flere spørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

896 visninger
5 svar
0 synes godt om
5. december 2010

baby84

Hej piger

Jeg går nu og venter på at komme i gang med icsi (lang p.). Skal starte på nedregulering den 13. dec før vi kender svarene på kromosomundersøgelsen. Håber bare alt er ok med manden så vi kan forblive igang. Hvis det viser sig at hans kromosomer fejler noget, fx hvis han har cystisk fibrose genet, stopper de behandlingen igen og så skal jeg  også  testes  - endnu 6 uger. Bare tanken

Jeg har lige en samling af spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

-  Er der noget der har prøvet at få et dårligt kromosomsvar?- og hvad kan det betyde for behandlingen og mulighederne?

-  Da jeg allerede nu er utålmodig er jeg begyndt at tænke på tiden mellem behandlingerne. Hvor længe skal man vente efter et mislykket icsi-forsøg før man kan prøve igen?

-  hvordan har i oplevet nedregulseringen og ægstimulationen? er man syg imens eller kan man være heldig ikke at få så mange bivirkninger? har let til kvalme, så jeg frygter, at jeg bliver ude af stand til at passe mit job.

-  Hvor mange sygedage har i haft i forbindelse med hver behandling? her tænker jeg bivirkninger og dage efter fx ægudtagningen og opsætningen? Jeg vil prøve at planlægge lidt men det er nok umiligt.

-  kan man regne med at man er på nedreg. i 14 dage og at man begynder ægstimuleringen 10 dage efter? eller vil de løbende vurdere om man er klar?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2010

otlitrom

Jeg kan prøve at svare på nogle af spørgsmålene. Men alt ved jeg desværre ikke...

Vi fik at vide, at manden var bærer af genet for cystisk fibrose, og vores behandling blev derfor udsat med 6 uger, hvor vi ventede på mit svar. Jeg er ikke bærer, og derfor kom det ikke til at have nogen videre betydning. Havde jeg også været bærer havde vi skullet igennm ægsortering, men det blev heldigvis ikke tilfældet. Derfor ved jeg ikke så meget om det.

Jeg ved ikke, hvor lang tid der går imellem behandlingerne, da vi fik en positiv test i første forsøg. Heldigvis! Vi valgte fra start at se ét foløb ad gangen, for ikke at stresse over for meget på een gang. Vi lagde alt håb og tro i det ene forsøg, og gik det ikke, så måtte vi tage det næste skridt derfra. Jeg kan godt forstå du gerne vil forsøge at planlægge lidt, men jeg tror måske det er lige så godt at tage det med ro, og fokusere på en ting ad gangen. Det er ikke ment som en løftet pegefinger, mere som et godt råd!

Jeg mærkede en del til nedreguleringen med hovedpine træthed om ømhed i kroppen. Men jeg havde ingen sygedage i den tid! Da jeg overgik til ægstimulerende hormon gik det rigtig fint i starten, men jeg reagerede så godt på medicinen, i en ellers meget lav dosis, at jeg måtte sygemeldes et par dage før udtagning, da jeg var SÅ tæt på at bliver overstimmuleret!! Jeg blev sygemeldt tirsdag og ugen ud, og mødte på arbejde igen mandag og var frisk.. Lidt øm i underlivet, men ikke noget jeg ikke kunne gå på arbejde med. Det værste var, da jeg blev overstimmuleret 5 dage før den positive test. Det var meget smertefuldt, og kostede 2 dage hjemme. Det burde have været en uge, men jeg var stædig og tog afsted... Det kan ikke anbefales...

Du vil løbende finde ud af, hvor påvirket du bliver, og hvor meget "fri" fra arbejde du har brug for. Det er svært at sætte sig ind i inden, da det er så individuelt... Men de skal nok sige på klinikken, hvis de mener du skal sygemeldes... Du skal huske at passe på dig selv!

Alt i alt synes jeg jeg har haft meget sygemelding, med de 7 dage.. Men jeg havde en overstimmulering, og en periode hvor jeg var meget tæt på. Det behøver ikke at blive tilfældet for dig!

