Giver i "snydemandel" til jeres barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. december 2010

lauras*mor*

herhjemme kommer en snydemandel slet ikke på tale.. Det at der er en mandel i, er en overraskelse til den der får den, og synes da klart at det sjoveste ved ris ala manden er at sidde og gætte hvem der har mandlen.. er man mange mennesker synes jeg det er ookay at ha 2 mandler...
i hverdagen lærer vi vores datter at dele, og det skal også gælde den dag.. det er ærligt spil og det er en snydemandel ikke.. Så kan man ligeså godt droppe det og så bare gi en ekstra julegave..

I min mands familie har de så faktisk en ekstra leg, der foregår sådan at man inden man begynder at spise flæskesteg osv tænder et juletræslys hver (på samme tid) som så står og brænder mens man spiser.. den hvis lys går sidst ud vinder en "lys-gave".. Og så passer det meget godt med at når de er brændt ud  er alle færdige med al maden.. så blvier børnene siddene ved bordet og deres ene barn der ikke spiser ris ala mand får også en chance for at få en lille ekstra gave.. :-) Skide god tradition synes jeg.. 

Men nej, jeg giver ikke snydemandel og jeg fik engang et år og ØV! hvor blev jeg skuffet over at vi alle børn fik en mandel... Så det gør vi ikke..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. december 2010

TrineCT

Vi giver ingen snydemandel. Hos os skal man være heldig. Tror også det er en vigtig lærerproces at nogle får mens andre ikke gør.

Trine

www.smart-babytøj.dk

Anmeld

20. december 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Nej, helt sikkert ingen snydemandel her - de er henholdsvis 3 år samt 1 år og 9 mdr. Dog er der en mandel til børnene og en mandel til de voksne

Min mand er vokset op med snyde-mandel, men jeg det er jeg ikke.

Min søster har teenagere og de er heller ikke vokset op med snydemandel og der har aldrig været brok for dem  Så det er et spørgsmål om, hvad man er vant til

Anmeld

20. december 2010

Silas&Mille

Vi har én gang fået en snyde-mandel og det var da jeg var omkring 6-7 år gammel og min lillebror var 2-3 år gammel.

Ellers kan jeg ikke mindes der har været snyde-mandel i min familie.

Vi kommer heller ikke til at give vores barn snyde-mandel for vi vil lærer ham/hende fra start af at man ikke altid kan få. De kan lige så godt lærer det når de er helt små 

Anmeld

20. december 2010

B&J

min dreng skal ikke have mandlen i nu og om han skal have en snyde mandel på en måde jeg fik altid min uder bordet af min onkel og sjovt nok han fik den sku altid... men heldigt for mig

Anmeld

20. december 2010

SussieThyssen

tinasmor skriver:

Bare en hygge-tråd udledt fra en andet mandelgave-tråd.

Hvordan er det i jeres familie, giver I jeres barn en "madelgave" dvs ligger en snydemandel i deres risengrød/risalamante?

Hos os har vi kun en pige som ikke er så gammel så det bliver første år hun overhoved skal have risengrød, vores umiddelbare plan er, at hun ikke nu eller i fremtiden skal have en snydemandel men indgå i "legen" som alle andre.

Dog ved man jo, at man jo noglegange har et standpunkt til man tager et nyt og eftersom hun først lige er ved at være gammel til det her juletamtam, ja så er det jo svært at vide hvordan det bliver om 5 år, men som sagt er planen pt at hun ikke skal have noget specielt.

Hvis jeres børn får det, hvor længe gør de det så. Min søsters børn får det begge og den ældste er snart 13, så synes jeg måske tiden er løbet lidt fra, at man stadigvæk får en falsk mandel i sin skål. Eller måske er det mere normalt end jeg tror?

Hvad er jeres traditioner og tanker?

