lyd. Hun snakker, snakker, snakker og Tina sagde også, at snakkende forældre får snakkende børn og vi har jo flere timer fast dagligt hvor aktivitetEN er, at vi snakker sammen. Altså sådan koncentreret, vi sidder med øjenkontakt og ævlerbævler. Enormt hyggeligt og når både Mor og Far er hjemme og vi alle 3 snakker, så kan z godt blive så ekstatisk at hun lige på skrige en gang imellem, sådan nogle frydefulde hvin som man blir helt lykkelig af <3
Og så ruller hun jo fra mave til ryg og lige inden Tina kom igår, råbte Søren, at nu havde hun rullet fra ryg til side - men så sad hun fast og kunne ikke komme videre, og så lå hun jo der og lignede en strandet sælunge :-) Så vi er pavestolte. Ja vi er!!
Hun slår til sit legetøj på aktivitetstæppet og hun æder sine hænder og hun skider regelmæssigt og spiser som hun skal og den mængde som hun skal og hun sover rigtig godt og når hun er vågen er hun VÅGEN, så vi kan lave sjove ting sammen. OG OG OG...det er en fryd at være zs mor og far, andet er der vist ikke at sige!
Så var det igår vi skulle tale efterfødselsreaktion med Tina. Jeg sagde, at jeg havde haft en reaktion på fødslen...eller havde en reaktion på fødslen, og så begyndte jeg bare at græde, så Søren måtte tage z. Nej altså, det er så hårdt at snakke om, og når man først er begyndt at græde, så er det virkelig svært at stoppe igen! Jeg understregede, at jeg IKKE er ked af at være mor og jeg er IKKE bange for at føde igen (jeg kom faktisk til at sige til Søren for nylig, at jeg gad ikke lave en til baby, men jeg gad godt føde den - det blev han en smule stødt over, ups!), jeg er jo bare ked af den behandling vi fik af jordemoder og sygeplejerske og at vi blev skilt ad da det begyndte at gå helt galt med fødslen.
Tina var enig i, at jeg skulle tale med Kirsten om det, hvis det er hende jeg er mest tryg ved.
Og så skulle vi udfylde spørgeskemaer og se hvor fucked up vi var. Vi udfyldte et hver og så gennemgik Tina vores svar. Hvis man scorer mellem 0 og 8 er man helt og aldeles normal og hvis man scorer højerer er man fucked og så skal de "gøre noget". Jeg scorede 4...vist første gang jeg har fået sådan en helt gennemsnitlig score i mit liv, jeg plejer ærlig talt at være en lille smule fucked up enten den ene eller den anden vej. Søren scorede 10. WOW!!! Man blev helt stolt af manden, indtil man huskede at han jo så var FUCKED. Men så gennemgik Tina og Søren hans svar og Søren sagde til at starte med at "jeg er et meget hysterisk menneske, så jeg mener ikke at mine svar er sådan som de er fordi jeg er blevet far, men bare fordi jeg er så deprimerende generelt" og så grinede Tina og sagde, at hun var ikke overrasket over at høre ham sige, at han er et menneske der er bange for at tingene skal gå galt og derfor forbereder sig på det i god tid istedet for at se tiden an og tro på, at det jo rent faktisk nogle gange går godt. Han uddybede sine svar og de snakkede om dem og jeg kom også lidt til at blande mig (og fik straks dårlig samvittighed, for så blev man lige "sådan en"...blandedame, føj!) og Tina sagde, at hun mente ikke at han var fucked, han var nok bare som han var og sådan var det. Så var det godt at jeg var sådan en lalleglad positiv dame, så vi opvejede hinanden :-) (det er ikke første gang man har hørt dén, Karl har en gang sagt "Tak x, fordi du er så tålmodig og kan holde Søren ud!"). Men vi fortalte også, at det har været ekstrem hårdt efter Sørens barsel sluttede. Han har haft sindssygt meget arbejde her i efteråret og det er blevet prioriteret over z og mig, så jeg har følt mig rigtig rigtig meget alene om forælderrollen. Han har været stresset i en grad, så jeg har været bange for hans helbred og jeg har været (og er måske nok lidt endnu) vred og såret og svigtet i en grad så vi er gledet lidt fra hinanden. Det er meget underligt, for det er jo OS - det er Søren og x!! Vi kan klare alt, alt, alt alt alt alt!!! Og ja, det kan vi også godt, men det her har trukket tænder ud, ikke z som sådan, men situationen... Vi skal lige finde hinanden igen, jeg skal lige finde ud af at tilgive og Søren skal lige finde ud af at være forælder. Men vi skal nok klare den. Selvom bølgerne går højt. Meget, meget højt....vi skal bare lige finde vores søsygetabletter og redningsveste...og så kan det godt være vi når land i en lille jolle istedet for at komme i land på luksuslineren som ellers planlagt, men hovedsagen er vel, at vi NÅR land igen og får fast jord under fødderne!!

