Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Blander mig lige udefra... igen.
Min datter er snart 3 ½ og har altid erstattet k og g med t og d (godt = dot), r med h (Rikke = hikke), og sp blev til f (spise = fise - prøve lige at holde masken, når pigebarnet ganske alvorligt siger "nu kan jeg altså bare ikke fise mere mor!")
Vi var lidt bekymret, og bad derfor om en sprogtest i børnehaven, men det er helt okay, og hun scorede højeste score (eller laveste, for bedste score er 0
). Det skal nok komme og hun har et meget stort ordforråd, sprogforståelse og sætningsdannelse for hendes alder.
Det man skal gøre - fik vi at vide - er at gentage ordet korrekt - ikke rette, bare gentage. F.eks når Caroline konstaterer at hun ikke kan "fise" mere, så skal vi bare helt normalt sige: Det er okay at du ikke kan spise mere.
Vi har oplevet en stor udvikling i hendes sproglyde efter børnehavestart - f.eks. er k og g ved at være på plads. Hun har altid været blandt de ældste i DP og legestuen, så hun har ikke haft andre børn at høre sproget fra. Og selvom vores DP var rigtig god og dygtig, så lærer de åbenbart bedst fra andre børn.
Okay, ovenpå denne lange roman vil jeg bare sige, at jeg er sikker på at det nok skal komme - det må bare ikke blive et problem i form af at I retter på hende, for så vil hun måske til sidst opgive at bruge ord med s-lyde og så får hun jo ikke øvet dem. Talepædagog er vist tidligst inde i billedet ved 4 års alderen - og sjældent så tidligt på grund af manglende bogstavlyde.
Pernille
Anmeld