Angst for barnløshed (PCO)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

994 visninger
6 svar
0 synes godt om
19. december 2010

Angelica

Jeg skriver, fordi jeg har siddet med en nagende angst over den sidste uge. Faktisk fra jeg fik diagnosen PCO.
Jeg er simpelthen blevet så bange for at jeg ikke når at få flere børn. Dels er jeg bange for at jeg ikke 'når' at finde Manden i tide, dels bange for at jeg så til den tid ikke kan få børn.

Jeg har altid været bevidst om at kvinders fertilitet gik ned fra det 25. år, og at det der med at få børn ikke er en evighedsting for kvinder. Jeg har haft det fint med at vide det, og har vel egentligt også ment, at det var lidt ligegyldigt. Hvis jeg ikke fik flere børn, så var det da bare for cool. Jeg har jo Tullen, og når hun er voksen, så er jeg stadig ung.
Men så fik jeg diagnosen som PCO-kvinde. Selve kampen for at komme til en gynækolog (og blive taget alvorligt af min læge... ) har været udmattende, og det har ikke hjulpet, at jeg har gået over det sidste år og haft tre menses, mens jeg har haft periodiske smerter i underlivet.
Siden den diagnose kom, så har jeg været angst for ikke at nå det med flere børn.

Jeg ved egentligt ikke helt hvad mit oplæg til debatten er, for jeg føler ikke, at jeg kan benytte mig af kunstig befrugtning eller IVF. Men hvor mange med PCO har haft lignende problemer? Og er der nogen bøger, som I kan anbefale?
Jeg ved også godt, at jeg 'kun' er 21, og at jeg er heldig, at jeg har fået diagnosen tidligt, så jeg kan arbejde med det. Men altså! ØV! Jeg synes ikke, at tiden nu er til at jeg skal gå rundt og være skruk.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2010

Ranarupta

Angelica skriver:

Jeg skriver, fordi jeg har siddet med en nagende angst over den sidste uge. Faktisk fra jeg fik diagnosen PCO.
Jeg er simpelthen blevet så bange for at jeg ikke når at få flere børn. Dels er jeg bange for at jeg ikke 'når' at finde Manden i tide, dels bange for at jeg så til den tid ikke kan få børn.

Jeg har altid været bevidst om at kvinders fertilitet gik ned fra det 25. år, og at det der med at få børn ikke er en evighedsting for kvinder. Jeg har haft det fint med at vide det, og har vel egentligt også ment, at det var lidt ligegyldigt. Hvis jeg ikke fik flere børn, så var det da bare for cool. Jeg har jo Tullen, og når hun er voksen, så er jeg stadig ung.
Men så fik jeg diagnosen som PCO-kvinde. Selve kampen for at komme til en gynækolog (og blive taget alvorligt af min læge... ) har været udmattende, og det har ikke hjulpet, at jeg har gået over det sidste år og haft tre menses, mens jeg har haft periodiske smerter i underlivet.
Siden den diagnose kom, så har jeg været angst for ikke at nå det med flere børn.

Jeg ved egentligt ikke helt hvad mit oplæg til debatten er, for jeg føler ikke, at jeg kan benytte mig af kunstig befrugtning eller IVF. Men hvor mange med PCO har haft lignende problemer? Og er der nogen bøger, som I kan anbefale?
Jeg ved også godt, at jeg 'kun' er 21, og at jeg er heldig, at jeg har fået diagnosen tidligt, så jeg kan arbejde med det. Men altså! ØV! Jeg synes ikke, at tiden nu er til at jeg skal gå rundt og være skruk.

Hej Angelica, 

Jeg forstår godt dine bekymringer, men kan fortælle dig, at jeg selv har PCO - og at jeg efter 14 mdr. med Projekt Baby blev gravid

Jeg kan klart anbefale bogen Spis dig gravid af Bjarne Stigsby, der er gynækolog med speciale i PCO. 
Det er en fantastisk bog!

I øvrigt kan jeg fortælle, at jeg var 30 år, da vi gik igang og at jeg fik Metformin.

Kram herfra 

Anmeld

21. december 2010

Angelica

Jeg har godt set noget om metformin! Hvordan virker det?

Men tusind tak Så vil jeg finde den bog - uanset hvad så vil jeg jo gerne have en så sund og frugtbar krop som muligt, også selvom jeg ikke lige har planer om at blive gravid her og nu

kram.

Anmeld

21. december 2010

Dorthe1986

Angelica skriver:

Jeg vil også berolige dig lidt Jeg har brugte ca. 1 ½ år på projekt baby og har PCO. Jeg kunne slet ikke få min mens af mig selv, kun ved hjælp af medicin. Men så begyndte jeg at leve efter bogen Spis dig gravid af Bjarne Stigsby og så fik jeg lige pludselig min mens og 3 mdr. efter jeg begyndte med den kost, ja så var jeg gravid

Så det kan lade sig gøre

Anmeld

21. december 2010

Ranarupta

Angelica skriver:

Jeg har godt set noget om metformin! Hvordan virker det?

Men tusind tak Så vil jeg finde den bog - uanset hvad så vil jeg jo gerne have en så sund og frugtbar krop som muligt, også selvom jeg ikke lige har planer om at blive gravid her og nu

kram.

Prøv at se her: (Det står ca. midt på siden...)

http://www.pcoinfo.dk/Ny-med-PCOS/Behandling-+/Insulinresistens-og-metformin/

Anmeld

21. december 2010

oerbaek

Jeg kan godt forstå din bekymring.

Jeg har en søster der har PCO, hun fik det konstateret da hun var 27 tror jeg nok, nu er hun 30 og har 2 børn, så det kan godt lade sig gøre at få børn selvom man har PCO. Hun kom ikke i medicinsk behandling men gik til zoneterapi som hjalp hende, og ja så tabte hun 7 kg. tror  nok også hun brugte bogen spis dig gravid

Anmeld

21. december 2010

Angelica

Ranarupta skriver:

Prøv at se her: (Det står ca. midt på siden...)

http://www.pcoinfo.dk/Ny-med-PCOS/Behandling-+/Insulinresistens-og-metformin/

Okay Jeg havde faktisk godt set den hjemmeside før (og melder mig ind i det nye år), men ikke læst i dybden.

Men jeg ser, om det ikke hjælper at få kostændringen og vægttabet igennem først (gynækologen vil gerne have mig ned i bunden af den sunde vægt i bmi). Hvis det ikke giver noget udslag i hovedet i forhold til kostændringen, så vil jeg undersøge om det var en ide med det medicin.

Men tusind tak igen Så må jeg altså få anskaffet mig den bog. Er der egentligt nogen kogebøger rettet mod PCO? Ud over spis dig gravid?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.