Hjælp til rettigheder om barnets sygedag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

515 visninger
8 svar
0 synes godt om
15. december 2010

denlille

Jeg er desværre ansat et sted hvor barnets sygedag ikke er noget ledelsen giver velvilligt:-(...Jeg gik i tirsdags til ledelsen og fortalte min pige var syg..hun havde været det i 2 dage( de dage havde min mand været hjemme med hende), Nåmen spurgte så om jeg kunne få en feriedag i dag fordi jeg kunne se at hun ikke blev frisk. det fik jeg så. Men ak hun er slet ikke klar til i morgen..Hvad kan jeg så gøre? Kan jeg ringe og melde barn syg i morgen eller er det umuligt nu hvor de ved jeg allerede har brugt en feriedag på mit barn da hun var syg? Jeg gjorde jo dette for at undgå at få mere fravær og fordi jeg selvfølgelig regnede med at hun var frisk til i morgen-det er hun så bare ikke:-(

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2010

tinasmor

så vidt jeg ved, er det da ikke noget din chef bestemmer om du kan få et barnets sygedag. Tjek med din fagforening. Hos os har man 2 dage i træk (mange steder er det kun 1)

Det skal de da ikke bestemmer, synes det ville være synd at bruge en ferie fridag på det.

Anmeld

15. december 2010

Lotte*kbh

Stakkels dig, det er bare sådan et stort dilemma mellem de store forpligtelser. Man er så splittet. Men iflg. reglerne, så har du ingen rettigheder på nuværende tidspunkt. Barns første eller anden sygedag er ikke engang en rigtig rettighed, men en frihed man KAN have. SÅ du må forhandle dig til en løsning, for tro mig, din chf ved godt at du ikke er syg, hvis du melder dig syg nu. Hank op i dig selv, og vær stolt af at du er redelig og ordentlig og tager en feriedag. Mød din ledelse med åben pande og vis tillid til at de kan se, at du ikke kan lade dit syge barn blive hjemme. Beklag ulejligheden, tjek om du evt. kan lave noget arbejde hjemme, vis interesse for opgaverne og kollegerne, og fortæl at du har prøvet at finde alternative pasninger. Og bed så om en fridag mere. Hvis din ledelse er klog, får du den,- hvis ikke, så ved de jo så senere hvorfor du melder dig selv syg næste gang. Ellers må far jo prøve igen.

PøjPøj og god bedring med hende.

Anmeld

15. december 2010

tinasmor

Lotte*kbh skriver:

Stakkels dig, det er bare sådan et stort dilemma mellem de store forpligtelser. Man er så splittet. Men iflg. reglerne, så har du ingen rettigheder på nuværende tidspunkt. Barns første eller anden sygedag er ikke engang en rigtig rettighed, men en frihed man KAN have. SÅ du må forhandle dig til en løsning, for tro mig, din chf ved godt at du ikke er syg, hvis du melder dig syg nu. Hank op i dig selv, og vær stolt af at du er redelig og ordentlig og tager en feriedag. Mød din ledelse med åben pande og vis tillid til at de kan se, at du ikke kan lade dit syge barn blive hjemme. Beklag ulejligheden, tjek om du evt. kan lave noget arbejde hjemme, vis interesse for opgaverne og kollegerne, og fortæl at du har prøvet at finde alternative pasninger. Og bed så om en fridag mere. Hvis din ledelse er klog, får du den,- hvis ikke, så ved de jo så senere hvorfor du melder dig selv syg næste gang. Ellers må far jo prøve igen.

PøjPøj og god bedring med hende.

Men kommer det ikke an på hvilken overens komst man har og det er en rettiged eller ej?

Anmeld

15. december 2010

Hansen97

Barnets 1. (og 2.) sygedag har man kun ret til hvis man har en overenskomst og det er skrevet i.

Det er ikke en "menneskeret" i Danmark og er ikke natuligt..

Vi har den ikke på vores arbejdsplads for vi har ingen overenskomst.

Anmeld

15. december 2010

denlille

Jeg har skam en overenskomst hvor  det er i men har stadig ikke ret til noget...

Anmeld

15. december 2010

Hansen97

spætte skriver:

Jeg har skam en overenskomst hvor  det er i men har stadig ikke ret til noget...

hvis det står i din overenskomst så har du også ret til det... hvem siger andet??

Anmeld

15. december 2010

aarhusmor

Du har ikke ret til en fridag fordi dit barn er sygt, med mindre det er aftalt via en overenkomst.

Men naturligvis skal du have fri, da du ikke kan overlade barnet til sig selv. Ring og bed om endnu en feriedag. Selvom man ikke har retten, så er det da normalt noget man får fri til. Alt andet ville være urimeligt.

Anmeld

15. december 2010

tinasmor

spætte skriver:

Men hvis det ER i jeres overneskomst (F.eks er min søster lærer og der har de en overneskomst som siger, at de har ret til 1. og 2. barnets sygedag) hvis det ER i jeres overnskomst, så må du da snakke med din tillidsmand hvis jeres chef ikke vil give den.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.