Ved I om jeg skal bekymre mig???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

966 visninger
13 svar
0 synes godt om
19. december 2010

Klumpe-dumpe

Malucca taler jo ret meget og har et stort ordforråd, taler i sætninger med 8-10 ord. Tæller til 5 osv.

Men skal jeg bekymre mig over hun ikke kan sige S ???

Andre ord-lyde siger hun rigtigt, men det her S kan hun ikke sige. Så når hun siger

Sut, siger hun Dut

Bus, siger hun BuD

Sove, siger hun Dove

Skål, siger hun Dål

osv osv osv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2010

oo

æh hm...jeg ved det ikke. min lillesøster kunne heller ikke sige S, men sagde G istedet (hun indtalte den mest morsomme historie på bånd om Pringer og Pringegger ) og hun kom til talepædagog i de helt små klasser. Idag taler hun überkorrekt!

Carla kan ikke sige G, men siger D istedet ("ja, det dider jeg dodt" fx ) og der har ikke været tale om at rette hendes til endnu, hun er jo 3...

Anmeld

19. december 2010

Klumpe-dumpe

Tjuhl skriver:

æh hm...jeg ved det ikke. min lillesøster kunne heller ikke sige S, men sagde G istedet (hun indtalte den mest morsomme historie på bånd om Pringer og Pringegger ) og hun kom til talepædagog i de helt små klasser. Idag taler hun überkorrekt!

Carla kan ikke sige G, men siger D istedet ("ja, det dider jeg dodt" fx ) og der har ikke været tale om at rette hendes til endnu, hun er jo 3...

Det lyder som nogen gode historier, din søs har lavet :D

Jeg kunne heller ikke sige S som lille, så min bror hed Ramu.

Min lille niece, kunne ikke sige TR. så trøje hed øje, og hun opgav ret hurtigt at sige Trine, men altså nu hedder jeg jo så heller ikke Trine hos dem, men Faster. Hun kom også til talepædagog i 1 kl.

Cornelia talte rent da hun var omkring Maluccas alder, det er derfor jeg er i tvivl.... Altså hvor rent bør de kunne tale nu/Bør de kunne udtale alle lyde nu...

Men hvis ikke Carla er blevet "rettet" nu hvor hun er blevet 3 år, så skal jeg nok ikke bekymre mig endnu om S-lyde.

Anmeld

19. december 2010

LIZO

behøver du ikke være. liam kunne først sige det ordenlig da han var 4.   det er svært at lære at sige det rigtig.. men hun skal nok lære det

Anmeld

19. december 2010

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Blander mig lige udefra... igen.

Min datter er snart 3 ½ og har altid erstattet k og g med t og d (godt = dot), r med h (Rikke = hikke), og sp blev til f (spise = fise - prøve lige at holde masken, når pigebarnet ganske alvorligt siger "nu kan jeg altså bare ikke fise mere mor!")

Vi var lidt bekymret, og bad derfor om en sprogtest i børnehaven, men det er helt okay, og hun scorede højeste score (eller laveste, for bedste score er 0 ). Det skal nok komme og hun har et meget stort ordforråd, sprogforståelse og sætningsdannelse for hendes alder.

Det man skal gøre - fik vi at vide - er at gentage ordet korrekt - ikke rette, bare gentage. F.eks når Caroline konstaterer at hun ikke kan "fise" mere, så skal vi bare helt normalt sige: Det er okay at du ikke kan spise mere.

Vi har oplevet en stor udvikling i hendes sproglyde efter børnehavestart - f.eks. er k og g ved at være på plads. Hun har altid været blandt de ældste i DP og legestuen, så hun har ikke haft andre børn at høre sproget fra. Og selvom vores DP var rigtig god og dygtig, så lærer de åbenbart bedst fra andre børn.