Efter Tinas besøg ville jeg ud og have mit et juletræ. Det var ved at blive sent og vi vidste ærlig talt ikke hvor fanden vi skulle finde et, men vi pakkede z og kørte afsted ud i en måneoplyst, snedækket og meget romantisk skov (mens vi skændtes om hvor vi skulle køre hen). Søren havde googlet og googlet om formiddagen og vidste, at der var en fætter der zgte fæld-selv-juletræer oppe i en af de små landsbyer efter Bakkerne, så der kørte vi mod. Og blev lidt væk og fandt det, men kørte lige forbi og havde en bil i røven, så vi måtte køre ligeud og ligeud og ligeud indtil vi kunne vende og komme tilbage. Fantastisk! der var bare tag selv og betal i mælkejungen princip med juletræerne. Der var allerede en hel masse der var fældet, hurra!! MEN...de fine juletræer kostede 150 kr og vi havde kun en 100 kr seddel og en 200 kr seddel. FÅRK! tilbage ad den meget ligeudagtige vej indtil vi ramte en Brugs. Veksle og tilbage igen. Finde juletræ. Skændes lidt mere. Opdage at juletræ ikke kunne nettes pga rimfrost og derfor på ingen måde kunne være i bil. Skændes så det brager. Køre hjem.
z var sur og skulle have mad - hun syntes generelt det var en røvdårlig tur, hvilket man måske ikke kan bebrejde hende når man læse ovenstående beskrivelse af den men Søren var så "AAAAARGH", at han kørte tilbage og købte juletræet og havde det på bagsædet hjem. Og så fik vi juletræ i stuen alligevel og det hele endte lykkeligt da vi satte julemusik på og Mor pyntede træet mens Far dansede med z og August var ved at miste forstanden af bare lykke over at naturen kom til ham, når han ikke kunne komme til den (han er kun udekat om sommeren).

Og til sidst faldt vores lille giraf i søvn på Fars arm og vi kunne spise æbleskiver med syltetøj mens snestormen rasede udenfor <3
Imorges kunne vi så stå op til dette smukke syn:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2010

Karo

Hvor er det dejligt at høre et ikke alle spér er som min Med Marcus havde jeg også en rigtig god spér og det er bare guld værd. Jeg mener helt sikkert at en spér skal støtte og være til hjælp for famillien og ikke hyle dem ud af det.

Sikken et fint juletræ i fik Godt at Søren kørte tilbage efter et

Anmeld

21. december 2010

lion

Nej hvor jeg kender den følelse, at man lige har født, men alligevel har kendt sit barn hel sit liv. Mærkeligt at vi har det sådan. FOr det giver jo ingen mening.

Hvor er det bare skønt at læse din beskrivelse om z og alt det hun kan, og hvor stor hun er blevet. For din kærlighed til hende lyser bare ud af dig.

Lidt kedeligt at det ikk går så godt med dig og Søren, men hvor er det dejligt at du ser sådan på det(redningsvest og søsygepiller)

Hvor er det bare et fint juletræ I/Søren har fundet jer.

Anmeld

21. december 2010

Rosa

Kære x.

Usch for en lortetur efter det juletræ.  Godt at I FIK det træ og alt endte i fryd og gammen og æbleskiver.

Ih, hvor vi kender det herhjemme, den følelse af at man er røget helt ud på den tynde is, og ikke rigtigt kan se land. Det er sværere end man lige troede, det der med at være lykkelig med et lillebitte mirakel i favnen. Man ER jo lykkelig, men hvor kan det være svært at være groundede og lykkelige SAMMEN, ud over de der helt fantastiske stunder hvor man ligner et postkort. Når man står op om morgenen og hytten stadig flyder, når bleen skal skiftes midt i en god film og man VIRKELIG synes at det var den andens tur denne gang, når den anden har glemt at købe MME og det var det eneste der skulle hentes og alle de der små pressede situationer. 

