Hej
Nu har jeg ikke selv børn (endnu), men er næsten færdiguddannet pædagog, og har da et forslag til, hvad du kan gøre, hvis du gerne vil have hende til at sove på eget værelse.
Det virker måske kynisk på nogen, men det er det altså ikke..
Start med at gøre sengelægningen hyggelig - læs en bog, børst tænder, hyg jer sammen stille og roligt, som I sikkert også plejer..
Forklar hende hvad der skal ske - at hun skal sove på eget værelse i nat, og at du vil hjælpe hende med det.. Børn har tit godt af at vide, hvad der skal foregå, så de kan forberede sig lidt på det..
Når det så er tid til at sove, så læg hende i hendes egen seng og gør, som du plejer, siger godnat osv.
Hun vil sikkert gøre vrøvl, hvis hun ikke er vant til det, men hver gang hun rejser sig fra sin seng og græder eller andet, så gå ind til hende, vel at mærke UDEN at snakke med hende, bare sig "Du skal sove", og læg hende så ned igen og forlad værelset. Bliv ved med dette hver gang hun går ud af sengen, men husk ikke at forklare eller snak med hende, bare lige kort, og så læg hende ned.
Det kan godt være det tager en del gange, men det skulle vidst være ret effektivt.. Hun vil nemlig gerne have kontakt med jer, og når I så giver hende opmærksomhed, og snakker med hende, vil hun finde ud af at hendes metode virker, og blive ved.. Hun får jo det ud af det som hun gerne vil, nemlig at mor kommer ind og snakker..
Hvis du lader være med at snakke til hende, men bare kommer ind til hende, og siger godnat, og lægger hende ned gang på gang, så vil hun nok til sidst være så træt og også forstå, at der ikke er så meget andet at gøre, end at lægge sig til at sove.. Det kan godt være hårdt, men vær standhaftig! Hun får den tryghed, der skal til, når hun skal sove alene, for hun ved jo stadig at "mor kommer ind til mig, når jeg har brug for det.." - mor gør det bare, uden at føre den store samtale! ;-) Og derfor bliver det efter gentagne gange uinteressant..
Held og lykke med det :-)
Hilsen Sille, 11+5