Ang. periode for nedregulering og hormoner er det igen individuelt. Det er meget forskelligt, hvordan vi reagerer. Jeg reagerede lidt langsomt på næsesprayen til nedregulering og fik derfor 5 dage ekstra, altså næste 3 uger. Derefter fik jeg ægstimmulerende hormon i ca 12 dage, hvor jeg tog rigtig godt i mod og lavede MANGE æg (16+), så det er vurdering fra behandlingsstedet hele vejen igennem, og der bliver taget stilling fra scanning til scanning, hvad næste skridt er. Derfor kan jeg ikke svare direkte, for du vil finde ud af, alt alt hvad der har med din krop og cyklus at gøre ligger i hænderne på andre.. Du er bare "rugemaskinen", og lidt ude af kontrol.. Jeg siger det ikke for at gøre dig ked af det, mere for at være ærlig.. Det er desværre en del af behandlingen - at man lægger ALT i hænderne på andre, og viser dem blind tillid til, atdet vil bringe ønskebarnet!

Jeg håber ikke mit indlæg skræmmer dig. Det er ikke min mening.

Rigtig meget held og lykke med det hele! Jeg håber I bliver lige så heldige som vi!

Anmeld

5. december 2010

baby84

kitty skriver:

Jeg kan prøve at svare på nogle af spørgsmålene. Men alt ved jeg desværre ikke...

Vi fik at vide, at manden var bærer af genet for cystisk fibrose, og vores behandling blev derfor udsat med 6 uger, hvor vi ventede på mit svar. Jeg er ikke bærer, og derfor kom det ikke til at have nogen videre betydning. Havde jeg også været bærer havde vi skullet igennm ægsortering, men det blev heldigvis ikke tilfældet. Derfor ved jeg ikke så meget om det.

Jeg ved ikke, hvor lang tid der går imellem behandlingerne, da vi fik en positiv test i første forsøg. Heldigvis! Vi valgte fra start at se ét foløb ad gangen, for ikke at stresse over for meget på een gang. Vi lagde alt håb og tro i det ene forsøg, og gik det ikke, så måtte vi tage det næste skridt derfra. Jeg kan godt forstå du gerne vil forsøge at planlægge lidt, men jeg tror måske det er lige så godt at tage det med ro, og fokusere på en ting ad gangen. Det er ikke ment som en løftet pegefinger, mere som et godt råd!

Jeg mærkede en del til nedreguleringen med hovedpine træthed om ømhed i kroppen. Men jeg havde ingen sygedage i den tid! Da jeg overgik til ægstimulerende hormon gik det rigtig fint i starten, men jeg reagerede så godt på medicinen, i en ellers meget lav dosis, at jeg måtte sygemeldes et par dage før udtagning, da jeg var SÅ tæt på at bliver overstimmuleret!! Jeg blev sygemeldt tirsdag og ugen ud, og mødte på arbejde igen mandag og var frisk.. Lidt øm i underlivet, men ikke noget jeg ikke kunne gå på arbejde med. Det værste var, da jeg blev overstimmuleret 5 dage før den positive test. Det var meget smertefuldt, og kostede 2 dage hjemme. Det burde have været en uge, men jeg var stædig og tog afsted... Det kan ikke anbefales...

Du vil løbende finde ud af, hvor påvirket du bliver, og hvor meget "fri" fra arbejde du har brug for. Det er svært at sætte sig ind i inden, da det er så individuelt... Men de skal nok sige på klinikken, hvis de mener du skal sygemeldes... Du skal huske at passe på dig selv!

Alt i alt synes jeg jeg har haft meget sygemelding, med de 7 dage.. Men jeg havde en overstimmulering, og en periode hvor jeg var meget tæt på. Det behøver ikke at blive tilfældet for dig!

