lige et dumt spørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

778 visninger
13 svar
0 synes godt om
19. december 2010

DLM

ja jeg ved godt det måske er et dumt spørgsmål

Men... Jeg har de sidste par dage haft ondt i halsen, hævede mandler og synkebesvær.

og nu det nok dumme spørgsmål Kan jeg smitte min søn på 6 måneder? han får jo nysser som han plejer det har jeg slet ikke tænkt over

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2010

BinaMor

DLM skriver:

Men... Jeg har de sidste par dage haft ondt i halsen, hævede mandler og synkebesvær.

og nu det nok dumme spørgsmål Kan jeg smitte min søn på 6 måneder? han får jo nysser som han plejer det har jeg slet ikke tænkt over

hvis du ammer ham får han medicin nu(dvs alle dine krops modstandstoffer ryger først i mælken til baby) så det vil kun være lidt.

ellers er muligheden desværre temmelig stor

god bedring

Anmeld

19. december 2010

SussieThyssen

DLM skriver:

Godmorgen søde ven!
Ja, det kan du godt, men de fleste småbørn i den alder har et rimeligt godt emunforsvar.
Vil dog sige at det gælder med dette som med alle andre sygdomme, at jo tættere kontakt, jo større er chancen for smitte.
God bedring til dig.

Kærligst
Sussie

Anmeld

19. december 2010

SussieThyssen

BinaMor skriver:

hvis du ammer ham får han medicin nu(dvs alle dine krops modstandstoffer ryger først i mælken til baby) så det vil kun være lidt.

god bedring

Vil nu lige sige, at det jo kun er det moderen er emun over for, som barnet får modstand over for via modermælken. Hvis moderen ikke er emun, kan hun heller ikke levere emunitet.
Så er det som her en halsvirus, som moderen har fået, så kan hun ikke beskytte barnet via mælken, da hun jo ikke har antistofferne i sig.

Anmeld

19. december 2010

DLM

BinaMor skriver:

god bedring

han er bryst barn så håber da jeg har dannet anti-stoffer mod en halsbetændelse

Anmeld

19. december 2010

DLM

SussieThyssen skriver:

Vil nu lige sige, at det jo kun er det moderen er emun over for, som barnet får modstand over for via modermælken. Hvis moderen ikke er emun, kan hun heller ikke levere emunitet.
Så er det som her en halsvirus, som moderen har fået, så kan hun ikke beskytte barnet via mælken, da hun jo ikke har antistofferne i sig.

hmm jeg må hellere ringe til lægen og høre om de har en tid til os mandag hvis det ikke er blevet bedre så, så han han kigge på os begge 2. for min søn er godt nok snottet lige nu, men jeg kan jo ikke se hvis han har fået noget med halsen også

Anmeld

19. december 2010

SussieThyssen

DLM skriver:

hmm jeg må hellere ringe til lægen og høre om de har en tid til os mandag hvis det ikke er blevet bedre så, så han han kigge på os begge 2. for min søn er godt nok snottet lige nu, men jeg kan jo ikke se hvis han har fået noget med halsen også

Synes du da, at han er sløj?
Altså bortset fra snot.

Anmeld

19. december 2010

BinaMor

SussieThyssen skriver:

men så snart morens krop mærker fremmedebaktier begynder kroppen at producere antistoffer og dem får baby før mor.

så vi har begge ret. kopi fra ammenet

Grunde til at amme længe

Modermælk indeholder antistoffer mod sygdomme, som moren har haft. Disse gives videre til barnet via mælken. Så længe man ammer, vil man altså videregive sin egen immunitet overfor forskellige sygdomme.

Når barnet er forkølet, har influenza o.l. danner moderen antistoffer i mælken. Dette giver typisk et kortere og mindre ubehageligt sygdomsforløb for barnet.

Anmeld

19. december 2010

DLM

SussieThyssen skriver:

Synes du da, at han er sløj?
Altså bortset fra snot.

nej bortset fra snot er han som han plejer. så fejler han sikkert ikke noget vel?

Anmeld

19. december 2010

SussieThyssen

BinaMor skriver:

men så snart morens krop mærker fremmedebaktier begynder kroppen at producere antistoffer og dem får baby før mor.

så vi har begge ret. kopi fra ammenet

Grunde til at amme længe

Modermælk indeholder antistoffer mod sygdomme, som moren har haft. Disse gives videre til barnet via mælken. Så længe man ammer, vil man altså videregive sin egen immunitet overfor forskellige sygdomme.

Når barnet er forkølet, har influenza o.l. danner moderen antistoffer i mælken. Dette giver typisk et kortere og mindre ubehageligt sygdomsforløb for barnet.

Jeg understregede lige lidt i teksten.
Som du ser er det en kickstarter til moderens krop, hvis barnet bliver sygt, men hun kan ikke danne antistoffer mod noget, hun ikke har haft.
Måske var det en ide, at stille et uddybende spørgsmål på Ammenet, netop til dette emne.
"Kan moderen danne antistoffer i mælken mod noget, hun ikke har haft?"
Ikke at jeg ikke vil bøje mig for den medicinske viden...det vil jeg særdeles gerne, men hvis man tænker logisk, så kan man man ikke levere noget, man ikke har.
Jeg tror, at det teksten ikke viser tydeligt nok, er en sammenhæng mellem disse to ting, at det kan dobbelttolkes.

Så jo....vi er helt enige...men det vil glæde mig meget, hvis moderen vitterligt er i stand til selv at skabe antistoffer til barnet mod noget hun ikke selv har haft. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.