Anonym skriver:
Jeps jeg ammer - og selvfølgelig skal han ikke stå op om natten når bettemanden vil ha' mad, men han har noget mavekneb og luft i maven hvor han har svært ved at komme af med affrøringen, så ofte når han vågner om natten skal han bare lige op og trøstes og pusses med, og det mener jeg måske godt han kunne tage del i.. Og bare tage del generalt..
Jeg ved godt det er svært for dem at vænne sig til, og jeg prøver virkelig at være tålmodig og håbe på han selv henvender sig når han har lyst til at være en familie.. har ikke snakket med ham om det endnu.. Eller dvs jeg har da nævnt i frustrationer at jeg var ved at b´live sindssyg osv, og så ender det bare med et skænderi.. blir sgu nok nødt til at tage en ordentlig snak med ham :/
Tag en stille og rolig snak med ham næste gang, uden må nogen måde at hidse dig op. Der er først mange beviser for, at vi i højere grad reagerer på folks non-verbale kommunikation (gestik, toneleje, ansigtsudtryk) end på deres verbale kommunikation (det, folk faktisk siger). Så når du kommer vred og frustreret og skælder ud over din frustration, så vil han ganske naturligt gå i forsvarsposition og egentlig ikke lytte til det du siger, men i stedet den måde, du siger det på. Derfor er det vigtigt, at du hidser dig ned først, og tager en kærlig snak med ham, hvor du dog også sørger for at slå fast, at det altså er vigtigt, det du har at sige!
Så tror jeg, at du vil få en meget mere gavnlig samtale ud af det, og måske endda et resultat, du vil blive glad for. Som en anden siger, så har faderen jo ikke båret barnet i 9 måneder, og skal ikke amme og made det i starten, så derfor er det jo noget helt andet for ham at skulle vende sig til.
Evolutionært set var det kvinden, der skulle knytte sig til den nyfødte og sørge for at opdrage og pleje den lille, imens manden skulle sprede sin sæd, føre arten videre og ikke engagere sig lige så meget i hver enkelt barn. Sådan er det selvfølgelig ikke idag, men jeg tror, at en lille bid af denne tankegang hænger fast - At barnet er moderens primære ansvar. Diverse psykologiske udviklingsteorier peger også på, hvor meget moderen betyder for barnets første tid. Så du er nødt til at navigere udenom alle disse fælder, og få ham til at ignorere hans skøre urinstinkter, så han kan engagere sig for alvor