Vi havde det bare SÅ FANTASTISK de sidste måneder af graviditeten. Jeg svævede rundt på en lyserød sky af lykke og forventning og alting klappede bare herhjemme. Vi så hinandens små ønsker på kilometers afstand og kom dem i møde med stort stort overskud, det var bare vidunderligt. Og så kom den lille, og lykken fik pludselig et navn og sin egen vilje  

Det har taget os næsten 8 måneder at nå hertil hvor vi faktisk er OS igen - glimtvis... På trods af de helt store lykkestunder og den fælles (!) udfordring det er at have kolikbarn så slog vores forhold en lillebitte revnede ned i midten, lige der hvor Jonathan kilede sig ind imellem os. Og sådan vil det altid være - vi skal "bare" lære at tilpasse os den nye måde at være os og være lykkelige på...

Anyways - rigtig glædelig juletræ til dig, dit skønne kvindemenneske!!! Og tak for året der gik.

Jeg håber der bliver mulighed for en kop kaffe irl engang i det nye år?

KH

Rosa 

Anmeld

21. december 2010

Anonym trådstarter

Karo skriver:

Hvor er det dejligt at høre et ikke alle spér er som min Med Marcus havde jeg også en rigtig god spér og det er bare guld værd. Jeg mener helt sikkert at en spér skal støtte og være til hjælp for famillien og ikke hyle dem ud af det.

Sikken et fint juletræ i fik Godt at Søren kørte tilbage efter et

jeg kan slet ikke forestille mig hvor råddent det må være at have en sp'er man ikke glæder sig til skal komme

Anmeld

21. december 2010

Anonym trådstarter

lion skriver:

Nej hvor jeg kender den følelse, at man lige har født, men alligevel har kendt sit barn hel sit liv. Mærkeligt at vi har det sådan. FOr det giver jo ingen mening.

Hvor er det bare skønt at læse din beskrivelse om z og alt det hun kan, og hvor stor hun er blevet. For din kærlighed til hende lyser bare ud af dig.

Lidt kedeligt at det ikk går så godt med dig og Søren, men hvor er det dejligt at du ser sådan på det(redningsvest og søsygepiller)

Hvor er det bare et fint juletræ I/Søren har fundet jer.

åh tak, Helene!! jeg elsker hende også bare så FANTASTISK højt

Anmeld

21. december 2010

Anonym trådstarter

Rosa skriver:

Kære x.

Usch for en lortetur efter det juletræ.  Godt at I FIK det træ og alt endte i fryd og gammen og æbleskiver.

Ih, hvor vi kender det herhjemme, den følelse af at man er røget helt ud på den tynde is, og ikke rigtigt kan se land. Det er sværere end man lige troede, det der med at være lykkelig med et lillebitte mirakel i favnen. Man ER jo lykkelig, men hvor kan det være svært at være groundede og lykkelige SAMMEN, ud over de der helt fantastiske stunder hvor man ligner et postkort. Når man står op om morgenen og hytten stadig flyder, når bleen skal skiftes midt i en god film og man VIRKELIG synes at det var den andens tur denne gang, når den anden har glemt at købe MME og det var det eneste der skulle hentes og alle de der små pressede situationer. 

Vi havde det bare SÅ FANTASTISK de sidste måneder af graviditeten. Jeg svævede rundt på en lyserød sky af lykke og forventning og alting klappede bare herhjemme. Vi så hinandens små ønsker på kilometers afstand og kom dem i møde med stort stort overskud, det var bare vidunderligt. Og så kom den lille, og lykken fik pludselig et navn og sin egen vilje  

Det har taget os næsten 8 måneder at nå hertil hvor vi faktisk er OS igen - glimtvis... På trods af de helt store lykkestunder og den fælles (!) udfordring det er at have kolikbarn så slog vores forhold en lillebitte revnede ned i midten, lige der hvor Jonathan kilede sig ind imellem os. Og sådan vil det altid være - vi skal "bare" lære at tilpasse os den nye måde at være os og være lykkelige på...

Anyways - rigtig glædelig juletræ til dig, dit skønne kvindemenneske!!! Og tak for året der gik.

Jeg håber der bliver mulighed for en kop kaffe irl engang i det nye år?

KH

Rosa 

phew! jeg sidder lige med en tåre i øjenkrogen, du beskriver det rigtig rigtig godt!!! og det er så sindssygt rart at vide, at det IKKE er fordi man gør tingene helt forkert, at man ikke har, ja, lige præcis den tid fra slutgraviditeten NU hvor miraklet er ankommet. Det har satme været svært at skulle fortælle til nogen, at ja, VI er lykkelige, gu er vi det, men for fanden vi er også Ulykkelige...nogle gange. Heldigvis er Tina sådan een man godt tør fortælle de ting til og hun er hamrende god til at tale med Søren - og han er ellers sådan en "det klarer vi lige selv, farvel farvel" mand, men med hende åbner han helt op og fortæller om hvad der er svært og hvad der er godt for ham.

