Hej Min dejlige datter på snart 8 måneder er begyndt at have den berygtede seperationsangst.
Den kommer sig til udtryk i, at hun kravler efter mig og ofte når jeg forlader et lokale bare for 2 sek. begynder hun at græde
. Derudover er hun bange for fremmede, og har svære ved at falde i søvn, hvilket er det, som dette indlæg handler om.
Hun har altid været dygtig til at sove og falde i søvn selv inde på hendes værelse. Vi gøre meget i, at hun helst skal falde i søvn selv uden for meget hjælp fra vores side så som aen, syngen osv. Selvf. synger vi for hende inden hun skal sove, men vi vil helst at når hun er kommert ned i sengen så skal hun selv sove.
Vores putteritual ser således ud: Vi skifter hende og giver nattøj på. derefter sætter en af os sig inde på hendes værelse i stolen med en flaske mælk. den anden kommer så med hende.
Inde i stolen får hun sin mælk og vi synger/nynner "den lille ole". Når hun er færdig med mælken og har fået et godnat kram ligger vi hende ned i sengen. Som oftest putter hun sig med sutten eller tommelfingeren i munden og falder i søvn. -
MEEN nu er hun begyndt at vågne op ca. 1/2 til 1 time efter og så græder hun dybt ulykkeligt når vi går fra hende. Vi forsøger at køre den metode hvor man går ind med jævne intervaller i dette tilfælde 1 min, 3 min. og 5 min.(godnat og sove godt -metoden.)
Men det eneste der ser ud som om det virker, er hvis en af os bliver inde ved hende og aer hende eller sidder tæt ved sengen. Men det vil vi jo helst undgå.
Når pigen så endelig sover, ja så kan vi ikke bevæge os inde i stuen og vi kan næsten heller ikke se tv. for så vågner hun og opdager at vi ikk er på værelset. (lejligheden er ikke så stor så stuen er lige udenfor hendes dør). De sidste to aftener er vi simpelthen gået ind i soveværelset for ikke at larme og for at håbe at hun sover igennem til næste dag. (soveværelset er blevet vores helle).
Nå men altså det er jo ikke skide optimalt, at skulle fortrække til soveværelset, at pigen vågner efter en time, og at hun bliver så ked af det
.
Skal sige, at hun lærte at kravle den 30.11 og det måske kan have en indflydelse på, at hun har opdaget at vi kan gå fra hende.
Derudover er hun forkølet, så den kan selvf. også have sin indvirkning. men så voldsomt er det heller ikke, og hun får dryppe næse inden senge tid.
Har I nogle gode ideer til hvad vi kan gøre? Har I erfaring med lignende og hvor længe varede det??