Hjælp til kransekage & konfekt!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.640 visninger
8 svar
1 synes godt om
17. december 2010

Ryberg

Du godeste hvor er nettet stort, google voldsomt og søgefunktionen herinde uoverskuelig når jeg bare gerne vil have en simpel opskrift på en omgang kransekage samt konfekt..

jeg har aldrig prøvet at lave det før... og vil så gerne lave noget lækkert konfekt til juleaften - så søger nogle lækre ideer til det...

og kransekage til nytårsaften - og hvornår skal jeg lave det? dagen før? eller hvor lang tid kan det holde sig?

det jeg har hjemme er:

1500 g. marcipan
3 pk. nougat
en omgang smeltechokolade (til konfekten?)

og selvfølgelig alm. sukker...

anede ikk hvad jeg skulle bruge, så købte det jeg "gættede" mig til..

Har i nogle opskrifter i gerne vil dele med mig? som er "nemme" at gå til

vi bliver vidst ca.7 mand nytårsaften..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2010

Silas&Mille

KittyGirl skriver:

Du godeste hvor er nettet stort, google voldsomt og søgefunktionen herinde uoverskuelig når jeg bare gerne vil have en simpel opskrift på en omgang kransekage samt konfekt..

jeg har aldrig prøvet at lave det før... og vil så gerne lave noget lækkert konfekt til juleaften - så søger nogle lækre ideer til det...

og kransekage til nytårsaften - og hvornår skal jeg lave det? dagen før? eller hvor lang tid kan det holde sig?

det jeg har hjemme er:

1500 g. marcipan
3 pk. nougat
en omgang smeltechokolade (til konfekten?)

og selvfølgelig alm. sukker...

anede ikk hvad jeg skulle bruge, så købte det jeg "gættede" mig til..

Har i nogle opskrifter i gerne vil dele med mig? som er "nemme" at gå til

vi bliver vidst ca.7 mand nytårsaften..

Jeg kan desværre  ikke hjælpe med kranskagen, men du kan finde masser af lækre opskrifter på konfekt på Odense Marcipans hjemmeside:

http://www.odense-marcipan.dk/inspiration/opskrifter/14-den-sode-jul.html

(Kan så lige se der også er en opskrift på kransekage) 

Anmeld

18. december 2010

Silas&Mille

Hov så lige der var et par spørgsmål mere 

Jeg tror godt du kan lave konfekten fx i dag eller i morgen og bare sørge for at det opbevares i en lufttæt boks/skål i køleskabet eller i hvert fald et køligt sted.

Det samme tror jeg du kan gøre med kransekagen, men der er jeg ikke helt sikker.

Anmeld

18. december 2010

LLN

Konfekten kan du som skrevet sagtens lave nu og komme i køleskabet.

Kransekagen synes jeg bliver bedst hvis den når en tur i fryseren inden den skal spises.

Anmeld

18. december 2010

Ryberg

MoriSverige skriver:

Hov så lige der var et par spørgsmål mere 

Jeg tror godt du kan lave konfekten fx i dag eller i morgen og bare sørge for at det opbevares i en lufttæt boks/skål i køleskabet eller i hvert fald et køligt sted.

Det samme tror jeg du kan gøre med kransekagen, men der er jeg ikke helt sikker.

Okey, jamen tusind tak

Men igen er det bare så uoverskueligt fordi der er så mange, og halvdelen af tingene har jeg ikke hjemme, men må bare gætte mig til hvad for nogle jeg kan lave og tage dem fra en ende af

og tak for svar

Anmeld

18. december 2010

Ryberg

LLN skriver:

Konfekten kan du som skrevet sagtens lave nu og komme i køleskabet.

Kransekagen synes jeg bliver bedst hvis den når en tur i fryseren inden den skal spises.

Okey.. jamen så kan jeg jo godt får lavet kransekagen.... så skal jeg bare finde en "nem" opskrift og hvordan jeg skal lave den, om det skal være et tårn eller stykker...

er bare bange for at jeg får forkludret et tårn

Anmeld

18. december 2010

LLN

KittyGirl skriver:

Okey.. jamen så kan jeg jo godt får lavet kransekagen.... så skal jeg bare finde en "nem" opskrift og hvordan jeg skal lave den, om det skal være et tårn eller stykker...

er bare bange for at jeg får forkludret et tårn

Jeg plejer at bruge denne opskrift.

500 gram marcipan 
175 gram flormelis
En æggehvide
Marcipanen æltes med flormelis og æggehvide. Den vil være lidt klistret. Brug flormelis.
Tril dejen til pølser og form ringe med voksende diameter:

Jeg starter med at lave en ring af en pølse på 12 cm derefter laver jeg toppen og til de efterfølgende ringe stiger pølsens længde med 3,5 cm.

Stykkerne klemmes lidt sammen i toppen som en tagryg. Hvis du skal bage mange, kan de små bages inden i de store.
Stil dem på en dobbelt bageplade for at undgå de brænder på i bunden. Bag dem ved 230-250 grader i fem-syv minutter. Hold øje med dem, for de brænder hurtigt på.

Løsfrys dem i fryseren uden glasur. Tag dem op om formiddagen den dag hvor du skal bruge dem og pynt med glasur. Glasuren skal laves med æggehvide for at den bliver hård. Kan evt. sættes sammen med smeltet chokolade.

Anmeld

21. december 2010

Ryberg

LLN skriver:

Jeg plejer at bruge denne opskrift.

500 gram marcipan 
175 gram flormelis
En æggehvide
Marcipanen æltes med flormelis og æggehvide. Den vil være lidt klistret. Brug flormelis.
Tril dejen til pølser og form ringe med voksende diameter:

Jeg starter med at lave en ring af en pølse på 12 cm derefter laver jeg toppen og til de efterfølgende ringe stiger pølsens længde med 3,5 cm.

Stykkerne klemmes lidt sammen i toppen som en tagryg. Hvis du skal bage mange, kan de små bages inden i de store.
Stil dem på en dobbelt bageplade for at undgå de brænder på i bunden. Bag dem ved 230-250 grader i fem-syv minutter. Hold øje med dem, for de brænder hurtigt på.

Løsfrys dem i fryseren uden glasur. Tag dem op om formiddagen den dag hvor du skal bruge dem og pynt med glasur. Glasuren skal laves med æggehvide for at den bliver hård. Kan evt. sættes sammen med smeltet chokolade.

Har ikke lige fået svaret dit indlæg.. men regner med at bruge din opskrift her en af de kommende dage.. og så må vi se hvor det bærer hen af

Står man og måler med en lineal når man laver det? (ved godt det lyder som et meget dumt spørgsmål) ....

Anmeld

22. december 2010

LLN

KittyGirl skriver:

Har ikke lige fået svaret dit indlæg.. men regner med at bruge din opskrift her en af de kommende dage.. og så må vi se hvor det bærer hen af

Står man og måler med en lineal når man laver det? (ved godt det lyder som et meget dumt spørgsmål) ....

Hej

Jeg plejer at bruge et målebånd. Med hensyn til længden så jeg det søde liv forleden og hendes første ring er 8 cm, og så lavede hun dem 2 cm. længere pr. gang. Det giver en højere og slankere kransekage end den jeg har haft lavet, og jeg vil nok selv gøre det på den måde i år.

http://www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/Opskrifter/2010/Jul/uds_4/20101217091258.htm

http://www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/Udsendelser/udsendelser-oversigt.htm

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.