SU og skat - hjælp :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.855 visninger
10 svar
0 synes godt om
10. december 2010

Dorthe1986

Har lige brug for hjælp...

Ifølge SU-styrelsen slutter jeg min bachelor til juni 2011.

Det betyder så at jeg når og får udbetalt omkring 32000 i SU i 2011. Det betyder så også at mit fribeløb når at dække dette, så jeg skal ikke betale skat. Men eftersom jeg jo fortsætter min uddannelse efter bacheloren, jamen så når jeg pludselig at få 32000*2 i SU (i løbet af hele 2011)

Men så kommer jeg jo lige pludselig ud over mit fribeløb og så ender jeg jo med at skal betale med tilbagevirkende kraft... hvilket jeg ikke er interesseret i når jeg til den tid har et lille barn at tage mig af...

Men ved i hvordan jeg får det ændret? Skal jeg ændre min forskudsopgørelse til skat og i så fald hvad skal ændres eller skal jeg gøre det inde på su's selvbetjening?

Tænker at der er nogen der må kende til det, da jeg jo nok ikke er den eneste der har sluttet en bachelor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2010

Lolli

Hej. Du skal gå ind i din forksudsopgørelse og ændre i den rubrik hvor man skriver SU ind. Her skal du skrive det beløb du regner med at få udbetalt i hele 2011. Så ændres dit skattekort automatisk til et månedligt fradrag, i stedet for at de bruger hele dit fribeløb i de første 6 mdr.

Selvom du ikke ændrer det, kommer du ikke til at skulle betale skat tilbage. Når dit fribeløb er brugt vil de bare trække fuld skat af den SU du får efter bacheloren. Men altså jeg foretrækker personligt at dele det ud over hele året.

Jeg har selv lige ændret SU-rubrikken, da jeg løber tør for klip i februar, men får barselsklip derefter.

Anmeld

10. december 2010

Dorthe1986

Lolli skriver:

Hej. Du skal gå ind i din forksudsopgørelse og ændre i den rubrik hvor man skriver SU ind. Her skal du skrive det beløb du regner med at få udbetalt i hele 2011. Så ændres dit skattekort automatisk til et månedligt fradrag, i stedet for at de bruger hele dit fribeløb i de første 6 mdr.

Selvom du ikke ændrer det, kommer du ikke til at skulle betale skat tilbage. Når dit fribeløb er brugt vil de bare trække fuld skat af den SU du får efter bacheloren. Men altså jeg foretrækker personligt at dele det ud over hele året.

Jeg har selv lige ændret SU-rubrikken, da jeg løber tør for klip i februar, men får barselsklip derefter.

Tusind tak for svar Det var også det jeg egentlig mente, at de så trækker fuld skat

Men altså når jeg ændrer i min forskudsopgørelse, så får SU det automatisk at vide eller hvordan? Har aldrig været helt god til det her med skat

Anmeld

10. december 2010

Lolli

Yep det gør de. Der kommer en ny støttemeddelelse til dig. Her vil du så kunne se dit nye fradrag. Men SU'en for din videre uddannelse kommer først til at stå der når du kan søge efter bacheloren.

En anden ting mht. skift fra bachelor (ved ikke om reglerne er ændret). Da jeg gik fra bachelor til kandidat, kunne man også få SU i juli og august selvom man først starter kandidat til september. Bare lige lidt bonusinfo hvis du ikke vidste det.

Anmeld

10. december 2010

Dorthe1986

Lolli skriver:

Yep det gør de. Der kommer en ny støttemeddelelse til dig. Her vil du så kunne se dit nye fradrag. Men SU'en for din videre uddannelse kommer først til at stå der når du kan søge efter bacheloren.

En anden ting mht. skift fra bachelor (ved ikke om reglerne er ændret). Da jeg gik fra bachelor til kandidat, kunne man også få SU i juli og august selvom man først starter kandidat til september. Bare lige lidt bonusinfo hvis du ikke vidste det.

Jo tak, har allerede luret det med Su i sommerferien

Anmeld

10. december 2010

Lolli

Godt nok - det er jo også værd at tage med.

Anmeld

10. december 2010

nattergalen

Jeg tillader mig li at invadere dit indlæg, da mit spg omhandler SU og barselsklip.. Er der nogen der ved om man kan få udbetalt SU og barselsklip på samme mdr hvis man fx vælger kun at holde 10 mdr barsel og så har 2 mdr tilbage fra barselsklip.. Håber det lyder forståeligt, og endnu engang undskyld jeg invadere dit indlæg..

Anmeld

10. december 2010

Dorthe1986

nattergalen skriver:

Jeg tillader mig li at invadere dit indlæg, da mit spg omhandler SU og barselsklip.. Er der nogen der ved om man kan få udbetalt SU og barselsklip på samme mdr hvis man fx vælger kun at holde 10 mdr barsel og så har 2 mdr tilbage fra barselsklip.. Håber det lyder forståeligt, og endnu engang undskyld jeg invadere dit indlæg..

Jamen du kan vælge at gøre de sidste to måneder til miks-klip altså når du kommer tilbage fra de 10 mdr, så kan du få to måneder, hvor du får dobbelt su, hvor du får et barselsklip + et alm. klip. Du kan også nøjes med en måned som du skriver det hedder så bare dobbeltklip hvor det er et barselsklip + et barselsklip

Anmeld

10. december 2010

nattergalen

Tak for svar 

Anmeld

10. december 2010

Maja88

er ikke helt med. afslutter du BA i juni eller ikke????

for gør du ikke skal du ind på min su og ændre hvornår du slutter din uddannelse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.