BinaMor skriver:
men så snart morens krop mærker fremmedebaktier begynder kroppen at producere antistoffer og dem får baby før mor.
så vi har begge ret. kopi fra ammenet
Grunde til at amme længe
Modermælk indeholder antistoffer mod sygdomme, som moren har haft. Disse gives videre til barnet via mælken. Så længe man ammer, vil man altså videregive sin egen immunitet overfor forskellige sygdomme.
Når barnet er forkølet, har influenza o.l. danner moderen antistoffer i mælken. Dette giver typisk et kortere og mindre ubehageligt sygdomsforløb for barnet.
Jeg understregede lige lidt i teksten.
Som du ser er det en kickstarter til moderens krop, hvis barnet bliver sygt, men hun kan ikke danne antistoffer mod noget, hun ikke har haft.
Måske var det en ide, at stille et uddybende spørgsmål på Ammenet, netop til dette emne.
"Kan moderen danne antistoffer i mælken mod noget, hun ikke har haft?"
Ikke at jeg ikke vil bøje mig for den medicinske viden...det vil jeg særdeles gerne, men hvis man tænker logisk, så kan man man ikke levere noget, man ikke har.
Jeg tror, at det teksten ikke viser tydeligt nok, er en sammenhæng mellem disse to ting, at det kan dobbelttolkes.
Så jo....vi er helt enige...men det vil glæde mig meget, hvis moderen vitterligt er i stand til selv at skabe antistoffer til barnet mod noget hun ikke selv har haft. 

Anmeld