Okay, ovenpå denne lange roman vil jeg bare sige, at jeg er sikker på at det nok skal komme - det må bare ikke blive et problem i form af at I retter på hende, for så vil hun måske til sidst opgive at bruge ord med s-lyde og så får hun jo ikke øvet dem. Talepædagog er vist tidligst inde i billedet ved 4 års alderen - og sjældent så tidligt på grund af manglende bogstavlyde.

Pernille

Anmeld

19. december 2010

Bondepigen

Tror bestemt ikke du har grund til bekymring endnu, men hvis hun stadig ikke kan sige s-lyde, når hun bliver 4-5 år,så kan du begynde at tænke over det. Min nevø kunne ikke sige lassie, så blev det til lassie. Han fik skåret tungebåndet, da han var omk. Den alder. Men nu er det vist ok!

Anmeld

19. december 2010

anna-jonas

Er du gal, Trine???? Hun er da mega langt foran rent sprogmæssigt.......................jeg ville bestemt ikke være bekymret.

Mydder til prindedden.

Anmeld

20. december 2010

mama09

Rose <3 skriver:

Malucca taler jo ret meget og har et stort ordforråd, taler i sætninger med 8-10 ord. Tæller til 5 osv.

Men skal jeg bekymre mig over hun ikke kan sige S ???

Andre ord-lyde siger hun rigtigt, men det her S kan hun ikke sige. Så når hun siger

Sut, siger hun Dut

Bus, siger hun BuD

Sove, siger hun Dove

Skål, siger hun Dål

osv osv osv.

Latifa kan hellere ikke sige s..... Så sut bliver også til dut/dutter osv.. HEHE LYDER SÅ SØDT...

De skal nok lærer det s, no stress mama

Anmeld

20. december 2010

Klumpe-dumpe

cmks2007 skriver:

Blander mig lige udefra... igen.

Min datter er snart 3 ½ og har altid erstattet k og g med t og d (godt = dot), r med h (Rikke = hikke), og sp blev til f (spise = fise - prøve lige at holde masken, når pigebarnet ganske alvorligt siger "nu kan jeg altså bare ikke fise mere mor!")

Vi var lidt bekymret, og bad derfor om en sprogtest i børnehaven, men det er helt okay, og hun scorede højeste score (eller laveste, for bedste score er 0 ). Det skal nok komme og hun har et meget stort ordforråd, sprogforståelse og sætningsdannelse for hendes alder.

Det man skal gøre - fik vi at vide - er at gentage ordet korrekt - ikke rette, bare gentage. F.eks når Caroline konstaterer at hun ikke kan "fise" mere, så skal vi bare helt normalt sige: Det er okay at du ikke kan spise mere.

Vi har oplevet en stor udvikling i hendes sproglyde efter børnehavestart - f.eks. er k og g ved at være på plads. Hun har altid været blandt de ældste i DP og legestuen, så hun har ikke haft andre børn at høre sproget fra. Og selvom vores DP var rigtig god og dygtig, så lærer de åbenbart bedst fra andre børn.

Okay, ovenpå denne lange roman vil jeg bare sige, at jeg er sikker på at det nok skal komme - det må bare ikke blive et problem i form af at I retter på hende, for så vil hun måske til sidst opgive at bruge ord med s-lyde og så får hun jo ikke øvet dem. Talepædagog er vist tidligst inde i billedet ved 4 års alderen - og sjældent så tidligt på grund af manglende bogstavlyde.

Pernille

Jeg takker for svar. -Og så lader jeg være med at bekymre mig ;)

Glædelig Jul!

Anmeld

20. december 2010

Klumpe-dumpe

anna-jonas skriver:

Er du gal, Trine???? Hun er da mega langt foran rent sprogmæssigt.......................jeg ville bestemt ikke være bekymret.

Mydder til prindedden.

Jo jeg ved godt hun er dygtig, og derfor tænkte jeg hun måske burde kunne sige S ;)

Prindedden mydder tilbage :P

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.