1. kage færdig + nogle spørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.189 visninger
8 svar
0 synes godt om
11. december 2010

Lolli

Så blev kagen færdig. Uh, det gik ikke helt så godt som håbet.

Fik lavet smørcremen alt for tyk - men det kan rettes til næste gang. Fik puttet alt for meget maizena på bordet, så der kom nogle buler i mmf'en. Prøvede at lave RI til øjne og det gik også lidt i kuk, men øjne fik den da.

Lige et spørgsmål: synes det var meget svært at forme mmf'en til de små "ekstradele" så det blev pænt. Hvordan får man figurernes overflade til at blive så fine ensartede? Lavede det selv og det var sådan set nemt nok, men ved ikke om jeg har puttet den rigtige mængde flormelis i eller om det er noget helt andet der er galt?  

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2010

Dot D

Hi hi, hvor er den sjov OG fin. Flot første kage. Jeg bruger kun færdig fondant, så kan ikke helt svare på dit spørgsmål om mmf

Anmeld

11. december 2010

Steph_Laurits

Hehe, den er da vildt sød. Og da en flot første kage. Vil slet ikke tænke på hvordan den ville se ud hvis jeg prøvede

Anmeld

11. december 2010

Anasmor

RESPEKT for at det er din førstekage... meget pænere end min første.. glæder mig til at se mange flere

Anmeld

11. december 2010

Lolli

Mange tak for jeres pæne ord.  Har sikkert helt urealistiske forventninger til hvor hurtigt man lærer nye ting i min alder. Haha...

Tror jeg prøver købefondant næste gang - men VILLE bare lave en kage nu og har ikke lige en butik i nærheden eller kunne vente på at de kom med posten.

Anmeld

12. december 2010

Siljesmor

Ej, den er da bare skøøøn den gris  Man bliver helt glad i låget at se kigge på den

Anmeld

12. december 2010

mariamiss6

Den er fandmer sjååååååv den der, jeg tror seriøst du er den første der har tænkt på (og gjort det) at lave en grisekage... Hvor ER den sej, og hvor HAR den bare charme altså....

Okay til dine spørgsmål jeg vil nemlig forsøge at besvare dem for dig

MÅSKE har du puttet for meget flormelis i din mmf. Jeg foreslår at du prøver at putte mindre i næste gang den må gerne være lækker blød, men altså lige nøjagtig ikke så blød, at hvis du former en kugle og lægger på bordet (forholdvis stor - golfkugle-stor måske) så må den ikke falde sammen unde egen vægt

til det samme.... Du skal trille alt til kugler HELT fri for krakeleringer inden du begynder at forme det til en eller anden figur/fod/øre/whatever, så bliver det pænere når du begynder at forme det og trykke på det. Du skal bare trille trille trille, i midten af dine håndflader, ind til kuglen er helt fin rund og revne-fri.

Maizenaen/flormelisen på bordet når du ruller ud, kan du med STOR fordel sigte ud, eller putte det i en skumklud, som du så folder til en lille pose, og så duppe det ude på underlaget...
På den måde får du et helt fint tyndt lag fordelt over hele din arbejdsflade

Hvorfor smørcremen blev for tyk ved jeg jo ikke lige.... Hvis du har fulgt opskriften til punkt og prikke, må detvære fordi den enten var liiidt for kold til at kunne smøres ordentligt ud, og det kan du afhjælpe ved en kort tur i micro ovnen, så er den lige til at smøre på, og den bliver fin stiv når den står lidt igen
Jeg pisker altid min (bruger den der hedder 'endnu en smørcreme' frahæftet, den med appelsinsaft i) så bliver den lækker luftig, og smørret bliver helt blandet ind i massen så der ikke kommer klumper.
Hvis det er sådan at du har fulgt opskriften til punkt og prikke, og smørcremen ikke var for kold (og dermed halvstiv - høhø) så kan det være fordi du har haft en lidt forkert vinkel på værktøjet da du smurte på, så du har trukket af i stedet for at smøre på...

Det var hvad jeg havde at byde ind med

Anmeld

12. december 2010

birgitte

hvor er den sød! kan desværre ik hjælpe med mmf da jeg bruger færdig fondant... synes bare det er såå meget nemmere

Anmeld

12. december 2010

Lolli

mariamiss6 skriver:

Den er fandmer sjååååååv den der, jeg tror seriøst du er den første der har tænkt på (og gjort det) at lave en grisekage... Hvor ER den sej, og hvor HAR den bare charme altså....

Okay til dine spørgsmål jeg vil nemlig forsøge at besvare dem for dig

MÅSKE har du puttet for meget flormelis i din mmf. Jeg foreslår at du prøver at putte mindre i næste gang den må gerne være lækker blød, men altså lige nøjagtig ikke så blød, at hvis du former en kugle og lægger på bordet (forholdvis stor - golfkugle-stor måske) så må den ikke falde sammen unde egen vægt

til det samme.... Du skal trille alt til kugler HELT fri for krakeleringer inden du begynder at forme det til en eller anden figur/fod/øre/whatever, så bliver det pænere når du begynder at forme det og trykke på det. Du skal bare trille trille trille, i midten af dine håndflader, ind til kuglen er helt fin rund og revne-fri.

Maizenaen/flormelisen på bordet når du ruller ud, kan du med STOR fordel sigte ud, eller putte det i en skumklud, som du så folder til en lille pose, og så duppe det ude på underlaget...
På den måde får du et helt fint tyndt lag fordelt over hele din arbejdsflade

Hvorfor smørcremen blev for tyk ved jeg jo ikke lige.... Hvis du har fulgt opskriften til punkt og prikke, må detvære fordi den enten var liiidt for kold til at kunne smøres ordentligt ud, og det kan du afhjælpe ved en kort tur i micro ovnen, så er den lige til at smøre på, og den bliver fin stiv når den står lidt igen
Jeg pisker altid min (bruger den der hedder 'endnu en smørcreme' frahæftet, den med appelsinsaft i) så bliver den lækker luftig, og smørret bliver helt blandet ind i massen så der ikke kommer klumper.
Hvis det er sådan at du har fulgt opskriften til punkt og prikke, og smørcremen ikke var for kold (og dermed halvstiv - høhø) så kan det være fordi du har haft en lidt forkert vinkel på værktøjet da du smurte på, så du har trukket af i stedet for at smøre på...

Det var hvad jeg havde at byde ind med

Tusind tak for dine råd - er helt sikker på at det var nogle af de ting jeg gjorde forkert.  Tror måske jeg vil prøve den smørcreme du nævner, må lige have fat i hæftet (sender en besked i den anden tråd).

Mht. grisekagen så er det da et oplagt "motiv" til en kage. Hihi... Et af mine næste projekter bliver nok en ko-kage. Men altså det var da SKIDE sjovt at lave sådan en kage, det kan man da godt gå hen og blive bidt af.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.