joooooe, kaffe sku det nok kunne blive til. jeg blir jo 30 til sommer...(ja jeg ved det, jeg LIGNER en vårhare, det kommer bag på de fleste ) og jeg går lidt og pønser på at hive NS'erne herned til fest i skoven. Ja og om du vil det eller ej, så er du altså lidt en NS'er nu

Anmeld

21. december 2010

mariamiss6

x skriver:

phew! jeg sidder lige med en tåre i øjenkrogen, du beskriver det rigtig rigtig godt!!! og det er så sindssygt rart at vide, at det IKKE er fordi man gør tingene helt forkert, at man ikke har, ja, lige præcis den tid fra slutgraviditeten NU hvor miraklet er ankommet. Det har satme været svært at skulle fortælle til nogen, at ja, VI er lykkelige, gu er vi det, men for fanden vi er også Ulykkelige...nogle gange. Heldigvis er Tina sådan een man godt tør fortælle de ting til og hun er hamrende god til at tale med Søren - og han er ellers sådan en "det klarer vi lige selv, farvel farvel" mand, men med hende åbner han helt op og fortæller om hvad der er svært og hvad der er godt for ham.

joooooe, kaffe sku det nok kunne blive til. jeg blir jo 30 til sommer...(ja jeg ved det, jeg LIGNER en vårhare, det kommer bag på de fleste ) og jeg går lidt og pønser på at hive NS'erne herned til fest i skoven. Ja og om du vil det eller ej, så er du altså lidt en NS'er nu

Puha x, det var ellers en mundfuld. Men det er da GODT at i ved hvad der skal til for at tingene bliver sig selv igen :D

Anmeld

21. december 2010

ooo

x, jeg tror du er den eneste der kan få et lorte skænderi i en bil til at lyde ligetil og forholdsvist roligt.

Selvom du er skuffet over at Søren ikke har været der så meget, som du gerne så, så håber jeg at du er i stand til at lade den følelse træde i baggrunden, selvom det er svært. Det er så destruktivt at gå og bære nag, jeg ved det fra mig selv, og jeg tror ikke at det er sundt for jeres forhold. (Eller for nogens, for den sags skyld.) Søren virker som en far der er meget på, når han er der, så tror ikke at det er med hans hode vilje at han har være meget væk.

Og så må jeg indrømme, at det er SÅ dejligt at læse om jeres forhold til jeres sp. Det er sådan det skal være, og ikke som Katja beskriver det.

Jeg håber at I får en helt fantastisk jul, med smukke z og resten af familien.

Kram fra Mette.

Anmeld

21. december 2010

Rosa

x skriver:

Ja, jeg kommer jo nok ikke uden om det - NS er vejen frem  Og jeg ville elske at være med til at drikke din skål til sommer og hilse på resten af banden!!! 

En klog pige jeg kender skrev til mig på FB da det var allerværst herhjemme at det at få børn var at slynge sit parforhold af al kraft ud i universet og bare krydse fingre på at kærligheden var tung nok til at trække den med på jorden igen med tiden. 

Jeg tror ikke vi har været længere fra hinanden end for få måneder tilbage da Svenskefanden gik rundt og følte at jeg bare var Mommy-know-it-all og han var skaffedyret der aldrig havde fri. Samtidigt følte jeg at han var den evige optimist der hver eneste gang jeg kom med mine bekymringer havde det privilegium at kunne se trææææt (han var ALTID træt. Ikke bare søvnig, men sådan LIDENDE "jeg døøøør hvis jeg ikke får lov at holde øjnene lukket de næste 9 timer"-træt HELE TIDEN!!!) på mig og fyre en variation af på "ej, men slap nu af! Det skal nok gå altsammen! Lad os nu tage den een dag ad gangen". Ja, hvordan fanden vil du ellers tage den, kammerat???  Jeg følte tit at hvis ikke jeg bekymrede mig, hvem gjorde så? Det var sgu ensomt. Lange nætter, med hyggestunder han aldrig blev en del af, og en HEL anden træthed end den man oplever efter en lang arbejdsdag hvor ens nattesøvn er velforvaret. 

Det tog maaaange trøste-/røvsparksmails fra DK og Bayze før jeg begyndte at fatte at den var lige omvendt - hvis han ikke var optimistisk herhjemme, så var ingen... 

Så don't you worry!!! Der er INGEN skam i at sige at man sommetider synes den anden er en røv med ører - bare man husker at kysse og kramme og SIGE UNDSKYLD!!! (Da det var værst sagde vi undskyld 20 gange hver dag, tror jeg).

Knus og kram

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.