mor-til-vanessa skriver:
kan ikke svare men er lidt nysgerrig om hvad det er. hvis jeg må spørge??
Jeg kan dårligt nok selv finde ud af hvad det er
syns det er svært at forstå. Fandt det, efter jeg søgte efter mens-smerter. er begyndt at have flere smerte en hvad jeg plejer, her de sidste 4-6mdr.
Her er lidt om det -
Navnet endometriose kommer af ordet endometrium, som er den slimhinde, der sidder indvendigt i livmoderen. Hvis en kvinde ikke er gravid, opbygges og afstødes slimhinden i livmoderen hver måned. Den udskilles som menstruationsblod i slutningen af hver cyklus. Hvis man lider af endometriose, betyder det, at væv, der ligner og opfører sig som livmoderslimhinden, forefindes udenfor livmoderen, for det meste inden i bughulen.
Endometriosevæv, der befinder sig udenfor livmoderen, reagerer på den menstruelle cyklus på en måde, der nøjagtigt svarer til den måde, slimhinden indeni livmoderen normalt reagerer på. I slutningen af hver eneste cyklus, når hormonerne fra æggestokkene får livmoderen til at afstøde sin slimhinde, vil endometriosevævet udenfor livmoderen gå i stykker og begynde at bløde. Men i modsætning til menstruationsblodet fra livmoderen, som kroppen kan skille sig af med under menstruationen, har blodet fra det misplacerede væv udenfor livmoderen ingen steder at kunne komme ud. Derfor kan vævet i områderne rundt om endometriosevævet blive inficeret eller hæve op. Betændelsen kan forårsage ardannelse rundt om det område, hvor endometriosevævet sidder. Disse sammenvoksninger kan udvikle sig til cyster, der kan vokse.
Endometriose bliver oftest konstateret i æggestokkene, på æggelederne og senerne, der holder livmoderen på plads i bækkenet, i underlivet mellem vagina og rectum (endetarmen), på ydersiden af livmoderen, og på indersiden af bughulen. I sjældnere tilfælde kan endometriosevæv findes på tarmene, i endetarmen, på blæren, i vagina, på de ydre kønsorganer, eller i arvæv fra maveoperationer. Yderst sjældent kan det dog også forefindes udenfor underlivet i lungerne, lårene og armene.
Anmeld