Ang. periode for nedregulering og hormoner er det igen individuelt. Det er meget forskelligt, hvordan vi reagerer. Jeg reagerede lidt langsomt på næsesprayen til nedregulering og fik derfor 5 dage ekstra, altså næste 3 uger. Derefter fik jeg ægstimmulerende hormon i ca 12 dage, hvor jeg tog rigtig godt i mod og lavede MANGE æg (16+), så det er vurdering fra behandlingsstedet hele vejen igennem, og der bliver taget stilling fra scanning til scanning, hvad næste skridt er. Derfor kan jeg ikke svare direkte, for du vil finde ud af, alt alt hvad der har med din krop og cyklus at gøre ligger i hænderne på andre.. Du er bare "rugemaskinen", og lidt ude af kontrol.. Jeg siger det ikke for at gøre dig ked af det, mere for at være ærlig.. Det er desværre en del af behandlingen - at man lægger ALT i hænderne på andre, og viser dem blind tillid til, atdet vil bringe ønskebarnet!

Jeg håber ikke mit indlæg skræmmer dig. Det er ikke min mening.

Rigtig meget held og lykke med det hele! Jeg håber I bliver lige så heldige som vi!

tusind tak for dit svar. Det gav afklaring på langt de fleste spørgsmål. Jeg er meget bange for at min mand også er bærer af cystisk fibrose genet, da jeg ved vi har det i min fam, men jeg må berolige mig med at risikoen stadig er ret lille for at vi begge skulle have det.

Selvom det er helt skørt er jeg faktisk mest nervøs for at vi så vil skulle vente endnu 6 uger. Kan slet ikke rumme alt den her ventetid.

nå men du har ret..en dag ad gangen. Jeg ved det godt, men det er bare så svært ikke at fantasere videre  når man har så god tid til det.

Jeg håber virkelig at vi bliver lige så heldige som jer og tager den bebs i første forsøg..

Fik du egentlig akupunktur under behandlingen?

Anmeld

5. december 2010

otlitrom

baby84 skriver:

tusind tak for dit svar. Det gav afklaring på langt de fleste spørgsmål. Jeg er meget bange for at min mand også er bærer af cystisk fibrose genet, da jeg ved vi har det i min fam, men jeg må berolige mig med at risikoen stadig er ret lille for at vi begge skulle have det.

Selvom det er helt skørt er jeg faktisk mest nervøs for at vi så vil skulle vente endnu 6 uger. Kan slet ikke rumme alt den her ventetid.

nå men du har ret..en dag ad gangen. Jeg ved det godt, men det er bare så svært ikke at fantasere videre  når man har så god tid til det.

Jeg håber virkelig at vi bliver lige så heldige som jer og tager den bebs i første forsøg..

Fik du egentlig akupunktur under behandlingen?

Jeg fik ikke akkupunktur. Vi valgte herhjemme at tage det første forsøg helt "plain".... Behandling med hormoner, og så ellers hvad klinikken anbefalede... Og ville det ikke gå, så kunne vi overveje det til næste gang....

Jeg har dog fået akkupunktur inden, da jeg kender en privat. Vi brugte en måneds tid på at "rense kroppen", så jeg var klar... Men det var ikke kun pga. behandlingen, det var lige så meget for at jeg kunne stresse lidt ned og havde andre "problemer".

Anmeld

5. december 2010

baby84

tak for det..jeg tror jeg prøver lidt akupunktur inden så..det kan jo ikke skade andet end pengepungen og måske er det virksom  netop fordi det fjerne stresshormonerne op til.

Anmeld

6. december 2010

(august)

Hej

Synes lige jeg ville give et lille bidrag med.

Jeg har selv været i ICSI behandling og var heldig i tredje forsøg efter engang kort behandling med aku oveni, men havde været i lang behandling to gange uden held.

Vores kromosomtest var helt fine, så det kan jeg desværre ikke være behjælpelige med, men håber det bedste for jer.

Med hensyn til at skulle igang igen efter neg. test, så kan man starte måneden efter igen. Jeg har regnet ud at jeg var i behandling hver 2. måned (incl. opsætning af fryse æg) i 14 måneder inden der var en positiv test.

Jeg havde ingen sygedage pga. nedreg og ægstimulation men tog en sygedag ved ægudtagning, da jeg synes det gjorde forfærdelig ondt bagefter. Arbejdede dagen mellem udtagning og opsætning, og holdt en fridag ved opsætning, da jeg skulle have aku to gange, en før og en efter opsætningen.

Jeg fik kun aku en gang og det var den gang jeg blev gravid, så synes det er værd at prøve.

Krydser fingre

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.