I vores familie bruger vi snydemandler til de små og indtil de selv begynder at lugte lunten og giver tilkende, at de gerne vil deltage på lige fod med os voksne.
Herregud, det er jo en juleleg og juleaften, så hvorfor skulle der ikke være en gave til de små særskilt??
I de år hvor vi var mange i min slægt og med flere børn, fik alle ungerne hver en snydemandel i deres portion, og der var en gave til hver af ungerne. Gerne noget, som kunne få tiden til at gå indtil de voksne havde fået spist og snakket færdig, så vi kunne komme ind til gaverne og træet, så var vi unger så dejligt beskæftiget 
Det samme har altid været omkring pakkekalenderen. Her er det nissen, der kommer med pakkerne indtil de selv regner ud, at det er mor eller far, der leverer den.
Hyggeligt og herligt, og noget man mindes med glæde.

Kærligst
Sussie

Anmeld

20. december 2010

Mumto3

Ingen snydemandel her!!!

Jeg glemmer aldrig engang som barn hvor vi var ude og besøge nogle en af juledagene. Mandelgaverne stod på bordet (og var ikke pakket ind) og så siger drengen i huset: Hvis det nu er dig der får mandlen først, kan vi så ikke aftale at du tager den der gave, for jeg vil gerne have den anden  Jeg forstod INGENTING????? det var jo slet slet ikke sikket at hverken han eller jeg fik mandlen (og jeg forstod heller ikke hvorfor der var TO mandler), men ak, ja, det var snyde mandler og ja der var en til os hver. HVOR KEDELIGT!!!

Her hjemme er vores børn nu 2år 4år og 6år og de har aldrig fået snyde mandler, tilgengæld går de to ældste hele året og snakker om mandelgave (som er en macipansgris!!!) og hvem der har fået den og gad vide hvem der får den i år, og hvad nu hvis det er MIG der får den i går, og så får de julelys i øjnene  De snakker også meget om at dele marcipansgrisen, og både storebror og lillebror lover med jævnemellemrum hinanden at de vil dele hvsi det er dem der får mandlen. Så snakker de om hvem der skal have hovedet og hvem der skal have bagbenen osv, men hvad nu hvis det er morfar der får mandlen, gad vide om han så vil dele den??? Ja, det er jo ikke til at vide.

Jeg synes at vores mandel giver rigtige mange og hyggelige stunder, hvor vi snakker og glæder os til jul, gode tider med at snakke om at dele det gode man måske får osv. Det ville være synd at tage alt det fra børnene!

Anmeld

20. december 2010

tinasmor

Det er sjovt at læse de mange forskellige svar og holdninger.

Nogle siger: "Herregud det er jo kun for sjov", eller " Det er en hyggelig tradition som vi vil fortsætte med"

Andre mener, at man lige så godt kan lærer børnene at i spil kan man ikke altid vinde ligesom at man ikke skal have gaver når ens søskende har fødselsdag, eller at det så bare bliver en "ekstra julegave".

Jeg kan også læse lidt ud fra de forskellige svar, at det måske har meget at gøre med hvordan man selv er vokset op. Og sådan er det jo tit med julen. Den er fyldt med traditioner og hvis man er vokset op med noget man synes var helt fint (med eller uden snydemandel) så tager man det åbenbart gerne videre til sine egne børn.

Det er altid sjovt og hyggeligt at læse hvordan I gør i JERES familie er til jul.

Anmeld

20. december 2010

Marco2

Nej, det bruger vi ikke og det bliver heller ikke indført.

Der er så meget til hende i løbet af december i form af forskellige kalendre, pakkekalendre og selve juleaften er jo spækket med gaver til hende. Så hun får ikke særbehandlig mht mandelgave, og mener også at hun har godt af at lære at alt ikke er til hende og at det er ok ikke altid at "vinde".

At nogle gange er det bare nogle andre der får

Hun er 3 1/2.

Jeg selv fik snydemandel, men det er ikke noget jeg vil føre videre …

AG

Anmeld

20. december 2010

Lise

Har slet ikke tænkt på det, så det får han nok ikke. Min "store" dreng er 3½ år gammel, så han har slet ikke fået mandler før. 

Jeg fik selv snydemandel som barn. Jeg vidste godt at jeg fik den hvert år - ligesom min bror, kusine og fætter - men det hørte sig bare til. Ved ikke helt hvad min holdning er til det, måske bare "Herregud, det er jo JUL, og lad nu børnene..." 

Vi holder jul hos bedstemor og bedstefar (mine forældre), og min mor er blød som smør, så måske hun giver ham det... vi har ikke snakket om det.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.