for mig en åbenbaring "spis dig gravid"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.129 visninger
6 svar
0 synes godt om
14. december 2010

baby84

Ved ikke om jeg er den eneste der indtil nu ikke har fattet at kost kan have en central betydning

Jeg vil bare lige fortælle om den åbenbaring jeg fik i dag. Jeg købte bogen "spis dig gravid" og har fået en masse brugbar information som alle burde kende til. Tak den den af jer der foreslog bogen

Insulin kan åbenbart påvirke stort set alle faser af pb fra æl til fødsel. Og påvirkningen er negativ.

Hvis man ikke spiser korrekt og får for mange kulhydrater får man forhøjet insulin- og forhøje testosteronniveau, hvilket kan forklare manglende æl, cyster og ustabil eller udeblevet mens. Insulin hæmmer frigørelsen af æg og hæmmer et andet hormon der hjælper til at ægget sætter sig fast i livmoderen.

Endvidere kan det påvirke sædkvaliteten hos manden. øl er fx meget insulinforhøjende, hvilket er vigtigt for min mand

Til jer der endnu ikke har bogen og måske kæmper med uforklarlig barnløshed var det måske en ide.

I bogen stod der at forhøjet insulinniveau kunne opdages ved at kvinden efter at have smidt p-pillerne fik uren hud, tyndt hår, ex hår på forkerte steder el øget træthed. Dette skyldes at testosteron forøges af insulin men blive nedreguleret af p-pillerne. Man kan altså gå på p-piller uden at opdage at der er rod i hormonerne. Dette forklare fuldstændig mine symptomer så jeg må forsøge at ændre kosten

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2010

AnneH

okay.. det lyder spændende. Måske jeg skulle tage og købe den bog også..

Anmeld

15. december 2010

Angelica

Det du beskriver lyder som pco.

men ja, insulin har rigtigt meget at sige, og hvis man har pco (du skal 'opfylde' to ud af tre kriterier for at få diagnosen; uregelmæssig menses, cyster på æggestokkene og/eller forhøjet mandligt kønshormon), så er stivelse rigtig, rigtig dårligt, fordi pco af forskere er blevet betegnet som en direkte følge af insulinsresistens. Stivelse kan blive omdannet til sukker = insulinproblem.
Madtallerkenen for en pco-kvinde er den samme som normale kvinder, bortset fra at du bytter om på størrelsesforholdet mellem stivelse og protein. Altså en femtedel stivelse, og to femtedele kød/protein.
Pt er jeg igang med at ændre kost og livsstil, så jeg spiser så lidt stivelse som muligt for at tabe mig (ligger i toppen af mit normal-bmi, skal ned i bunden), og for at vænne mig til mindre stivelse i kosten.

Men held og lykke til jer der prøver at blive gravide

Anmeld

15. december 2010

Maise

baby84 skriver:

Ved ikke om jeg er den eneste der indtil nu ikke har fattet at kost kan have en central betydning

Jeg vil bare lige fortælle om den åbenbaring jeg fik i dag. Jeg købte bogen "spis dig gravid" og har fået en masse brugbar information som alle burde kende til. Tak den den af jer der foreslog bogen

Insulin kan åbenbart påvirke stort set alle faser af pb fra æl til fødsel. Og påvirkningen er negativ.

Hvis man ikke spiser korrekt og får for mange kulhydrater får man forhøjet insulin- og forhøje testosteronniveau, hvilket kan forklare manglende æl, cyster og ustabil eller udeblevet mens. Insulin hæmmer frigørelsen af æg og hæmmer et andet hormon der hjælper til at ægget sætter sig fast i livmoderen.

Endvidere kan det påvirke sædkvaliteten hos manden. øl er fx meget insulinforhøjende, hvilket er vigtigt for min mand

Til jer der endnu ikke har bogen og måske kæmper med uforklarlig barnløshed var det måske en ide.

I bogen stod der at forhøjet insulinniveau kunne opdages ved at kvinden efter at have smidt p-pillerne fik uren hud, tyndt hår, ex hår på forkerte steder el øget træthed. Dette skyldes at testosteron forøges af insulin men blive nedreguleret af p-pillerne. Man kan altså gå på p-piller uden at opdage at der er rod i hormonerne. Dette forklare fuldstændig mine symptomer så jeg må forsøge at ændre kosten

og det med insulinen er lige præcis det der er problemet med os der har PCO. hver 7 kvinde i DK har den sygdom.

Anmeld

15. december 2010

Skouboe

Bogen er specifikt rettet mod PCO og den er rigtig god. Det var ikke en kostplan jeg kunne leve på for evigt, men for en periode ville det være helt fint.

Anmeld

15. december 2010

baby84

som jeg har kunne læse mig til er insulin dårligt for alle der prøver at blive gravide og kvinder der har forhøjet insulinniveau kan få PCO lign symptomer uden at have sygdommen.

Derfor burde alle spise efter de kostråd i den fase hvor de prøver. Man vil jo gerne optimere chancerne, så hvis man som jeg stopper rygning og alkoholindtaget så burde man også satse på kosten.

Alle burde i hvert fald læse i bogen - det giver også stof til eftertanke i forhold til manden

Anmeld

28. december 2010

Mulse-mor

baby84 skriver:

som jeg har kunne læse mig til er insulin dårligt for alle der prøver at blive gravide og kvinder der har forhøjet insulinniveau kan få PCO lign symptomer uden at have sygdommen.

Derfor burde alle spise efter de kostråd i den fase hvor de prøver. Man vil jo gerne optimere chancerne, så hvis man som jeg stopper rygning og alkoholindtaget så burde man også satse på kosten.

Alle burde i hvert fald læse i bogen - det giver også stof til eftertanke i forhold til manden

Jeg har selv PCOS og har fået anbefalet bogen af min læge. Så jeg skal også til at gå igang med med at lave min kost om her i det nye år. Synes ikke at det lyder så svært. Så glæder mig faktisk lidt igang. Forhåbentlig kommer der så lidt gang i min ægløsning, så jeg snart kan få mit ønskebarn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.